Follow TV Tropes

This entry is trivia, which is cool and all, but not a trope. On a work, it goes on the Trivia tab.

Following

Channel Hop
aka: Studio Hop

Go To

Meatwad: Won't you ask that TV if he minds showing me some Futurama? I like me some Futurama.
Master Shake: Well now we're too damn cheap to receive it, so go the hell over to Carl Central and watch it to your heart's content!
Meatwad: Carl gets Futurama?
Master Shake: He didn't even want it until we started watching it!

Television shows are usually not directly owned by a particular channel, although once they have a contract to air the show they often have some creative control of it. The only exception is first-run syndicated shows that are owned entirely by the production company and distributed to individual stations, regardless of their network affiliation. At other times a show might be owned and produced by a specific network but the rights to air it were bought out by another network. It's a complicated business where all that matters sometimes is the bottom line.

Advertisement:

Just like sports teams, there are many reasons for a show to switch from one place to another.

  • Contract Buy-Outs: The show is exceptionally popular and when a contract expires two or more channels bid for new seasons.
  • Vindicated by History: The ratings weren't high enough on one channel so they didn't renew it for a new season. Another channel grabbed the show up (sometimes after a move to reruns in syndication) and it moved over.
    • And just like the trope, it may be poorly performing on one channel while on another channel it skyrockets in popularity. Of course, a 3.5 rating on ABC is cancel-worthy; a 3.5 rating on USA is cause for celebration.
  • Behind-the-Scenes Politics: Waning interest in the show and a network makes a great offer, sometimes a package deal with a selection of other shows.
  • Vertical Integration: Certain shows are saved only because their production companies happen to be under common ownership with another network. Shows produced by an in-house company can be sold to other networks for their airtime, thus the hop is more of a "coming home."
Advertisement:

Note that this only counts new episodes; else, the sheer number of places they've shown Looney Tunes reruns would make the page overflow. Channels calling episodes "premieres" when they know full well that they originally aired somewhere else are telling you Blatant Lies — slightly more honest ones might use the Weasel Words "network premiere".


Example subpages:

Other examples:

    open/close all folders 

Advertisement:

Television:

    From ABC to... 
  • The Danny Thomas Show (aka Make Room for Daddy) jumped from ABC to CBS in 1957.
  • My Three Sons went from ABC to CBS in 1965.
  • T.J. Hooker was cancelled after four seasons by ABC, CBS picked up season five and aired the new episodes in its 11:30PM Crimetime After Primetime slot.
  • Sister, Sister from ABC to The WB.
  • Family Matters from ABC to CBS.
  • Step by Step made the ABC to CBS move at the exact same time as Family Matters. Neither lasted more than one season on the new channel.
  • The Critic from ABC to FOX (Lampshaded: "I used to have a big show on ABC — for about a week!") to Comedy Central to "webisodes" on the Internet (also made fun of on the first "webisode").
  • Rocky and Bullwinkle started on ABC in 1959 as Rocky and His Friends, then moved to NBC in 1961 where it was retitled The Bullwinkle Show. It ran in prime time for two years and Saturday morning for one more. It then moved back to ABC in 1964 for eight years in reruns until it was syndicated and given the title it is now best known by. It was also syndicated in 30-minute components as Rocky and His Friends and in 15-minute components as The Rocky Show.
  • The first three seasons of Beetlejuice aired on ABC's Saturday morning block. The fourth season premiered on the Fox Kids weekday block in fall 1991, with the third season episodes premiering on ABC at the same time, a truly unusual situation.
  • Whose Line Is It Anyway? (American) from ABC to ABC Family. Although all of its content was taped before the move, there were unaired episodes still in the can, as well as enough raw footage that the producers could create "new" shows several years after taping ended.
    • The new run of the show airs on The CW.
  • Clueless the TV series, moved from ABC to UPN after it's first season.
  • ReBoot from ABC to Cartoon Network, with 6 years or so between them. Apparently ReBoot was canceled solely because ABC was bought out by Disney, who wanted purely Disney owned programming, which Reboot did not fit. The third season was produced in syndication through Canadian channels and the US didn't get that season until Cartoon Network picked it up two years later. Being Vindicated by Reruns, that paved the way for a fourth season.
  • The Hughleys moved from ABC to UPN in 2000.
  • When Taxi was cancelled by ABC, NBC picked it up; it ran for one more season. They kept it at Thursday nights at 9 pm, and ran ads with Danny DeVito saying "Same time, better station!"
  • After Muppets Tonight did badly in the ratings, the show moved to the Disney Channel.
  • Sabrina the Teenage Witch moved from ABC to The WB.
  • Aaron Sorkin briefly contemplated moving Sports Night to HBO.
  • Teamo Supremo started on ABC and moved to Toon Disney after One Saturday Morning went defunct.
  • Webster moved from ABC to first-run syndication.
  • It's a Living to syndication.
  • Monday Night Football moved from ABC to ESPN after NBC bought the rights to the primetime game-of-the week package and moved it to Sunday.
  • Cougar Town moved to TBS in 2013.
  • Recess began on ABC, but from September 1999 to July 2000, new episodes would air on ABC and UPN (Season three on ABC, season four on UPN). September 2000 had new episodes only premiere on ABC (Reruns would air on UPN for Disney's One Too), and in 2001, new episodes premiered on UPN (ABC still reran the series until 2005).
  • Wonder Woman started on ABC, until the network decided it was too expensive to keep producing a historical series set in the 1940s. It was immediately picked up by CBS, who also changed the setting to the (then) modern day.
  • The Naked Truth from ABC to NBC.
  • The Wonderful World of Disney is an interesting case. It moved from ABC to NBC, then to CBS, back to ABC, then back to NBC, and then ABC again, though permanently this time since it's owned by Disney.
  • The Weekenders, Teacher's Pet, and Lloyd in Space began on ABC, but all three shows moved to Toon Disney in 2002 once One Saturday Morning became ABC Kids.
  • Clerks: The Animated Series sadly only aired two of its six episodes on ABC following its swift cancellation. In 2003, Comedy Central picked up the series and aired all of the episodes.
  • When soap operas All My Children and One Life to Live were canned, they attempted to move to internet syndication. However, problems with the distributor, Prospect Park, caused both productions to shut down.
  • Family Feud began on ABC and after its cancellation was revived by CBS. Each version had a concurrent syndicated version, the second of which stayed on for a few years after CBS cancelled it. The series was revived again strictly for syndication. The two primetime Celebrity Family Feud runs were also on NBC and ABC respectively.
  • Who Wants to Be a Millionaire? went from ABC to syndication, coinciding with Meredith Viera replacing Regis Philbin as hostnote . During its run on syndication, ABC aired two one-off special events (in 2004 and 2009 respectively) with Philbin returning for both. After the syndicated run ended in May 2019, ABC renewed the series for an eight-episode twenty-first season, this time celebrity-focused and hosted by Jimmy Kimmel.
  • In May 2016, ABC cancelled Nashville after four seasons. Just under a month later, CMT picked up the series for a fifth season.
  • The Bionic Woman moved from ABC to NBC for its third season. In a situation that remains unique for US network TV, Richard Anderson and Martin E. Brooks continued to play their characters Oscar Goldman and Rudy Wells on both Bionic Woman and the parent series, The Six Million Dollar Man, which continued to air on ABC. However, ABC would not allow Lee Majors to appear as Steve Austin on the NBC show, ending those crossovers until three reunion TV movies were later produced.
  • Twin Peaks was revived by Showtime for its third season 26 years after the second season.
  • Last Man Standing ran on ABC for six seasons before being canceled. A year later, the show was Un-Canceled by FOX, who had always produced it anyway.
  • Designated Survivor from ABC (USA) and CTV (Canada) to Netflix. However, the series was already billed as a Netflix original outside of the USA and Canada. Entertainment One, the show's non-US distributor; which also owns co-producer The Mark Gordon Company, produced Season 3.

    From CBS to... 
  • Tom Corbett, Space Cadet (based on the Robert A. Heinlein novel Space Cadet) has had multiple hops, having started on CBS, moved to ABC, then to NBC, then to DuMont, then back to NBC all from 1950-1955.
  • The 1950s game show Pantomime Quiz had it just as bad. It started on CBS, moved to NBC, went back to CBS, moved to DuMont, went back again to CBS, then to ABC, then back a third time to CBS before finally ending its run on ABC. It along with Tom Corbett, Space Cadet enjoy the distinction of appearing on every national network available in the US at that time. A modern program would have to conduct dozens, if not hundreds of channel hops to match that today.
  • Charles in Charge from CBS to syndication.
  • The Joker's Wild and Tic-Tac-Dough from CBS to syndication.
  • Hee Haw from CBS to syndication.
  • Search For Tomorrow from CBS to NBC.
  • Edge of Night from CBS to ABC.
  • Password started on CBS, then was canceled and revived on ABC. It was canceled and revived again on NBC as Password Plus, then later Super Password. It came full circle back to CBS, revived as Million Dollar Password nearly 20 years after Super Password was canceled and over 40 years since Password first debuted on CBS.
  • Ghost Whisperer was supposed to jump to ABC for the 2010-11 season but Jennifer Love Hewitt turned down an offer to return for another season so the show was canceled instead.
  • Flashpoint moved from CBS to ION effective October 18, 2011.
  • Airwolf from CBS to USA Network for its final season.
  • The $10,000 Pyramid to ABC. It was later retitled The $20,000 Pyramid and returned to CBS as The $25,000 Pyramid.
    • It returned to ABC as part of a prime time game show revival that includes Family Feud and To Tell the Truth.
  • Scooby-Doo originated on CBS then moved to ABC in 1976. Episodes have since premiered on The WB, The CW, Cartoon Network, Boomerang, and even home video.
  • Bill & Ted's Excellent Adventures to Fox. The new DIC-produced episodes were received so poorly that Fox replayed the far better Hanna-Barbera episodes aired the season before on CBS.
  • Forever Knight started out as part of CBS's "Crime Time After Prime Time" rotation. When deals were made for Letterman to move into that timeslot, the first season was rerun for almost a second season's worth of time to keep the slot occupied. The show then moved to syndication for its second season, and to a rare combination of airing in syndication *and* on USA for a third season.
    • Many fans came to regret that third season seal, as USA reportedly demanded younger cast members be added and focused on, to the detriment of the established cast. (Jon Kapelos stated at the time that *he* left because from the original pilot to the end of the second season, he'd been playing his character for six years and wanted a change.)
  • CBS's American version of The Great British Bake Off (titled The American Baking Competition)- had a summer run for a single season in 2013. In 2015, ABC produced a new version for its Christmas lineup, The Great Holiday Baking Show, which returned the following year as The Great American Baking Shownote 
  • Supergirl (2015) moved from CBS to the CW for its second season, and filming moved from Los Angeles to Vancouver.
  • Tiny Toon Adventures aired its pilot on CBS, who turned the cartoon down, then was deferred to syndication for the rest of the first season and the second, before its third and final season moved to Fox Kids in Fall 1992, after which they added "The Fox network executives" as a new pair of villains.
    Buster: It could be worse. We could be stuck on the Peacock Network.
  • After 17 years, Lassie moved from CBS to syndication where it aired for two more years.
  • Rescue Heroes from CBS after its first season to Kids' WB! beginning with season two, complete with a revamp and higher budget. Averted in the show's home country of Canada, where it aired on Teletoon for its entire run.
  • Silk Stalkings is a unique case in that the rights were initially shared between CBS and the USA Network for its first two seasons, with USA airing the episodes a few days after they aired on CBS' late-night "Crimetime After Primetime" block. Then in 1993, CBS cancelled the entire "Crimetime" lineup, Silk Stalkings included, to make room for The Late Show with David Letterman, and became a USA exclusive for the remainder of the show's run.
  • The Twilight Zone (1985) aired on CBS for its first two seasons from 1985 to 1987 and moved to syndication for its third season from 1988 to 1989.
  • Alfred Hitchcock Presents aired on CBS for its first five seasons from 1955 to 1960 and on NBC for its sixth and seventh seasons from 1960 to 1962. After being retitled The Alfred Hitchcock Hour, it returned to CBS for its next two seasons from 1962 to 1964 before again switching to NBC for its final season from 1964 to 1965.
  • Strike It Rich is an odd example. It began on CBS radio in 1947 and moved to NBC in 1950 where it lasted until 1957. In 1951, CBS adapted it for daytime television with a primetime version starting later that year. The primetime run was cancelled in 1955, and the daytime version ended a week after the NBC radio version went off the air.

    From NBC to... 
  • JAG from NBC to CBS, where it ran for nine more seasons and spun off the even more successful NCIS (and the rest is history).
  • Baywatch from NBC to syndication (like JAG above, a rare instance where the series took off after its Channel Hop).
  • The early game show Masquerade Party may hold the record for most channel hops. It started on NBC, then it moved to CBS. After a brief hiatus, it returned to CBS, then it moved to ABC, returned to NBC, moved to CBS, then it went back again to NBC, then back yet again to CBS before ending its run on NBC. Fourteen years later, it was revived for one season in syndication.
  • Concentration from NBC to syndication.
    • Then later, back to NBC.
  • Diff'rent Strokes from NBC to ABC for its final season.
  • For Your Love from NBC to The WB.
  • In the Heat of the Night, from NBC to CBS for the last two seasons and four movies.
  • The Hogan Family, from NBC to CBS in its final season.
  • Scrubs moved from NBC to ABC in 2008. Apparently some people were confused because ABC owned the show anyway, so it was a strange instance of being owned by one network and aired by another (see also Caroline in the City, which though shown on NBC was made by CBS Productions).
  • Medium from NBC to CBS in September 2009, cozied between Ghost Whisperer and NUMB3RS; before it moved, it was the last CBS-produced show that wasn't on CBS or The CW (which CBS owns half of).
  • Passions and Friday Night Lights both went from NBC to The 101 on DirecTV (a US satellite provider, for those non-US tropers here).
  • Get Smart moved from NBC to CBS for its fifth and final season.
  • The Snorks was on NBC for two seasons. After a year-long hiatus, it jumped to syndication for two more.
  • Southland from NBC to TNT.
  • After being snubbed by Jay Leno as Johnny Carson's replacement on The Tonight Show (despite Carson actually having favored him over his regular guest host and eventual successor, Jay Leno), David Letterman left Late Night and moved from NBC to CBS in 1993 to create a direct competitor to The Tonight Show, Late Show, while kept Late Night as its own and gave it to Conan O'Brien. In its early years Late Show was very similar to Late Night (except with some Writing Around Trademarks), but as Letterman grew into the timeslot, the show began to emulate the Johnny Carson-era Tonight Show.
  • I'll Fly Away had a Made-for-TV Movie produced for PBS after cancellation by NBC.
  • Law & Order: Criminal Intent's seventh season was its first after moving to USA.
  • What do Rudolph the Red-Nosed Reindeer and The Little Drummer Boy have in common? They were all Rankin/Bass Productions specials that aired originally on NBC, and their rebroadcasts all moved on to other networks when NBC lost the licenses to the specials. Rudolph would move to CBS in 1972 and remains there to this day, while The Little Drummer Boy moved to CBS in 1985, to ABC in 1989, and finally to ABC Family (now Freeform) in 2006.note 

    However, NBC got the last laugh in the end. Come 2016, and NBCUniversal reached a deal to acquire both specials' rights-holders, DreamWorks Animation. Thus, not only does NBC own the rights to these specials along with other pre-1974 R-B works, but CBS and Freeform were put in a situation that could lead to them losing the broadcast rights to these specials along with every other pre-1974 Rankin/Bass special they may have as well. Fortunately for Freeform, they managed to hold on to the specials they had, and even got the cable rights to Rudolph and Frosty, likely to make up for the loss of the post-1974 R-B specials to AMC.
  • Silver Spoons and Punky Brewster both jumped from NBC to syndication (both shows, along with ABC to CBS jumper Family Matters, were produced by David Duclon). In the case of Punky, the move was a lot more complicated (see "Production Company Examples")
  • Conan O'Brien from NBC to TBS after some serious Executive Meddling.
  • The Father Dowling Mysteries from NBC to ABC.
  • The Ghost & Mrs. Muir from NBC to ABC.
  • The Days and Nights of Molly Dodd from NBC to Lifetime.
  • The Price Is Right (original version) and Missing Links to ABC. Seven years after ABC canceled Price, it returned on CBS daytime (where it's been to this day) and syndication nighttime.
  • Match Game landed on CBS four years after NBC canceled it, had a syndicated daily edition in 1979 (a nighttime edition ran concurrently and started in 1975), then it reappeared on NBC in 1983 as The Match Game-Hollywood Squares Hour, then on ABC in 1990 as simply Match Game, then another syndicated edition appeared in 1998, followed 18 years later by a new prime time series on ABC.
  • You Don't Say! was rebooted for ABC six years after NBC dropped it.
  • Mama's Family went to first-run syndication after one year on NBC.
  • The daytime version of Wheel of Fortune moved from NBC (where it began in 1975) to CBS in 1989, then back to NBC for a few more months in 1991 before it was canceled. (The current syndicated version began in 1983.)
  • Community from NBC to the Internet (Yahoo! Screen) after season 5.
  • Hallmark Hall of Fame started airing on NBC in 1951, then the network cancelled it in 1978 and the program alternated with ABC and CBS for the next 36 years. However in the summer of 2014, it was announced that the series would end its run on broadcast television and would become a Hallmark Channel original program.
  • Unbreakable Kimmy Schmidt was picked up by NBC for the 2015 midseason, then suddenly hopped to Netflix when it was offered a two full-season deal from the get-go. Though it's not quite the trope since this happened before the show even began production.
  • The Miss USA Pageant, which was broadcast on NBC for many years, moved to the Reelz Channel (on cable) for 2015 after NBCUniversal cut ties with the pageant's owner, Donald Trump, over derogatory comments he made towards Mexican immigrants. After the Miss Universe Organization was sold to the marketing agency IMG, Miss USA and Miss Universe moved to Fox.
  • Fame from NBC to first-run syndication after season 2. Ironically, only the NBC seasons have been released on DVD to this day.
  • The US versions of The Weakest Link and Deal or No Deal went from NBC to syndication.
  • Underdog ran for two seasons on NBC, then two seasons on CBS, then went immediately back to NBC for reruns. The belated final season also aired on NBC.
  • The daytime version of Let's Make a Deal moved from NBC to ABC. Later on in the ABC run, the series had a weekly syndicated version which would be revived twice after the network show went off the air. Two brief revivals were tried on NBC before CBS picked it up.
  • Matlock from NBC to ABC starting with its seventh season.
  • VeggieTales on TV showed the first season and season two on the network's qubo block. 6 years after it was removed from qubo, it showed up in syndication with six episodes unaired by NBC. note 
  • The docudrama series The Big Story aired on NBC for eight seasons (1949–57) before moving to first-run syndication for its ninth and final season.
  • The Revival of Alfred Hitchcock Presents aired on NBC for its first season from 1985 to 1986. After it was cancelled by NBC, it was picked up by the USA Network and three further seasons were produced from 1987 to 1989.
  • The television run of Queen for a Day started on NBC and moved to ABC after four years.

    From Fox to... 
  • Arrested Development, after airing in reruns on G4, was uncancelled after three seasons, and its fourth season premiered worldwide on Netflix in 2013, with another season set to premiere in winter 2016.
    George Bluth, Sr.: Well, I don't think the Home Builders Organization is going to be supporting us.
    Michael Bluth: No, the HBO's not gonna want us. What do we do now?
    George Sr.: Well, I think it's Showtime ... we have to have a show during dinner.
  • Futurama is an interesting example. From FOX to [adult swim] was only reruns, but it was then picked up by Comedy Central, which then aired new episodes. As of 2019, it's also airing reruns on SyFy, and can be streamed on Hulu. Meanwhile, it also briefly returned to FOX for a crossover episode with The Simpsons.
  • The PJs from FOX to The WB in its third and final season. Warner Bros. also took over production from Disney for said season, though it would end up selling that season to Disney in a legal settlement over ownership of the IP.
  • Sliders from FOX to the Sci-Fi Channel.
  • Animaniacs from Fox Kids to The WB when the latter first formed. Lampshaded in several of the earliest promotional spots for the block. In 2018, Hulu announced that they were bringing the show back, though it's unclear if it will be a continuation of the original series or a reboot.
  • Power Rangers from Fox Kids to both ABC & Jetix (on both ABC Family & Toon Disney). Then another move, as of 2011, to both Nickelodeon & Nicktoons. In 2012, Power Rangers Lost Galaxy reruns appeared on The CW as part of the network's short-lived Vortexx block.
  • When 4Kids acquired the CW's Saturday morning airtime, Teenage Mutant Ninja Turtles (2003) and Dinosaur King moved their premieres over there.
  • Grounded for Life from Fox to The WB.
  • America's Most Wanted went to Lifetime beginning Dec. 2, 2011, after Fox canceled the show for a second time. Although both series are technically owned by Disney, Fox still owns the IP and continued to air quarterly specials during the Lifetime run. In January 2020, Fox announced it would revive the series once again, this time with a new host and a global reach.
  • Bridezillas began as a special on Fox and spent some time on the New York-only MSG Metro Network before finding its current home at WE (where it became Adored by the Network).
  • C.O.P.S., from Fox to Spike TV, starting in the fall of 2013.
  • American Dad! moved to TBS in the fall of 2014.
  • One Piece from Fox Box (later 4KidsTV) to Cartoon Network. Partway through their broadcast, 4Kids just stopped airing the series on their block (allegedly due to content restrictions). The remaining 4Kids dubbed episodes later aired on Toonami, leading to the eventual FUNimation dub. In 2013, the FUNimation-dubbed episodes returned to premiering Toonami, now a part of [adult swim].
  • The Mindy Project from Fox to Hulu for the fourth season.
  • Animation Domination HD moved from FOX, where it was cancelled in June of 2014, to FXX, though FOX still airs a version of the block that is 100% reruns of previous shows and segments.
  • Hole in the Wall from Fox to Cartoon Network.
  • After FOX cancelled American Idol, ABC picked it up for a revival.
  • Brooklyn Nine-Nine from FOX to NBC. Similar to Scrubs, people were confused since NBC owned the show.
  • The Billboard Music Awards first aired on FOX in 1990 and lasted until 2006, ABC brought the show back in 2011, then the show left ABC for NBC starting in 2018.
  • Lucifer from FOX to Netflix.
  • Are You Smarter Than a 5th Grader? ran it first two seasons on Fox, then went into syndication for Seasons 3 and 4 before being cancelled. Season 5 aired on Fox in 2015, after which the show was quietly cancelled again. In 2019, Nickelodeon brought it back for a 6th Season, with John Cena replacing Jeff Foxworthy as the host.

    From The WB / The CW to... 
In addition to the listed examples, all shows retained by The CW after the WB/UPN merger switched stations in some markets, as The CW inherited stations from both UPN and The WB.
  • Buffy the Vampire Slayer moved from The WB to UPN after its fifth season. This temporarily put a halt to crossovers with its spinoff Angel, which remained on The WB.
  • Johnny Test left The WB at the end of the first season and went to Canada's Teletoon and Cartoon Network in the U.S at the same time. Warner Bros. lost all distribution rights to the franchise (Cookie Jar now owns the entire series), but retained trademarks on the character names.
  • Roswell moved from The WB to UPN after its second season, at the same time as Buffy.
  • Mission Hill, The Oblongs, and Baby Blues, respectively. Only eight of each series' single 13-episode seasons note  aired on The WB. Thanks to managerial changes following the AOL Time Warner merger which caused the Turner networks to "play nice" with The WB, [adult swim] managed to air the remaining episodes of each series in 2002.
  • Xiaolin Showdown moved from Kids' WB and Cartoon Network to Disney XD when it was revived as Xiaolin Chronicles. This is due to change of studios from Warner Bros. Animation to France-based Genao Productions along with most of the cast members being replaced in the English dub as well (with the notable exceptions being Tara Strong, who voiced Omi and Jennifer Hale, who voiced Katnappe). Not only that, some of the Shen Gong Wu had to be renamed due to Warner Bros. still owning the names of them from Showdown.
    • Averted in the UK and Ireland as Chronicles aired on Cartoon Network, like its predecessor.
  • Veronica Mars was one of many UPN/The WB shows to jump to The CW, before getting uncancelled eleven years later on Hulu.
  • As mentioned in the syndication folder, Pokémon aired on the Kids WB Saturday morning block from it's peak in 1999, up til 2006 when 4Kids Entertainment lost the license to The Pokemon Company International. It can currently be viewed on Disney XD and Netflix.
  • Semi-example with Yu-Gi-Oh!. While the original series aired in its entirely on Kids' WB, its spin-off Capsule Monsters aired on the 4KidsTV block on FOX after the former block moved to The CW. 4KidsTV also picked up reruns of the original series at the same time.

    From a Cable Channel to... 
  • Doug from Nickelodeon to Disney's ABC.
  • Contrary to popular belief, Donkey Kong Country was always a Fox Family program in the United States. However, several episodes were aired as specials on Fox Kids during the series' first season. Averted in Canada and France, where Teletoon and France 2 respectively aired the series in its entirety.
  • This happens with a lot of sister/parent networks, as they often show the same shows at the same time. Kappa Mikey was produced solely for Nicktoons Network, but because it was controlled by their larger parent network Nickelodeon, new episodes sometimes premiered there first. When episodes stopped airing on Nick but continued on Nicktoons, some took this to mean it was canceled. The show did in fact end after the second season.
    • There has been a common practice by Nickelodeon over the past two decades of burning off new episodes of cancelled Nicktoons on the Nicktoons channel.
  • Much of the Nick Jr. shows during the 2010s (Shimmer and Shine, Rusty Rivets, Nella the Princess Knight, Sunny Day, Top Wing, Butterbean's Cafe, Abby Hatcher and Corn & Peg) had new episodes air on the Nick Jr. on Nick programming block before being moved to the Nick Jr. channel later into their runs.
  • In its native Canada, Degrassi: The Next Generation hopped from CTV to MuchMusic, MTV Canada, and now, Family Channel. In the US, the series switched from TeenNick (formerly The N) to Netflix.
  • WWE Raw from USA Network to TNN/ Spike TV, and then back to USA.
    • WWE SmackDown itself is probably their biggest example of network hopping, from UPN to The CW, then to MyNetworkTV, and again to Syfy, yet again to the USA Network (meaning that both major weekly primetime WWE series were scheduled on the same network), and once more to Fox (during MLB World Series season, sister network FS1, which carries reruns on Tuesday nights, airs the series in lieu of Fox).
    • Sunday Night HEAT went from USA to MTV, then it joined Raw on Spike for a few years before becoming an international and internet only show for the last years of its life.
    • NXT started out on SyFy before leaving TV altogether, becoming a Hulu exclusive. It was rebooted as WWE's revamped developmental promotion during its time solely on Hulu, it became shared with WWE Network once that got off the ground and in September 2019 it would later move to USA Network in a weekly live format. For the first two weeks of the move, USA would air the first hour of the show while WWE Network streamed the second hour due to USA's contractual obligations to air Suits, which had two episodes left to broadcast.
  • TNA/Impact Wrestling went from Fox Sports Net to a brief period of being Web Original, to Spike TV, to Destination America (you can thank TNA rehiring Vince Russo for that one), to Pop TV to Pursuit Channel at the beginning of 2019 and now moving to AXS TV after Bound for Glory 2019 since their current parent company Anthem Media acquired AXS in September 2019.
  • The Outer Limits (1995) also moved from Showtime to the Sci-Fi Channel for its seventh and final season. (The producers of SG-1 were already known for the 90s Outer Limits when the show started)
  • Project Runway moved from Bravo to Lifetime after the fifth season. Thanks to A&E Networks terminating its contract for the show thanks to The Weinstein Company's bankruptcy, it will return to Bravo for its seventeenth.
  • 6teen, in America, had a brief stint on Nickelodeon before being booted over to Cartoon Network.
  • Star Wars: The Clone Wars. As a result of Disney's acquisition of Lucasfilm, fans speculated that the show was going to do this from Cartoon Network to Disney XD beginning in the sixth season, but it was instead released on Netflix. In 2019, it was announced that the upcoming Disney+ service has commissioned new episodes.
  • Naruto, from Naruto on Cartoon Network to Naruto Shippuden on Disney XD and then, to much rejoicing, [adult swim].
  • Phineas and Ferb is a rather odd example. From the second season onward, new episodes would alternate between premieres on Disney Channel and Disney XD. By the end of its run, it had been rebranded as a Disney XD original series.
  • Starting in May 2018 with DuckTales (2017), after having spent the past few years with Disney XD as their animation network, all the series produced by Disney Television Animation were moved to Disney Channel. The other shows that made the switch were Big Hero 6: The Series, Big City Greens, Milo Murphy's Law, and Star vs. the Forces of Evil.
  • Damages from FX to The 101 on DirecTV.
  • Madeline from HBO to The Family Channel (now Creator/Freeform) to ABC to Disney Channel. It then moved to CBS' KOL Secret Slumber Party slot.
  • American broadcasts of Doctor Who moved from Syfy to BBC America (who had repeat rights previously) after New Series 4.
  • American broadcasts of Torchwood moved from Syfy to Starz with the Starz co-produced Miracle Day. Starz saw a big subscriber jump as a result of the move.
  • Stargate SG-1 moved from Showtime to the Sci-Fi Channel after its fifth season.
  • Nashville Star hopped from USA Network to NBC for its sixth and final season.
  • In Mexico, Garfield and Friends channel hopped from Cartoon Network to Boomerang. This is technically a minor example since Boomerang is usually where old Cartoon Network shows end up, and both channels are owned by Time Warner / Warner Media.
  • The American rights to broadcast the English Premier League went from a joint venture between ESPN and Fox to NBCUniversal, beginning with the 2013 season. Most matches are shown on the NBC Sports network, with a few shown on NBC proper, and Spanish language on Telemundo.
  • It's Always Sunny in Philadelphia, The League, Legit, and Totally Biased with W. Kamau Bell all made the hop from FX to its fledgling comedy-oriented spinoff channel FXX in Fall 2013.
    • Wilfred followed suit in 2014, followed by You're the Worst in 2015.
    • Archer was originally meant to move to FXX in 2016, with the plan being to pair it up with a new show called Cassius and Clay. When that show was cancelled before it even aired, they ended up keeping the show on FX for its seventh season. After being renewed for three more seasons, it finally moved to FXX in 2017.
  • In America, Braceface went from ABC Family (Which was still known as Fox Family when the first few episodes premieres) to Disney Channel.
  • Totally Spies!, from ABC Family to Cartoon Network after the second season, then Universal Kids with the sixth season. The same thing happened in South East Asia, where it aired on Disney Channel then moved to Nickelodeon in the 2010's.
  • Digimon Fusion moved to Nicktoons after Nickelodeon tried the show and gave up after two episodes.
  • Transformers: Prime aired on The Hub Network until the channel was bought back by Discovery from Hasbro and rebranded into Discovery Family. Prime's sequel series, Transformers: Robots in Disguise, premiered on Cartoon Network. The companion series Rescue Bots and reruns of The Transformers still air on Discovery Family.
  • Dragon Ball Z Kai went from airing on Nicktoons and The CW to Toonami and [adult swim], which had the fortunate side-effect of reversing much of the censorship. Toonami also premiered The Final Chapters along with Dragon Ball Super.
  • Sonic Boom, which originally aired on Cartoon Network, had its season 2 episodes aired on Boomerang, with the sole exception being the first season 2 episode, "Tommy Thunder: Method Actor". This was to raise popularity for Boomerang, which was sadly required a paid upgrade for most cable plans.
    • Interestingly, some season 2 episodes were posted on the Cartoon Network site.
  • In Asia, Clifford the Big Red Dog and Sesame Street started out on Hallmark Channel Asia in the early 2000s. Then the channel got screwed when NBC pulled out of the deal. However they've since found a new home on Playhouse Disney Asia (however Clifford got screwed when they changed over to Disney Junior Asia).
  • Around 2014-15, Cartoon Network began moving multiple shows off-network (even shows that hadn't premiered yet) in order to free up timeslots to show reruns of Teen Titans Go!:
    • The decision to air Wabbit: A Looney Tunes Production and Be Cool, Scooby-Doo! on Boomerang caused much backlash from Comcast cable customers, since they don't get the channel. Reruns of the original Looney Tunes/Merry Melodies shorts, as well as the original Tom and Jerry shorts, also moved off-network to Boomerang, but in this case, they were already airing on the network. Cartoon Network eventually changed their mind, as both shows would premiere on the network first. Looney Tunes/Merrie Melodies and Tom and Jerry shorts also stayed on CN.
  • Crayon Shin-chan first aired on UPN, before it aired on many other networks for syndication and new episodes.
  • Overhaulin originally aired on TLC from 2004 to 2008. The series was Un-Cancelled on sister channel Velocity four years later.
  • Harry and His Bucket Full of Dinosaurs moved from Cartoon Network to Qubo in the US.
  • Double Dare (1986) briefly tried a spinoff on the Fox Network called Family Double Dare before producing their own on Nickelodeon.
  • The pilot episode of The Get Along Gang aired on Nickelodeon. The series itself would later be picked up by CBS.
  • Miraculous Ladybug: The first season aired on Nickelodeon, but it was later picked up by KidsClick — a syndicated children's block run by Sinclair Broadcast Group. As of the Christmas special and season 2, Netflix carries both new and previous episodes. Sadly, KidsClick ended up shutting down forever. Now it airs on Disney Channel, who also aired it in other countries such as the EMEA.
  • The fifth season of Samurai Jack aired on [adult swim] instead of primetime Cartoon Network. While in the US this is technically an example (as Adult Swim is considered a separate network for ratings purposes), it is a full-throated hop in the UK, where Adult Swim airs on Fox instead of Cartoon Network.
  • Total Drama was aired on Disney XD in the UK and Netherlands.
    • While the UK ended its Disney run with "Action", the series continued on Kix.
    • In the Netherlands, Cartoon Network picked up the show where "Island" ended, and aired "Total Drama Action".
  • Guess How Much I Love You, for its first season in the United States, the show aired on Disney Junior. They eventually ditched the show, but then Starz picked up both the first and second seasons. However, the second season uses British voices, having apparently never been dubbed using U.S. American English sounding voices. This season was also made available on a streaming service available to some American libraries called Hoopla, but not in high-definition.
  • Young Justice aired its first two seasons on Cartoon Network before suddenly being cancelled. After finding success on streaming, the third season Outsiders is set to air on the DC Universe to avoid being Screwed by the Network.
  • After Chelsea Lately ended on E!, Chelsea Handler launched a similar show, Chelsea, on Netflix.
  • Likewise, a few years after E! ended The Soup, Netflix began The Joel McHale Show with Joel McHale.
  • Ru Pauls Drag Race went from LOGO to VH1, in a move to broaden its exposure. Even though it was the highest-rated show on LOGO for years, many cable/satellite providers don't carry the LGBT-centric channel, whereas VH1 has been a staple of basic cable for decades.
  • After many years on Freeform as part of the 25 Days of Christmas lineup, all of the post-1974 Rankin/Bass Christmas specials (most notably Rudolph's Shiny New Year, Rudolph and Frosty's Christmas in July, and The Year Without a Santa Claus among others) moved to AMC as part of a multi-year deal with library owner Warner Bros. effective 2018.
  • Twelve Forever was a pilot created for Cartoon Network among several others in 2015, but the show was never picked up for a full series. In 2017, Netflix got the show and gave it a full series contract set to premiere in 2019.
  • You went from Lifetime to Netflix for its second season.
  • Shortly after Longmire was cancelled by A&E following its third season, Netflix commissioned a fourth season. It lasted two more additional seasons before being cancelled again.
  • Summer Camp Island and Infinity Train, two Cartoon Network originals, are moving to HBO Max in 2020.
  • Glitch Techs: The show was originally planned to air on Nickelodeon, before the channel decided to release it through Netflix as part of several programming deals made with the streaming company.

    From ITV to... 
  • Auf Wiedersehen, Pet went from ITV (in the 1980s) to the BBC (the 2000s revival).
  • Not a true Channel Hop, but Randall and Hopkirk (Deceased), a 1960s ITV show, was remade in 2000 as Randall & Hopkirk (Deceased) by the BBC.
  • The Broadcast Rights of Batfink, Dangermouse, Pinky and the Brain, Rugrats, Scooby-Doo, Taz Mania, Tom and Jerry Kids, Tots TV, Uncle Max and Yoko! Tokamoto! Toto since 1998, 2000, 2002, 2003, 2004, 2006, 2007, 2008 and 2010 have moved from ITV to the BBC.
    • Similarly University Challenge is an ITV show that (after moving to Channel 4 for a while) was revived on the BBC (all versions produced by the ITV company Granada. Granada's production department is now [2014] part of ITV Studios, so the Vanity Plate reads "ITV Studios production for BBC").
  • Men Behaving Badly first appeared on ITV, but was dropped by them after two series due to disappointing ratings, Harry Enfield having left after the first series and its production company, Thames, having lost its London weekday franchise. It wasn't until the BBC got it and transmitted it in a later slot that it became a massive hit.
  • Ronnie Barker's Hark at Barker on ITV had a more-or-less direct sequel, His Lordship Entertains, on the BBC, featuring the same cast. Unfortunately His Lordship Entertains was wiped (though the scripts have appeared in a book by Barker).
  • Hill Street Blues and Scarecrow and Mrs. King were let go by ITV, but picked up by Channel 4.
  • Upstairs Downstairs was originally an ITV show that is now receiving a modern BBC sequel (ironically, as a Duelling Show with ITV's Downton Abbey).
  • Blockbusters moved from ITV to Sky One, to BBC 2, back to Sky, and is now on Challenge.
  • Magic Adventures of Mumfie aired its' first thirteen episodes on CITV, then aired 66 new episodes on Nick Jr.'s UK channel four years later.
  • In its original run on British TV, Mission: Impossible went from ITV to BBC1.
  • Sesame Street was originally broadcast in the UK on ITV (from 1971, although it was over a decade before all regions were showing it). It then moved to Channel 4 when that channel opened in 1987, and ran there until 2001. There were then two co-productions broadcast on CBeebies: Sesame Tree (2008-2010, originally shown on BBC 2 Northern Ireland) and The Furchester Hotel (2015-date). Meanwhile, from 2015 actual Sesame Street is finally appearing again on Cartoonito.
  • The UK version of The Price Is Right went from ITV to Sky One, then back to ITV. The host changed on each hop, from Leslie Crowther on the first ITV run, to Bob Warman on the Sky One run, to Bruce Forsyth on the second ITV run.

    From The BBC to... 
  • In the UK, The Simpsons moved from BBC1 to BBC2 to Channel 4.
  • BBC Two's Red Dwarf was put on hold during Development Hell of The Movie but eventually — after a surprise ratings success of reruns on the channel Dave — in 2009 the channel aired a three-part Easter Special Back to Earth. A new six-part series, Red Dwarf X, began airing on Dave on 4 October 2012, followed by Red Dwarf XI in 2016 (although on a commercial channel, the new episodes are the same length as the BBC episodes and shown in 40-minute slots.).
  • The Goodies was dropped by the BBC in 1981 and was picked up by London Weekend Television (now ITV London), but dropped after only one season.
  • Formula One had always been on the BBC until it was sold to ITV, until it went back onto the BBC and was in turn sold to Sky Sports. Technically they are currently split between the two, but the terrestrial rights moved to Channel 4.
    • On the other side of the pond, after being on SPEED Channel for many years, F1's moved to the NBC Sports Network.
  • Long-running school drama series Waterloo Road moved from BBC One to BBC Three in early 2015 for the final 10 episodes of its final series. The show was a huge hit for BBC One in its heyday (2006-2011) until the show moved to Scotland in 2012. Ratings began to dip since the move and it was announced that Series 10 would be its last.
  • Spot the Dog went from The BBC's CBeebies to ITV's cITV.
  • The first four seasons of Parks and Recreation aired on BBC4; the rest of the series moved to Dave.
  • Clifford the Big Red Dog went from The BBC's CBeebies to Tiny Pop.
  • Both Family Guy and American Dad! moved from BBC3(when BBC3 became an internet-only channel, losing the rights to imported shows) to ITV2 (the former's second UK Channel Hop, as it used to be on Channel 4).
  • The Thick of It aired on BBC Four before moving to the more mainstream BBC Two for its fourth and final season.
  • Similarly, Torchwood season 2 moved from BBC Three (with a BBC Two repeat) to just being shown on BBC Two. Children of Earth and Miracle Day were on BBC One. Because Miracle Day was a co-production with Starz, the US broadcast went to that network rather than BBC America. Kuroto Dan's villainy being swept under the rug as greater threats reared their heads.
  • CBBC is a rather unusual variant in that it didn't so much hop channels as become a channel, with the children's programming bloc and a bunch of Edutainment Shows that are broadcast mainly so teachers can record them to screen in class being moved from BBC 1 and 2 to a dedicated channel all of their own some time after the digital switchover.
  • The Partridge Family flew over to ITV, when the BBC dropped it after they ran the first season, and David Cassidy's music career took off.

    From Syndication to... 
  • WWF Superstars (distributed in Canada as Maple Leaf Wrestling, also the name of a Toronto-based promotion purchased by the WWF in 1984) was on in syndication for about a decade before it hoped over to Sunday morning on the USA Network to replace Action Zone. It would hope one again five years later when WWF moved all their programs to Viacom channels and it landed on TNN for about a year before it was canceled. The show later had a revival on yet another network, WGN America, where it stayed for 2 years but its contract was not renewed; until its end in 2016 it was aired only in overseas markets and was streamed online in the US.
  • Babylon 5 did four seasons in syndication before TNT ponied up the caysh for a fifth season plus ALL those TV movies (including the Re-Cut Pilot Movie. It later made it to Sci Fi, which is the channel responsible for the first widescreen presentation (which eventually made it the format used on the DVD's.
  • Oddly, Beakman's World from syndication to CBS.
  • Trollz and the animated Sabrina both went from syndication to CBS (though this had to do with CBS's block renter DiC needing educational programming for said block).
  • The Pokémon anime franchise spent its first half-season in Fall 1998 in syndication, then was picked up by Kids' WB! in early 1999, where it remained until 4Kids' rights to the show ended in 2006. From 2006, starting with the ninth season, new episodes of the show were then handed over to Cartoon Network by Pokemon USA, who had been previously running reruns of the show for years (sharing the same parent company as Warner Bros). The original series aired in reruns on Boomerang, while Cartoon Network continued to play new episodes of the current series. In 2016, starting with the back-to-back premieres of the 19th movie and the Sun and Moon season, the dub moved to Disney XD.
  • Sailor Moon started out in syndication in 1995, but only the first 65 episodes were shown before the show went into re-runs and was ultimately pulled. It was then picked up for cable by Turner Broadcasting and spent a few months being re-shown on USA Network before it was moved to Cartoon Network's Toonami action block where it found new life, and premiered 94 new episodes, and 3 movies.
    • Also, a few early (and non-consecutive) S episodes were shown on The WB's Toonami block before they were pulled after 9/11 (although this was supposedly a coincidence).
  • The original Dragon Ball series was in syndication for only 13 episodes in 1995 before it was canceled. It was eventually picked up by Toonami in 2001 (with an all new English dub), due to the success of Dragon Ball Z, where it ended up finishing its 153 episode run.
    • Dragon Ball Z itself began in weekly syndication in 1996 before Cartoon Network famously picked it up and added it to its Toonami block in 1998, where it finished and was in reruns for almost ten years. In addition, The WB's Saturday morning Toonami block premiered the Garlic Jr. Saga episodes in the Summer of 2000 before they were rerun in Cartoon Network.
  • Gargoyles from syndication to ABC; ReTooled as Gargoyles: The Goliath Chronicles. But the fans like to think The Goliath Chronicles never happened. So does the creator, who declared it non-canon.
  • Teenage Mutant Ninja Turtles (1987 version): went from syndication to CBS in 1990.
  • Inspector Gadget had a brief run on CBS in 1992 after runs in syndication and Nickelodeon.
  • Dennis the Menace had two new seasons on CBS after its first season aired in syndication.
  • The Super Mario Bros. cartoons are an interesting case. The first adaptation, The Super Mario Bros Super Show! aired in syndication and the two subsequent series, The Adventures of Super Mario Bros. 3 and Super Mario World aired on NBC.
  • 101 Dalmatians: The Series had an interesting example: it was syndicated and shown on ABC's One Saturday Morning at the same time!
  • Possibly the first instance of this trope, Quick Draw McGraw premiered in syndication in 1959 before becoming part of CBS's Saturday morning lineup in 1963.
  • Mister Ed spent its first half-year in syndication before CBS picked up the series.
  • The 2003 Strawberry Shortcake started out by being syndicated out to The CW, before the first three seasons found a home in CBS on its Kewlopolis block. Then came the 4-way DiC-Moon Scoop-American Greetings-Cookie Jar lawsuit, which left the show in a horrible limbo for a couple of years before all four seasons were finally picked up by Kabillion.
  • My Little Pony 'n Friends, the first animated series based on the My Little Pony toyline premiered in syndication in 1986. Next came My Little Pony Tales which aired on Disney Channel in 1992. It would be another eighteen years before a new animated series based on My Little Pony would air on television, this one being My Little Pony: Friendship Is Magic on The Hub Network (currently Discovery Family).
  • The entire Care Bears franchise has aired across multiple networks in the US. Care Bears (1980s) started out at DIC as a syndicated series, until ABC picked it up and brought Nelvana on board to produce it. The subsequent series, Care Bears: Adventures in Care-a-Lot, also started out being on CBS' Kewlopolis slot before being moved to Kabillion. Care Bears: Welcome to Care-a-Lot then jumped to The Hub alongside Hasbro's acquisition of the toy rights for the franchise, where the franchise promptly got mistreated, and then rescued by Netflix, who commissioned a sequel series, Care Bears & Cousins, but then gave up on the series in 2018, and subsequently the series hopped to Hulu.
  • The sports-themed quiz game Sports Challenge started in syndication in 1971, went to CBS in the summer of 1973 Sunday afternoons, then went back to syndication.
  • Star Search from syndication to CBS.

    From a Streaming Service to... 
  • In the late 2010s, an explosion of new streaming services led to shows being pulled from Netflix and moved to other, new streamers:
  • Doctor Who has jumped from one streaming service to the next in the US (while still airing regularly on BBC America, mind you): it was first available on Netflix, then it moved to Amazon Prime in 2016, then the new series jumped to new streaming service HBO Max in 2019. The classic series, meanwhile, found a home on niche streaming service BritBox.
  • One Day at a Time (2017) became the first cancelled Netflix Original to move to a cable network after its cancellation in 2019, when it was rescued by CBS subsidiary Pop TV.
  • Care Bears: Welcome to Care-a-Lot went from Netflix to Hulu in 2018. This is especially embarrassing given Netflix’s pledge when they rescued the show from The Hub screwing the franchise over.

    Other (Sorted by Country) 
Australia

Brazil

  • Brazilian sitcom Sai de Baixo ran for six years in Rede Globo. In 2013 it got a four-episode revival on its cable subsidiary Canal Viva, where one of the characters even lampshaded: "We couldn't get a break for five seasons in broadcast prime time! What makes you think that in paid TV will be any different?"

Canada

  • In Canada, some U.S. late night talk shows tended to do this. There was some stability for a time; The Tonight Show and Late Night typically aired on CTV Two (dating back to its time as A-Channel and The New XX), and Late Show and The Late Late Show aired on Omni in Toronto (except for Kilborn's run, which aired on Global, as well as Craig Ferguson for a period before moving back). The 2014-15 re-alignments of NBC and CBS's late-night lineups caused some changes; Late Night with Seth Meyers moved to CTV (sandwiched between The Daily Show and Conan), The Late Late Show with James Corden was picked up by CTV Two, and The Late Show with Stephen Colbert is on Global. In February 2016 due to its success, Corden was promoted to CTV and Late Night moved back to CTV Two.
  • America's Got Talent started out on CTV, but later moved to Citytv. The Champions spin-off in 2019 aired on CTV 2 instead, but it is unknown if they simply passed for some other reason, or it was because it would conflict with their acquisition of CBS's rival, The World's Best.
  • In Canada, the revived Doctor Who initially aired on the CBC, as did its spin-off, Torchwood (the CBC also contributed funding to the revival series for a time). After Series 4 of Doctor Who and Series 1 of Torchwood, both shows moved to the cable network Space (though the CBC's cable spin-off, Bold, continued to air reruns for a time).
  • The fifth series of Murdoch Mysteries was set to be the last after the show was cancelled by Citytv, but CBC since picked up the rights and the show continues in production.
  • A weird example happened with The Noddy Shop in Canada: the show aired on TV Ontario and CBC at the same time.
  • The Office moved from Citytv to the now-defunct CH/ E! network to Global.
  • The Price Is Right has hopped a few times in Canada, starting on CH (dating back to when CHCH had branded itself as ONtv). When CH turned into E!, it moved to Sun TV. When Sun TV got turned into the ultimately unsuccessful Sun News Network, it moved to Omni, and was then promoted to Omni's parent network Citytv, where it has remained since (alongside Let's Make a Deal).
  • Two and a Half Men moved from Global to CTV, where it has remained ever since.
  • Wheel of Fortune and Jeopardy! have also been shuffled around a lot in Canada; for a time it was split between CTV and A-Channel. In 2008 (by then the two networks had become sisters due to the CTV/CHUM merger), both shows moved to CBC (but Wheel was shunned to the afternoon to put larger prominence on the one that happens to be hosted by a Canadian, and because Coronation Street is the network's traditional 7:00 p.m program). A few seasons later, CBC unceremoniously dropped both. CHCH (Hamilton/Toronto) and CHEK (Vancouver Island) would acquire Wheel and Jeopardy in 2012 (they were former sisters before Canwest divested them to Channel Zero and a local group respectively, but they've still had some ties and common programming). The two shows were then acquired by Yes TV (a rebranding of the religious Crossroads Television System) in 2014; however, this only led to a channel hop in Toronto, as the system syndicates its acquisitions to other independents in markets where it doesn't have a station, which includes CHEK (this move also restored the two programs to Alberta).

China

  • Chinese animated series Happy Heroes has jumped from channel to channel quite a bit, with CCTV-14 and Hunan TV's Aniworld being among the channels which have aired it.
  • Pleasant Goat and Big Big Wolf has also jumped channels often, having aired on CCTV-14, Aniworld, and ZJTV, among others.

Israel

  • Israeli children television host Tal Mosseri left Arutz haYeladim after his 18 years tenure there (the longest a host has been there, ever) for the Israeli Nickelodeon (though some speculate he was actually let go as part of the channel’s attempts at renewal and rebranding). Naturally, many Israelis, who grew up on watching him on Arutz haYeladim, were shocked by the news, but wished him good luck; soon, however, people started calling him a traitor for this at every turn. At first he was very alarmed and hired protection before he realized it was a Running Gag and even started joining in on it, e.g. uploading a photo of himself next to a Stormtrooper, with the caption, "I’m just here for the comments..."

Italy

Japan

Malaysia

  • Barney & Friends: The show has practically been shown on every single network in Malaysia except 8TV (which has almost no children programming anyway since it was relaunched, it's former incarnation as MetroVision did air children programming) throughout its entire run in Malaysia, and then some (Astro's Ceria, and then Playhouse Disney, before finally settling down in HIT Entertainment's own channel, JimJam—which is only available over cable provider ABN).
  • Doraemon went from RTM1 for the pre-2005 revamp episodes to NTV7 for the post-2005 revamp episodes. Unlike the Pokemon and Winx Club examples, this one is this trope played straight as RTM and Media Prima are competitors (RTM is government-run while Media Prima is a private conglomerate).
  • Pokémon was originally aired on NTV7 in Malaysia with Malay subtitles. By the time of Master Quest (season 5) the show moved to tv9 and was now dubbed. Slightly subverted is that both channels are owned by the same parent company (Media Prima).
  • In Malaysia, Sesame Street went from being a long-runner on RTM-TV1 in the 80s to RTM-TV2 in the 90s, before disappearing off Malaysian terrestrial to appear as part of the Hallmark Kids block on Hallmark Channel Asia. When that channel's partnership got royally screwed by NBC-Universal however, the show went into limbo for three years before resurfacing on Playhouse Disney Asia, and going on to become a long runner that still aired after the transition to Disney Junior Asia, at the time where other PBS shows on the channel that Disney rescued from Hallmark Channel Asia got the pink slip.
  • In Malaysia, Winx Club moved from TV3 to NTV7. Like the Pokemon example above, slightly subverted is that both channels are owned by the same parent company (Media Prima owns TV3, NTV7, 8TV and TV9).

Mexico

  • Averted with Mexican public TV: all the programs created and broadcast (including foreign-made series and movies) in the two only Mexican networks (Televisa and TV Azteca) belong to those networks and those networks only. Those programs cannot be switched over to the rival network (especially network-created shows like soap operas, TV shows, etc), but there are a few exceptions to the rule:
    • The Real Ghostbusters was originally broadcasted by Imevision (TV Azteca's predecessor), but since Imevision was privatizated by the government and become TV Azteca later, they lost the Mexican broadcasting rights of the show and Televisa bought the show later.
    • The Simpsons was originally intented to be broadcasted by Televisa, but after one single episode, the owners cancelled the broadcasting due to its subversive content and TV Azteca bought the series from them.
    • In 1998, all the Disney catalog (movies, series, etc) went from Televisa (who was Disney's client for decades) to TV Azteca.
    • In recent years, it no longer seems to be the case for animated series and children's shows, for example: Barney & Friends and Bob The Builder premiered and aired on Televisa for years, but in 2008 TV Azteca signed a deal with HIT Entertainment that allowed both series to move to Azteca. The deal also gave Azteca the rights to Thomas the Tank Engine, but after the deal with HIT expired in 2012, that series was acquired by Televisa. Likewise LazyTown premiered on Televisa but it was cancelled almost immediately, and later acquired and aired by Azteca.
      • Smaller and local Mexico City channel Cadenatres has acquired several classic sitcoms and anime series formerly aired on Televisa/Azteca since their rights were eventually lost, among them Bewitched, I Dream of Jeannie, The Nanny, The Munsters, Heidi, Girl of the Alps and Candy Candy. In a strange subversion, the Stuart Little animated series premiered on Cadenatres and years later resurfaced on Televisa. The channel became a nationwide network in 2016 and changed its name to Imagen Televisión, picking up reruns of series seen on Televisa for decades such as The Flintstones and ThunderCats.
      • Saint Seiya, who was broadcasted in TV Azteca from years since the earlier 90s, switched to Televisa in 2017.

Netherlands

  • KaBlam! moved from syndication in the Netherlands to their Nicktoons (the channel) branch, however subtitled now instead of dubbed.

New Zealand

  • In New Zealand, The Simpsons began on TVNZ2 in 1991 before moving to Three in 2004, FOUR (now Bravo New Zealand) in 2011 before moving back to TVNZ2 in 2016.
  • Home and Away in New Zealand has channel-hopped four times. It first premiered on TV3 when the channel launched in November 1989. It moved to TVNZ in 1993, initially on TV One then on TV2. In 2002, it moved back to TV3, and then in 2013, it moved back to TV2!
    • The same goes with Neighbours. They started on TVNZ2 in 1988 despite episodes being a few years behind Australia so it aired back to back. Then it aired on TV4 in 1997 before it was removed in 2001. By 2002, Neighbours returned to TVNZ2. As of today, it is still on the network for so long.
  • Thomas and Friends began on Three before an American version called Shining Time Station aired on TVNZ2. It aired on TVNZ1 until 1996, moved back to Three in 1997, moved to FOUR (now Bravo New Zealand) in 2011 before moving to TVNZ2 in 2016
  • Criminal Minds debut on TVNZ2 in 2005 before moving to TVNZ1 in 2006 (making it the most popular show on TVNZ1)
  • New Zealand's Got Talent debuted on Prime in 2008 before moving to TVNZ1 in 2012
  • New Zealand's version of Sale of the Century debuted on TVNZ2 in 1989 before moving to TVNZ1 a couple of months later. Three later revived the series in 1994 after TVNZ1 axed it in 1993. SOTC was finally cancelled in early 1995 due to competition with the news on TVNZ 1 as well as the Current Affairs seriesHolmes.
  • Brooklyn Nine-Nine had a really bad time when it debuted on TVNZ 2 in 2014. The show is now in a better place on TVNZ Duke.
  • Some of FOUR's adult animated series including South Park and Family Guy moved to TVNZ Duke in 2016 prior to the closure of FOUR.

Philippines

  • Long-running variety show Eat Bulaga! initially debuted on RPN-9 in 1979, and aired on said network for ten years before handing over the franchise rights to ABS-CBN in 1989. ABS-CBN infamously attempted to acquire the broadcast rights to the show, to which Bulaga's producers declined. This led to Bulaga and its cast moving to its present network GMA Network, which was then heavily promoted with the catchphrase "9-2=7, Totoo ang Sie7e" ("Nine minus two equals seven, Seven is really true"), both alluding to the move from Channel 9 (RPN) to Channel 2 (ABS-CBN) and finally to Channel 7, and also as a possible Take That! to ABS' attempted takeover of the series.

Turkey

  • Ezel was transferred to channel atv after being dropped by Show TV midway through its first season.
  • Magnificent Century hopped from Show TV to Star TV between its first and second seasons.

United Kingdom

  • Unlike many imported series dropped by Channel 5 — and there are many: 30 Rock, JAGnote , Xena: Warrior Princess, Once Upon a Time and so on (basically any American series that isn't a law enforcement show or doesn't have CSI in the title) — Charmed found another terrestrial home for its final season, moving to Channel 4 (repeats of the earlier seasons have since aired on sister channel E4).
  • Days of Our Lives and The Bold And The Beautiful both jumped from Channel Five to cable channels — Sunset Beach notwithstanding, American daytime soaps (unlike their nighttime counterparts) have never had much success in Britain.
  • Both Hannah Montana and Wizards of Waverly Place moved from Channel 5 to ITV, while SpongeBob SquarePants went in the other direction, following after Viacom's acquisition of Channel 5.
  • In the UK, both Hot in Cleveland and Drop Dead Diva moved from Sky Living to Sony Entertainment Television.
  • Agents Of Shield took their battle with Hydra from Channel 4 to E4 from season three.
  • Big Brother (UK) went from Channel 4 (who felt the series had been taken as far as it could) to Channel Five (who arguably proved them right).
  • British fans of Breaking Bad had to put up with the show being dropped by two broadcasters (FX and FiveUSA); like Pretty Little Liars below and Once Upon a Time above, the later seasons premiered on Netflix UK (as did Better Call Saul). Fast forward to 2015, and Breaking Bad was picked up as a launch show for the new British version of Spike TV (which is operated by Channel Five, now owned by Viacom), which will broadcast every episode.
  • British fans of Community, which began on Viva at the same time as Pretty Little Liars and was also dropped, had to wait until April 2012 for the second season to begin on Sony Entertainment Television (given that the series is a co-production of Sony and Universal it was that or the Universal Channel, and the Universal Channel doesn't show comedies). The channel has also shown every season since then, including the sixth (which is lucky for UK fans, as Yahoo! Screen isn't available in Britain).
  • The final series of Count Duckula aired after Thames Television had lost their ITV franchise in 1993, so Central presented the ITV broadcast of that season on behalf of Thames, now an independent production company.
  • This trope was averted in a situation involving Dallas in the UK. When the BBC announced it would not pay a raised licencing fee to carry new episodes beginning in Autumn 1985, Thames Television, ITV's London service, announced that they were willing to pay the asking price. Thus Dallas was snatched by Thames, which violated a "gentleman's agreement" between BBC and ITV which prevented situations like this. Betrayed, BBC pulled the remaining Dallas episodes it had the rights to and announced that they would air them simultaneously with Thames' broadcasts. Ultimately, the negative publicity caused Thames to back out and Dallas remained on the BBC. (Times have changed since then, as British fans of series like 24 and Glee can testify.)
  • Empire moved from E4 to 5Star from season four.
  • The first season of Ghost Whisperer was on E4, but from season two it was shown on Living (a better fit, given that Living is known for running ghost-themed shows like Most Haunted).
  • Gilmore Girls made its British debut on Nickelodeon, but only the first three seasons were shown (and were prone to being censored); it later moved to the Hallmark Channel (where seasons four and five premiered) and ultimately to Channel 4 (which has shown all seven seasons).
  • Jane the Virgin went from E4 to Netflix from season three.
  • Although David Letterman has a cult following in Britain, Late Show With David Letterman has run on four different channels — Sky One, Paramount Comedy Channel, ITV4 and Diva TV - and never lasted longer than a year on any of them. (If you count BBC2 running the episodes for the week the show was in London — his only appearance on British terrestrial television to date — he's been on five.)
  • Masters of Sex, meanwhile, aired on Channel 4 in its first season but moved to More4 come its second.
  • From season five The Middle changed its UK home from Sky to Comedy Central.
  • My Little Pony: Friendship Is Magic was first shown in Britain on Boomerang, but only the first season - presumably because it didn't quite fit in among its lineup; the series moved to Tiny Pop (and its sister channels Pop and PopGirl) in 2013.
  • Nashville, on the other hand, moved from More4 to its sister channel E4 from its third season... and then it followed Scandal onto SkyLiving from season four onwards.
  • New Girl began its UK run on Channel 4 but moved to E4 from season two.
  • Once Upon a Time, dropped after the first two seasons, was eventually taken by Netflix UK in 2015, with said first two seasons and every episode thereafter on the streaming service.
  • In the UK and Ireland, Pokemon was initially aired on SKYONE up to around the Johto era, before their version of Cartoon Network picked up new episodes of the show. Since then, reruns, new episodes and the movies can be found on the CITV channel as well as Disney XD. The same thing happened in the US and Southeast Asia too, see "From The WB / The CW to..." above.
  • The Practice was on ITV, the BBC and Sky1.
  • Pretty Little Liars moved from Viva to the sister channel MTV thanks to Viva beginning the series a few months after it launched on ABC Family (the series premiered in June 2010 in the US, and in October of the same year in Britain) and falling afoul of its long mid-season gap; by the time the series began again from the beginning on MTV in 2011, the first season was complete. But MTV dropped it after the first two seasons, leaving UK fans of Aria and Co. high and dry - until Netflix UK took it, with the entire series available from January 1st 2015 (each new episode arrives on the streaming service after its US premiere).
  • Given that Scandal didn't go down as well with More4 viewers as its stablemates The Good Wife and Nashville, from season three Olivia Pope moved to SkyLiving.
  • South Park has been on Channel 4 terrestrially since 2000 and used to be on Sky One on cable/satellite; both channels ended up dropping it and it moved to Comedy Central (in the days when it was still called Paramount Comedy).
  • The first four seasons of Supernatural were shown in the UK on ITV2; it then went to SkyLiving for seasons five to eight, after which it was dropped. Eventually, E4 picked it up and screened season nine from January 2015 (a year behind North America) - by pure coincidence, the first episode of season nine is called "I Think I'm Gonna Like It Here."
  • In Britain, the first two seasons of Totally Spies! were shown on Channel 4, often in the early hours of the morning with little publicity. It moved to ITV from season 3 who aired at more respectable times of the morning with more publicity.
  • The first two seasons of Veronica Mars were on Living in the UK and Ireland, but the third and final season was on Trouble.
  • As part of the launch of AMC in the UK, the entire run of Weeds was shown - including the final two seasons, which never ran on British television due to Sky dropping the series.
  • White Collar moved from Sky Living to Alibi.
  • The West Wing originally aired on Sky One, because Sky Atlantic not been invented yet, the Bartlet Administration moved to Channel 4 and flourished.
  • Winx Club has had several homes in the UK: GMTV (ITV), Nickelodeon UK, and most recently Pop Girl.
    • Nickelodeon's acquirement of the Winx property necessitated a Channel Hop in several countries where Winx wasn't already on Nick, including the UK, where it moved from Pop Girl back to Nick.
  • Barney & Friends is rather complicated when it comes to it's British broadcast history. It started off in the uk on the now defunct TCC in 1992/1993, soon after, GMTV picked up the terrestrial rights. When TCC kicked the bucket, the show moved to Living TV (now Sky Witness)'s Tiny Living programming block, lasting until it's closure. Going back to terrestrial, it hopped from GMTV (ITV) to the BBC around 2004, using an edited version. When Tiny Living was discontinued, the pay TV rights hopped over to Cartoon Network Too, via it's Cartoonito programming block. In 2007, Cartoonito became it's own channel, with Barney moving over to the channel.

United States

  • All of the shows on The CW's first season hopped over from The WB and UPN, except for Runaway and The Game. Depending on the market, some shows may not have really hopped at all (if the former WB or UPN station landed a CW affiliation). And The Game has since hopped to BET.
  • You Don't Say! (NBC), Seven Keys (ABC), and Beat The Odds (syndication) all began as local shows in Los Angeles before going national.
  • In the mid-2000's, HiT Entertainment's programs on PBS switched station affiliations from Connecticut Public Television to WNET New York.
  • Bill Nye the Science Guy went from PBS to Disney, before finally retiring to Noggin.
  • The original presenting stations for Castle and Cathedral were WTVS in Detroit and WGBH in Boston, respectively. WHYY in Philadelphia picked them both up for a marathon rebroadcast of programs based on David Macaulay's books which followed the premiere of Roman City.
  • For its fifth season, Fit 2 Stitch moved from National Educational Telecommunications Association to American Public Television, with KERA picking it up as the presenting station.
  • At some point late in its run, as late as 1992, The Frugal Gourmet hopped from WTTW in Chicago to KQED in San Francisco.
  • The Hitchhiker from HBO to USA.
  • Holmes on Homes was the only show with a pulse on the US Discovery Home network. When Discovery decided to make that network Planet Green and mothball the entire Discovery Home lineup, HGTV quickly snapped up Holmes for their own channel; an easy call as HGTV Canada is actually the one that produces the show. It got a timeslot upgrade to Sunday evenings and continues to do just fine for HGTV, and outlived Planet Green, which became the American-centric Destination America on Memorial Day 2012.
  • Home Movies from UPN to [adult swim].
  • The Invisible Man had a rare deal where is aired both on the Sci-Fi Channel and in syndication the same week which persisted for both seasons it aired. Unfortunately when SFC pulled out, syndication alone wasn't enough to keep the show going.
  • Jail from MyNetworkTV to Spike TV.
  • Liberty's Kids premiered on the PBS Kids slot on PBS affiliates in the early 2000s, before going into syndication. In 2012, repeats started airing on CBS affiliates as part of the Cookie Jar TV slot.
  • The show famously known as Live! with Regis and Kathie Lee, and later as Live! with Kelly and Michael was originally a weekday morning news and lifestyle show on ABC flagship station WABC-TV in New York that Regis Philbin co-hosted and which debuted in 1983. Sister station WLS-TV is Chicago is where The Oprah Winfrey Show debuted as a similar local show before it became a similar nationally syndicated talk show, debuting in 1984.
  • Mystery Science Theater 3000 from independent KTMA in the Twin Cities (now The CW affiliate WUCW) to Comedy Central to Sci-Fi Channel to Netflix.
  • When Nightly Business Report moved from WPBT Miami to NBCUniversal... it stayed on PBS stations, with American Public Television continuing to distribute. However, it did switch station affiliations from WPBT to Washington D.C.-based WETA some time later. Additionally, it was distributed by PBS itself from 2005 to 2011, when APT picked it back up after PBS dropped it.
  • The various installments of the Noddy franchise have aired on various networks in the United States. The Noddy Shop and Make Way For Noddy both aired on PBS Kids. Noddy In Toyland went from PBS to being exclusive to Amazon Instant Video. Noddy, Toyland Detective channel-hopped to Sprout a year before it became Universal Kids.
  • The short-lived Onion Sports Network started out as a feature on ESPN's SportsCenter before jumping to Comedy Central.
  • One Day at a Time (2017) moved from Netflix to the cable channel Pop TV, in probably the first instance of a show moving from streaming to cable instead of the other way around.
  • In January 2016, Sesame Street began premiering new episodes on HBO, ending Sesame Workshop's long-running primary allegiance with PBS (and its forerunner, NET). The series still airs in reruns on PBS, with the HBO episodes premiering on their stations after a 9-month window.
  • Three Sheets started on HD channel MOJO HD before it closed. Fine Living Network picked it up for its fourth season, where it obtained Adored by the Network status until that channel was rebranded into Cooking Channel. The show then hopped to co-owned Travel Channel briefly, then to Spike TV before its run ended in 2011.
  • In the US, Sherlock debuted as part of PBS's Masterpiece Theater in 2010. The show started airing on BBC America in 2014, though new episodes continue to be broadcast on PBS.
  • The original version of Teletubbies aired on PBS Kids. When it was rebooted seven years after PBS dropped the show, the rights went to Nick Jr.
  • Thomas the Tank Engine first aired on PBS Kids in the United States as part of Shining Time Station. When PBS' rights expired in 1998, the show moved that fall to Fox Family, where after a year of Shining Time Station repeats, Thomas got a new show called Storytime with Thomas. During the same period, Nick Jr. briefly aired repeats of Shining Time Station to promote Thomas And The Magic Railroad. When Fox Family ended Storytime with Thomas in 2001, Thomas was not seen on a broadcast network until 2005, when it returned to PBS. note  In 2017, PBS' contract to the show expired and it returned to Nick Jr.
  • Timothy Goes to School went from PBS Kids (as part of a Sunday morning block "Bookworm Bunch") to TLC's weekday morning block "Ready Set Learn" and Discovery Channel as part of their afternoon block (Which also had the "Ready Set Learn Block") and currently airs on Qubo.
  • TNA Wrestling moved from Bravo to Challenge because Bravo got shut down by their new owners.

Venezuela

  • Venezuelan Talent Show Cuanto Vale El Show began in Venezolana de Television as a segment of Fantastico a variety show, then it hopped to RCTV, a full program, and then it landed in Venevision. All the versions of the show were produced and host by its creator, Guillermo González; he eventually got tired and left show business to fund his own network, just before Musical Realities like the X Got Talent series and the Idol series emerged in English-speaking countries.

Multinational

  • Not just a Channel Hop, but a Country Hop: the first two series of Black Mirror aired on the UK network Channel 4, but after talk of a third series got bogged down in budget negotiations, the US-based streaming service Netflix, who already owned the American streaming rights to the show, picked up the tab for new episodes. It was the first time that a "regular" TV network was outbid by a streaming service for the rights to a show that it wanted to renew.
  • Sailor Moon Crystal was originally streamed worldwide on the Nico Nico Douga service. Just before the final episodes were taken off the website, the remastered versions of the episodes from the Blu-ray release were picked up by Tokyo MX.
  • Strawberry Shortcake and Care Bears in Asia: Both went from Playhouse Disney Asia to Boomerang Asia, and then later to Cartoonito Asia thanks to Hasbro's meddling (which also caused the shows to become unavailable in a lot of parts of Asia) when Boomerang Asia was split into Toonami Asia and Cartoonito Asia. And then both went back to Boomerang Asia when Cartoonito Asia was retooled back to Boomerang Asia (Toonami Asia is still broadcasting separately in the region).

Other:

    Production Company Examples 
  • Punky Brewster not only switched from network to syndication, it also changed producers. It was originally produced in-house by NBC, but the network had to license the rights to Columbia Pictures Television. Under Federal Communications Commission rules at the time, a network could not be involved in a syndicated show. Funny to think now considering that all five networks are owned by conglomerates that have their own TV syndication units.
  • The Golden Girls nearly went towards this: In 1991 Touchstone Television decided against making any more episodes for financial reasons. Warner Bros. Television said they'd step into the breach, but that plan fell apart when Beatrice Arthur announced she was quitting. Touchstone would make a pseudo-spinoff, The Golden Palace, which aired on CBS for one year (making it a pseudo-Channel Hop, as The Golden Girls aired on NBC).
  • On the other hand, when Cannon Television ran into financial problems of their own after the first few episodes of Walker, Texas Ranger, CBS (with some help from Columbia Pictures Television) agreed to foot the bill thereafter.
  • Similarly, the NBC episodes of Baywatch were produced by GTG Entertainment — making for a strange-but-true link between this series and The Mary Tyler Moore Show, as MTM's ex Grant Tinker was the "GT"note  — while the syndicated ones hailed from Tower 12 Productions/The Baywatch Production Company (and due to financial involvement from Britain's London Weekend Television thanks to Brits and Germans loving David Hasselhoff, the end credits carried the card "A Baywatch Production Company Production for LWT").
  • The pilot for The Highwayman was made by Glen A. Larson's company at 20th Century Fox, but the series was produced on a lower budget by Larson's New West Entertainment.
  • When The Man From Uncle's reunion movie The Return Of The Man From U.N.C.L.E.: The Fifteen Years Later Affair got the go-ahead in 1983, it wasn't made by Metro-Goldwyn-Mayer (home of the original series); writer-producer Michael Sloan convinced MGM to lease the property to his company and Viacom Productions.
  • Captain Planet and the Planeteers moved from DiC to Hanna-Barbera, starting with its fourth season, following Ted Turner's purchase of Hanna-Barbera.
  • Bill & Ted's Excellent Adventures, on the other hand, went in the opposite direction — the CBS episodes (which had Keanu Reeves, Alex Winter, George Carlin and Bernie Casey voicing the characters they played in the movie) were made by Hanna-Barbera in association with Orion, while when it moved to Fox (making this a channel hop AND a company hop) DiC took over production with the voices of the actors starring in a live-action adaptation of the movie.
  • Doug was produced by the company it was on at the time: Nickelodeon Animation when on Nick, Walt Disney Television Animation when on ABC. Jumbo Pictures was there for all episodes, but was bought by Disney in 1996, precipitating the Channel Hop.
  • The 1980s Alvin and the Chipmunks series stared out being animated by Ruby-Spears (a sister studio to Hanna-Barbera) for its first five seasons, before animation was switched over to DiC for the final three seasons, with 11 episodes in season six done by Murakami-Wolf-Swenson, the same company behind the first TMNT series.
  • For Care Bears, the shows started out being produced by DiC Entertainment with Care Bears (1980s), then moved to Nelvana before the bears went on a long hiatus. When they returned, Nelvana produced three Direct-to-TV movies before the animation production changed hands again with Care Bears: Adventures in Care-a-Lot, when production went back to DiC (though co-produced by Sabella-Dern), then finally to MoonScoop with Care Bears: Welcome to Care-a-Lot, who then rebranded themselves as Splash! Entertainment after a takeover and produced Care Bears & Cousins under the new name.
  • The vast majority of Direct-to-Video Disney sequels, while still being produced and distributed by Disney, were animated by Disney Television Animation, as opposed to Walt Disney Animation Studios.
  • The pilot for Codename: Kids Next Door was produced by Cartoon Network Studios in Burbank, but the series was made at Curious Pictures in New York, where creator Tom Warburton was based.
  • Concentration originated in 1958 as a Jack Barry-Dan Enright production. Less than two months later, NBC took over production of the show (as well as fellow B&E shows Tic Tac Dough and Dough Re Mi) after Barry and Enright were implicated in the Quiz Show Scandals. After Concentration was canceled in 1973, NBC (who to this day still holds the rights to it) licensed Jim Victory Television to create a new syndicated series, with Goodson-Todman Productions subcontracted to produce it. Victory and G-T would also make Classic Concentration for NBC in 1987.
  • Cartoon Network originals that Hanna-Barbera first made (Dexter's Laboratory, Johnny Bravo, The Powerpuff Girls) would have production moved to CN's Burbank studios after H-B closed its doors in 2001 and was absorbed by Warner Bros. Animation.
  • The Price Is Right began as a Goodson-Todman Production (followed by Mark Goodson Productions after Bill Todman died). Over fifteen years after Mark Goodson died, Price became a Fremantle Media Production (which it had been but the Mark Goodson vanity plate was retained). Similarly, Family Feud was a G-T production; it is now co-produced by Fremantle with Wanderlust Productions.
  • Let's Make a Deal was first a Stefan Hatos-Monty Hall production, but later editions were made by Catalina, Dick Clark/Ron Greenburg Productions, and Renegade 83 (co-produced with Hall). The current show on CBS is a Fremantle production.
  • The original four-season run of Pingu was made by The Pygos Group's Trickfilmstudio. After Pygos was sold to HiT Entertainment in 2001, they had their in-house studio, Hot Animation, make a two-season revival of the show. Over a decade later Mattel, who had bought HiT in 2011, contracted Polygon Pictures to make a new series, Pingu in the City.
  • Rankin/Bass started out as an independent studio until General Electric bought R-B (then known legally as Videocraft International) in 1971, giving them ownership of their library (including the iconic Rudolph the Red-Nosed Reindeer and Frosty the Snowman specials). When R-B was spun-off as an independent company three years later, GE retained their library.
    • Through a string of mergers and acquisitions, the library is now split: StudioCanal now owns the Videocraft theatrical library (except one film that carried over to DreamWorks, who also retains the copyrights to all the movies in question). Universal through DreamWorks Animation owns all R-B works prior to 1974, while R-B material made from then on (starting with The Year Without a Santa Claus) are owned by Warner Bros. through Telepictures, who bought R-B in 1978. This may explain why The Year Without A Santa Claus, Frosty's Winter Wonderland, Rudolph's Shiny New Year and Rudolph and Frosty's Christmas in July don't feature any footage from either Rudolph the Red-Nosed Reindeer, Frosty the Snowman, and Santa Claus Is Comin' to Town, even though all the specials are set in the same continuity as those three.
  • Maury was distributed by Paramount Domestic Television (now CBS Television Distribution) from its premiere until Paramount considered canceling it after its seventh season in 1998. Maury Povich instead pitched the series to Studios USA Television (who also produced then-competitor The Jerry Springer Show) for its eighth season, and has stuck with them ever since even after Studios USA later became Universal Television and then NBCUniversal. The change in companies coincided with the show's leap to more outrageous topics, much like Springer though more subdued.
  • Of the pre-TV variety; Felix the Cat was originally made by the Pat Sullivan studio and distributed by at least five different companies (Paramount, Winkler, Educational, First National and Copley Pictures). By 1936, Van Beuren Studios licensed the character for their cartoon studio, and for that brief period they were distributed by RKO Radio Pictures.
  • The 1999-present run of Family Feud has had several different syndicators throughout its run. Pearson Television, who owned the franchise by then, handled both production and distribution duties until Fremantle Media bought the company in 2001. Although Fremantle has handled production duties since then, they transferred syndication duties to Tribune Entertainment until the company folded in 2007. Lionsgate-owned Debmar-Mercury then picked up syndication duties and has handled distribution of the series ever since. However, from that point ad sales services were handled seperately by 20th Television, Fox's syndication unit. After Disney absorbed that unit in 2019, along with the rest of Fox's entertainment properties, Debmar-Mercury contracted CBS Television Distribution to handle ad sales in 20th's place.
  • In terms of Batman media, DC Comics parent Warner Bros. produces and owns almost every adaptation out there....almost. First, there are the Columbia Batman serials The Batman and its sequel Batman and Robin from the 1940's. Unlike the Superman serials, they did not revert to DC and thus are now owned by Columbia parent Sony Pictures. Then there's the 1966 TV series and its tie-in movie, both of which were produced by 20th Century Fox. Fox's parent Disney (who owns DC rival Marvel Comics) now owns both the show and movie, though WB is currently licensed to handle home video distribution for the former. In both cases, the films and shows were produced long before WB bought out DC, and because WB doesn't own syndication rights to any of them, they are all barred from appearing on the DC Universe app.
  • After Fox's syndication unit 20th Television was absorbed into Disney-ABC Domestic Television, Fox Corporation formed Fox First Run to syndicate first-run programs they held onto, such as Divorce Courtnote  and Dish Nationnote . They also assumed syndication and promotional duties for MyNetworkTV, which was previously syndicated through 20th.

    Rare TV-To-Film Examples 
  • Firefly was produced by Twentieth Century Fox Television (oh, all right, and Mutant Enemy) but the big-screen film version, Serenity, was made by Universal.
  • Orion — owners of Filmways, which made The Addams Family — was having financial issues and elected to sell domestic rights to Paramount for the first film in order to cover some debt (they had a deal with Columbia for overseas distribution). After they filed for Chapter 11 bankruptcy, Paramount picked up the sequel rights from Orion. And things don't stop there: Fox got the rights in the late nineties and did a sitcom out of them (with Warner Bros. distributing on home video the pilot, Addams Family Reunion), and then MGM — current owners of Orion, made an animated flick.
  • The film of Lost in Space was made by New Line, though the series itself was from Fox. And then there was another series, made by Netflix.
  • Although The Fugitive was a Quinn Martin Production in association with United Artists Television, and the series itself is owned today (like almost the entire QM back catalogue) by CBS and Paramount, the film is owned by Warner Bros. (This came about due to QM Productions's sale to Taft Broadcasting; Taft executive Keith Barish eventually left the company and took the rights to The Fugitive with him, so when former QM employee and latter-day producer Arnold Kopelson wanted to do a film based on the series with regular partners Warner Bros., a deal was seen to be made.)
  • Star Trek: The Original Series was originally produced by Desilu Studios and aired on NBC. Desilu Studios was bought out by Paramount during the show's run, and with the CBS-Viacom split, Paramount's original television division stayed on CBS's side. None of the spin-offs (other than Star Trek: The Animated Series) aired on NBC or an NBC-affiliated network. So after NBC canceled the series, it became a Cash Cow Franchise and not only has NBC not seen a dime of it, the money all goes to the people who own their rival. Call it Laser-Guided Karma if you want. (Ironically, CBS originally passed on Star Trek in favor of Lost in Space.)
  • The A-Team was produced by Universal and Stephen J. Cannell Productions (Universal owns the series now), but the film was released by 20th Century Fox due to Universal putting the film in turnaround several years before it finally got produced.
  • Dark Shadows was made by Dan Curtis Productions, but the film was released by Warner Bros., who purchased the rights directly from series creator Dan Curtis' estate.
  • Magical Mystery Tour was originally a Made-for-TV movie produced by Apple Corps in association with the BBC before it was rereleased in theaters in 1974 by New Line Cinema and again in 2012 by Apple.
  • The film of The Equalizer was made by Columbia Pictures, while the series was made by Universal.
  • 21 Jump Street was a Stephen J. Cannell Production broadcast on Fox, but the film series was made by Columbia Pictures and MGM (with the former handling home video distribution).
  • The 2020 film adaptation of Dune was originally supposed to be distributed by Universal like the previous 1984 film, but due to producer Legendary Pictures switching allegiances in mid-2018 it will now be distributed by Warner Bros.. Ironically, Universal will co-distribute the home media release as part of a joint venture with Warner.

    Comic Book Examples 
  • Blue Beetle, Captain Atom, Judomaster, Nightshade, and The Question all started off at Charlton Comics, but were bought out by DC Comics and brought into the official DCU during Crisis on Infinite Earths. Peter Cannon, Thunderbolt was also briefly published by DC, but is currently published by Dynamite Entertainment (as the rights to the character returned to the estate of his deceased creator).
  • Shazam (formerly Captain Marvel), Black Adam, and the Marvel Family were originally owned by Fawcett Comics, but ended up being bought out by DC after a massive lawsuit. They (as well as Fawcett's other heroes) are currently part of the DCU.
  • Plastic Man and Blackhawk were originally owned by Quality Comics, but like the above examples, were bought out by DC and integrated into their universe. A number of other Quality properties like the Ray, Phantom Lady, Black Condor, and Uncle Sam were later published together as the Freedom Fighters.
  • The Milestone Comics heroes (the most famous among them being Static) were originally part of a creator-owned imprint published by DC, but separate from the DC Universe. Later, they were licensed by DC, becoming part of the DCU proper. Later still, they were established as having their own universe in the DC multiverse, again under their own imprint.
  • Archie Comics had a line of superheroes in the Golden Age, collectively known as the Red Circle. DC briefly licensed the rights from Archie and integrated them into the DCU, but poor sales resulted in the rights going back to Archie. Archie now publishes the Red Circle heroes once again, treating their DC adventures as Canon Discontinuity in the process.
  • Miracleman (formerly Marvelman) is a famously complicated example. He started off in the 50's at L. Miller & Son before being revived by Quality Communications in the 80's. He was then licensed out to Eclipse Comics, before that publisher folded (as had Quality), and floated around in limbo for years. Todd McFarlane tried to bring the character into the Image Comics universe, but legal issues prevented this from happening. Marvel Comics supposedly has the rights as of now, and have reprinted some of Miracleman's original 50's stories, but it is unclear whether or not they have rights to the Quality and Eclipse material (which featured legendary work from Alan Moore and Neil Gaiman).
    • Marvel has started reprinting the Alan Moore stories, although the writer is now credited to "The Original Writer".
  • Amazing-Man was originally published by Centaur, but after lapsing into the Public Domain, he has appeared in stories published by Malibu and Dynamite Entertainment (such as Project Superpowers). He's also appeared in the Marvel Universe (in Immortal Iron Fist, Secret Avengers, and The Defenders, but is called the Prince of Orphans due to copyright reasons.
  • Rob Liefeld's Youngblood originated at Image Comics, but Liefeld eventually left the studio and brought them over to his own publishing house, Awesome Comics (where they were ReTooled by Alan Moore). After Awesome folded, the characters (and Liefeld) returned to Image.
  • Mantis is a truly bizarre example. She originated at Marvel Comics as a member of The Avengers, but after being written out of the series, was briefly published by DC Comics under the name "Willow", and later by Eclipse Comics under the name "Lorelei". She finally returned to the Marvel Universe a few years later, and is currently part of the Guardians of the Galaxy franchise.
  • The New York Four started off as part of DC Comics' Minx Line, but the sequel, The New York Five, was published by Vertigo Comics.
  • Peter David's Fallen Angel started off at DC (in fact, the heroine, Lee, was heavily implied to be Linda Danvers under an assumed name), but was later picked up by IDW Publishing.
  • The characters of WildStorm (publisher of The Authority, Stormwatch, Gen¹³, and Wild CATS) started off as a sub-studio at Image, before being bought by DC Comics. The characters existed on their own until the events of Flashpoint and the New 52, where they were brought over into the rebooted DC canon.
  • Speaking of Wildstorm, The Boys started there. But it only lasted for six issues because DC were uneasy with the anti-superhero tone, and they cut a deal to make the title fully owned by author Garth Ennis, who then continued it on Dynamite Entertainment.
  • Neil Gaiman's Angela was originally created for the Spawn series at Image Comics. After a massive legal battle that spanned years, Gaiman regained creative control of the character, and brought her over to Marvel Comics. She entered the Marvel Universe at the close of the Age of Ultron Crisis Crossover.
  • It is very common for comics based on an external license to change publishers, with the new publishers often reprinting the material commissioned from a previous publisher.
  • The short-lived Darkwing Duck comic book was originally published by Boom Studios, but a new publisher known as Joe Books not only had all issues of the comic (with the exception of the last two) revised by original editor Aaron Sparrow and collected in an omnibus called Darkwing Duck: The Definitively Dangerous Edition, which was released in early 2015, but will also start publishing a new Darkwing Duck series.
  • Between 1979 and 1995, Doctor Who Magazine was published by the UK branch of Marvel Comics. As a result, its long-running Doctor Who comic strip often intersected with the Marvel Universe, including crossovers with Death's Head and Captain Britain and even a brief intersection with the Fantastic Four and other mainstream Marvel heroes. Around 1989, a second Doctor Who comic strip was published for about a year in the UK magazine The Incredible Hulk Presents. In 1995, the publishing rights for DWM were sold to Italian-based Panini (which continues to publish the magazine as of 2016), and the Marvel connections ended.
  • Scarlett was originally published by DC Comics, but is now owned by Monsterverse.
  • Ramayan 3392 AD was originally published by Virgin Comics, but has since been relocated to Graphic India.
  • Madman was for a long time published by Dark Horse Comics. Later, the series moved to Oni Press (under Mike Allred's Atomic Comics label), before moving again to Image.
  • The Transformers comics have changed hands twice.
    • The Transformers and its successor Transformers: Generation 2 were originally published by Marvel Comics from 1984 to 1994, with trade paperbacks released by Titan Books in 2001. In 2002, a young and relatively unknown Canadian comic studio called Dreamwave Productions (originally formed as part of Image Comics) obtained the license to make new Transformers comics, with their flagship title Transformers Generation One (a reboot not connected to Marvel's comics) accompanied by adaptations of the then-new Transformers Armada and Transformers Energon toylines.
    • Dreamwave collapsed in 2005 due to management issues (mostly president Pat Lee refusing to pay his artists) and the license was picked up by IDW Publishing later that year, with a new series and a new continuity launching shortly after. IDW has since printed a number of Transformers series in their continuity, a sequel series set in the original Marvel continuity, and reprints of the Marvel and Dreamwave stories. However, IDW's Marvel reprints are missing issues (or sometimes just individual pages) featuring characters Marvel owns, such as Spider-man, as they were unable to negotiate the fees to use these characters. The earlier reprints by Titan included everything because Marvel went a lot easier on them.
  • The Angel: After The Fall(IDW Publishing) comic book series: After having crossed over with the Buffy (Dark Horse Comics) comics, Angel's story is now being continued in Dark Horse's spinoff of Buffy the Vampire Slayer Season 9, Angel and Faith.
  • The comic book adaptation of Muppet Babies (1984) was a mild example, with the first 17 issues published by Star Comics and the remaining 9 published by Star Comics' parent company Marvel Comics.
  • The majority of The Muppet Show Comic Book and all five of the Muppet Classics miniseries were originally published by Boom! Studios. After Boom lost the license, the last intended arc of The Muppet Show Comic Book, titled Four Seasons, was published by Marvel Comics.
  • The Brazilian comic Monica's Gang and its associated titles have gone through three different publishers. The comics were originally published by Abril starting in 1970 until Globo took over publishing duties in 1987, with Panini being the current publisher as of 2007.
  • As with Transformers, the comic book license to G.I. Joe has changed a few times.

    Literature Examples 
  • When news emerged of Harvey Weinstein's sexual harassment, the Hachette Book Group immediately shuttered the Weinstein Books publisher and transferred its authors to the main Hachette publisher.
  • When Brazilian publisher Cosac Naify went out of business in 2015, Companhia das Letras acquired the publishing rights to Captain Underpants and re-released the original translations.
  • The Harry Potter series was originally distributed in Canada by Raincoast Books. In 2010, the series was re-released by Penguin because of Bloomsbury's new distribution deal.
    • However, Harry Potter and the Cursed Child was published by Scholastic (the series' US distributor) in Canada and Little Brown in the UK.
  • Family Skeleton Mysteries: The first three books were released by the Berkley publishing company under their "Berkley Prime Crime" imprint, before the author switched publishers to Diversion Books for #4 and on.
  • Ezra Jack Keats had several publishers throughout his life: Viking, Harper & Row, Macmillan, Greenwillow, and Four Winds Press. Beginning in the 1990's, Keats' book rights reverted to his estate and were republished by Viking.

    Music Examples 
  • It's quite common for artists to start on smaller independent labels but then sign to a bigger one — commonly, to the cries of "Sell-Out" by the Fan Dumb.
  • And in recent years, there is the opposite: artists leave the major labels after being fed up with their policies, and start releasing independently. The breakout example of this practice was Radiohead with Parlophone in 2007.
  • In 2013, right after acquiring Parlophone Records from Universal through EMI, Warner Music Group agreed to divest part of its combined catalogue to independent labels. For example, Radiohead was transferred to XL Recordings because of their past problems with Parlophone; while Because, Believe, Concord, Cherry Red, Woah Dad, the newly independent Chrysalis Records, Razor & Tie (as RT Industries), and New State Music each acquired at least 10 former Warner/Parlophone artists. Some artists who went independent had their catalogues acquired by the labels they are currently signed to (in addition to Radiohead above, Hot Chip and Porcupine Tree’s major label catalogues went to Domino and Kscope, respectively). Because acquired nearly all of London Records (although Joy Division and New Order’s output stayed with Warner).
    • Perhaps the biggest divestment went to Tommy Boy Records, an influential label during The Golden Age of Hip Hop and the rise of House Music that had a long semi-independent partnership with Warner in its heyday, but became independent in 2002. It reacquired nearly all of its catalog it had left with Warner after the split (except for several dance music artists whose material was licensed in the US to Tommy Boy and reverted back to their old labels) as well as from several other former WEA artists. This also meant that, at long last, the catalogue of De La Soul would hit streaming services...that is, until De La Soul made it known to their fans that Tommy Boy would get the vast majority of royalties from streaming. A boycott ensued, De La Soul’s music is still not on streaming, and the Tommy Boy acquisition serves as an example of when things might go wrong for catalog artists.
  • Michael Jackson released his first solo albums on Motown, the same label to which The Jackson Five were signed. For his fifth, Off The Wall, he went for Epic Records instead. The rest is history (to the point that some think that was his solo debut).
    • This may have had something to do with The Jackson Five / The Jacksons themselves jumping ship to Epic Records in 1975 after leaving Motown.
  • Aerosmith started their career on Columbia Records. As their career started to dwindle on the early 80s, the label dropped them, so when they started Putting the Band Back Together, they signed with Geffen Records. The Career Resurrection that followed was enough for Columbia to sign them back in 1996.
  • The Red Hot Chili Peppers were first signed to EMI America, but it was mostly fruitless — only their last album there, Mother's Milk, caused impact. So afterwards came a bidding war, a deal with Warner (Bros.) Records and Blood Sugar Sex Magik, and they became superstars.
  • Van Halen were signed to Warner (Bros.) Records for all their career, but for their comeback album A Different Kind of Truth in 2012, they signed with Interscope instead.
  • When Dave Grohl decided to form the Foo Fighters and release his playing all instruments record as the Self-Titled Album, he signed to Capitol as he knew their president from his Nirvana days. So when said executive left after the Foos did their second album in 97, Grohl left Capitol, and only signed to RCA when the home-made third album was done.
  • The musical projects of Trent Reznor are an interesting case. After he left major label Interscope in 2007, he set up his own independent label, The Null Corporation, to release new material (such as Ghosts I-IV, The Slip and his and Atticus Ross' Oscar-winning soundtrack to The Social Network). At the time, this label went through RED Distribution, a distribution channel owned by Sony Music. After the success of Null's releases, Reznor's musical project How to Destroy Angels would end up signing with Sony subsidiary Columbia Records, and he would do the same with Nine Inch Nails for its comeback album Hesitation Marks (in the US; it was released by Polydor in the rest of the world). Reznor would later sign a new distribution deal for The Null Corporation with Capitol (in the US and Canada) and Caroline International (worldwide) starting with Not The Actual Events.
  • Depeche Mode signed to Mute Records in 1980, and got licensed to Sire Records for the US, Canada and Mexico. When Mute was bought by EMI in 2002, the band's deal with Sire remained in place until 2009, when they moved to Virgin and Capitol (two other EMI subsidiaries) to release Sounds of the Universe. In 2012, however, they left EMI altogether for Columbia Records worldwide, but the logo for Mute still appears on their debut Columbia album Delta Machine.
    • When Mute's catalogue was acquired by BMG Rights Management, the label was licensed to INgrooves and PIAS (and later Warner Music; which still holds the American license to the pre-2009 Depeche Mode catalogue). However, Depeche Mode's catalogue was instead licensed to Sony Music Entertainment (the owner of Columbia).
  • Queen: Greatest Flix underwent this before release due to the controversial Warner Home Video Rental Drive of '81, being released by Picture Music International through Thorn EMI Video (whose parent company, EMI, distributed their records in the UK), instead of by WEA (who distributed them in the USA) as was originally planned.
    • For the record, the rights to Queen's music itself are another example of this. In the UK, Queen originally released their music through EMI/Parlophone, but they kept their masters and signed a more lucrative deal with Island Records in 2011. Thus, when Universal merged with EMI and had to divest Parlophone to Warner, their music stayed with Island, with 'new' releases being handled by Virgin EMI Records. In the US and Canada, Queen signed to Elektra Records and WEA and released their music under those labels until 1984's The Works, when they moved to Capitol Records (an EMI subsidiary). That deal would go on until 1991, when the band signed a new deal with Disney's Hollywood Records (which just so happened to be distributed by Elektra until 1995, when Polygram, and later Universal, took over), taking their back catalog with them. Now, Universal distributes Queen's music worldwide. And these deals also encompass Queen members’ solo output; perhaps most amusingly, Freddie’s solo work has been rereleased by none other than Mercury Records.
  • Limp Bizkit left their longtime label Interscope in 2012 and signed on to Birdman's Cash Money Records. Yes, Limp Bizkit is now labelmates with artists like Lil Wayne, Drake, and Nicki Minaj.
  • Each solo member of The Beatles stayed with Capitol/EMI for the beginning of their solo/post-Beatles careers (as per their eight-year contracts to EMI in 1967 while still working as a group), but after the dissolution of Apple Records in 1975, each jumped ship; John, George and Ringo in 1975 (for Geffen Records, Warner (Bros.) Records and Portrait respectively), and Paul/Wings in 1979 for Columbia Records (in the US and Canada; he stayed with EMI worldwide, and eventually returned to Capitol in the US). John and George's solo albums had already returned to Capitol/EMI/Universal by 2010. Paul's solo catalog didn't return to Capitol until his contract with Concord Music ended in January 2017. Ringo's discography remains scattered across different labels (including Capitol, Atlantic, Epic, and Koch).
  • After Mötley Crüe's contract with Elektra Records expired, they bought the rights to their masters and started their own label, Motley Music, which has been distributed by Beyond Music, BMG, Universal, Downtown, and now RED.
  • When soundtrack albums are expanded, they're not always on the same label that put out the original - examples are legion, like Jay Chattaway's Invasion U.S.A. (1985) (originally released on LP in 1985 by Varèse Sarabande in North America and Milan internationally; Intrada later issued the complete score in 2008).
  • Cat Stevens' first two albums were released by Deram Records while his albums from Mona Bone Jakon to Back to Earth were released on A&M Records in North America and Island Records elsewhere. Since he returned to recording as Yusuf Islam he released An Other Cup on Atlantic, Roadsinger on Hip-O and Tell 'Em I'm Gone on Columbia.
  • The Avalanches have always been signed to Modular in their home country of Australia and XL Recordings in the UK, but the North American rights to their debut album Since I Left You transferred between London-Sire, then Elektra Records, and currently, Interscope, with the Japanese rights going from independent label Toy's Factory to Universal. Their second album Wildflower was released worldwide in collaboration with four labels, the first three of which are Universal subsidiaries: Modular, EMI Australia, Astralwerks, and XL Recordings.
  • Arguably the most important Music Example of this trope is Teena Marie, who was embroiled in a legal battle with Motown in 1982 as a result of signing with Epic Records: Motown had sued her for breach of contract, despite refusing to release the new material she had recently recorded, which prompted a countersuit from Teena that accused the label of withholding royalties in spite of her history of contractual compliance. In a huge victory for artists' creative freedom, Teena won the case, which caused a law entitled The Brockert Initiative to be passed that prohibits record companies from keeping artists under contract if they refuse to release any new material by them; this law enabled a number of popular artists in the 1980's and 1990's to leave their unsupportive record labels, such as George Michael, Tom Petty, Luther Vandross, and the Mary Jane Girls.
  • For many years, a common practice for recording artists that changed labels would be to record an album (or two) of re-recordings of past hits, in order to allow the new label to reap some additional airplay and sales benefits. Here are a few examples:
    • Johnny Cash initially recorded for Sun Records. He later signed with Columbia Records and eventually recorded an album of re-recordings of Sun-era songs. In the late 1980s, Cash left Columbia and signed with Mercury Records and one of his first releases for the new label was yet another album of recordings of songs he'd previously recorded at both Sun and Columbia.
    • The Olympics ("Hully Gully", "Big Boy Pete" and others) recorded the original versions of their big hits on the Demon, Arvee and Tri-Disc labels. In 1966, they signed with Mirwood, who had them record Something Old, Something New, an album which included re-recordings of their past hits alongside newer material. Much to the annoyance of collectors, many reissues and various artists compilations have used those versions instead of the originals.
    • Little Richard had a short stint on Vee-Jay in the mid-60s, during which he recorded an album with re-recordings of his 1950s hits on Specialty.
  • Another notorious Motown example involves Mary Wells, one of the early stars of the label. Right after getting her biggest hit in her career with "My Guy", Wells, angry that the money made from "My Guy" was reinvested into promoting The Supremes instead of her, freed herself from her Motown contract using the old "contracts signed by minors are null and void" trick (she signed the contract at 17) and went to 20th Century Fox's record label. Berry Gordy tried (and failed) to sue her for breach of contract; unsubstantiated rumors claim that he sabotaged her post-Motown career (after Fox, she went to Atco, then Jubilee, then Reprise) by putting pressure on radio stations and distributors with threats of withholding future Motown product if they played or sold her records.
  • The Del-Vikings were involved in a rather messy example of this trope. After hitting it big with "Come Go with Me", which was intially on Fee Bee Records before Dot Records licensed it for national distribution, the group got a new manager. Said manager got the members who were underage at the time they signed with Fee Bee, which was all of them minus one, to sign a new contract with Mercury Records. This resulted in two different Dell-Vikings groups, one on Mercury and one on Fee Bee/Dot, who released new records simultaneously to great confusion. Eventually, a lawsuit resulted in Mercury gaining exclusivity on the Del-Vikings name for recordings and the Fee Bee/Dot group renamed themselves The Versatiles.
  • The Offspring released their first album through Nemesis Records, who dropped them after just two years. Brett Gurewitz later signed the band through his Epitaph label, releasing Ignition and Smash within two years. When Smash ended up becoming a Sleeper Hit, Epitaph tried to screw The Offspring out of royalties for album sales by attempting to sell the rights to the masters to another label. Frontman Dexter Holland wasn't pleased and reluctantly signed with Columbia Records in 1996 just to flee from Gurewitz. the band continued to release their music through Columbia (though their Columbia debut, Ixnay on the Hombre, was released through Epitaph in Europe for contractual reasons) until 2012's Days Go By. The Offspring is now signed to indie label Time Bomb Records, and their Columbia catalogue (and all their compositions) are now owned by Round Hill Music.
  • Hoo boy, David Bowie. Arguably one of the most label hop-happy solo artists in the music business, Bowie had recorded and released music under at least fourteen different labels over the course of a career spanning roughly half a century; this actually ended up making his back-catalog the source of quite a few legal quandaries over the years, most notably with his pre-Space Oddity material, as illustrated with the infamous shelving of Toy in 2001. In order, Bowie has operated under the following record labels:
    • Vocalion Pop (1964)
    • Parlophone Records (1964-1965)note 
    • Pye Records (1966)
    • Deram Records (1966-1967)
    • Philips Records/Mercury Records (1969-1971)note 
    • B&C Records (1971)note 
    • RCA Records (1971-1982)note 
    • EMI (1983-2001)note 
      • EMI America (1983-1988)
      • Virgin Records (1993-2001)note 
    • Rykodisc (1989-1992)note 
    • Victory Music (1991)note 
    • Arista Records (1993-1997)note 
    • Columbia Records (2002-2017)
  • Chicago released its albums first through Columbia Records, where they would thrive for more than a decade until 1980's Chicago XIV. After their release from Columbia the following year, Chicago then signed a joint record deal with Full Moon Records and Warner (Bros.) Records to release Chicago 16, and they would stay in both labels (though they were transferred to Warner sister label Reprise starting with Chicago 19) until Twenty 1 in 1991. After a one-album deal with Giant Records in 1995, the band went indie, and in the process reacquired their Columbia output from Sony Music under a legal settlement. The band then signed with Warner-owned Rhino Records, sending their Columbia albums to them in the process, for eight years before deciding to go indie again in 2011.
  • Alice in Chains released all of their albums through Columbia Records until their breakup in 2002, after the death of lead vocalist Layne Staley. When the band reunited with William Du Vall replacing Staley several years later, they signed with Virgin Records for their 2009 comeback album, Black Gives Way to Blue. When Virgin parent EMI went belly-up, they were transferred to Virgin parent Capitol Records for The Devil Put Dinosaurs Here in 2013. Five years after that, the band parted ways with Capitol and signed with BMG for Rainier Fog.
  • While Peter Gabriel stuck with Charisma Records for British distribution of his albums until 1989, when he switched to his Real World Records vanity label, he certainly wasn't as consistent with his American distributors. His debut album was released in the US by Atco Records (who were also Genesis' American distributors at the time), and his second album was released on Atco's parent label, Atlantic Records. Shortly before his third album's release in 1980, Atlantic dropped him because they no longer considered his work commercially viable (both due to the heavier influence of African music and because executives misinterpreted "Lead a Normal Life" as a Creator Breakdown). As a result, the album was released on Mercury Records instead. Just before Mercury's US release of the album, Gabriel decided to hop over to Geffen Records, becoming one of their earliest signed artists. Gabriel would stick with Geffen for US distribution of all his later albums until 2008, when he switched to Rykodisc for distribution of his collaborative album Big Blue Ball. Afterwards, all his albums would be distributed in the US by Real World Records.
  • Taylor Swift left her longtime home of Big Machine Records in 2018 for Universal Music Group's subsidiary Republic Records after her contract with the former had been fulfilled.
  • Brazilian singer Tim Maia's tempestive behavior was easily demonstrated by how he released albums in every major between the 1970s and 1990s, usually leaving on bad terms. Twice he was forced to release independently due to this.
  • Pink Floyd switched to Columbia Records in the U.S. for the release of Wish You Were Here and stayed there until the rights to the band's post-Dark Side albums transferred back to Capitol in 2000. The band's back catalog transferred back to Sony again in 2016 under the band's Pink Floyd Records imprint in the wake of the sale of EMI, while Parlophone Records handles distribution in the U.K. and Europe.
  • Rush switched to Atlantic Records from Mercury Records for U.S. and international distribution with Presto in 1989. In 2011, they switched to Roadrunner Records for the remainder of their career. In Canada, they released their debut on Moon Records, which led to their deal with Mercury. The band then moved to Anthem, where they stayed until their breakup, though Anthem itself switched distribution several times, from Polydor to Capitol, to Sony, to Universal.

    Online Examples 
  • Blip.tv closed down, so everyone on there either had to Channel Hop or go dark.
  • Many of the contributors of That Guy with the Glasses, including That Guy himself, started out on YouTube. In That Guy's case, he was driven to create the site because YouTube started removing his videos due to copyright issues.
    In 2012, Doug, Brad, Lindsay, and Todd came back to YouTube with the help of Blip on the League of SuperCritics channel. However, various issues as the years went on led to respective dissolutions surrounding Blip's 2015 shutdown. The contributors moved onto their own individual channels: Channel Awesome, Stoned Gremlin Productions, Chez Lindsay, and Todd in the Shadows.
  • Many video reviewers changed their video providers several times: Usually starting at YouTube, they'd bounce to Revver, Blip, Springboard, Maker, Screenwave, Vessel, and Vidme, many, if not all, shut down as of December 2017. Doug Walker's current non-YouTube host is Vimeo, after losing Blip and the latter three in a 28 month span.
  • Zero Punctuation started out (very briefly) as a series of YouTube reviews before getting picked up as a proper series by the online "magazine" The Escapist.
  • Likewise Extra Credits, which then hopped again when The Escapist cut out the funding for the series, moving back to YouTube briefly before ending up on Penny Arcade's PATV. After that, they got their own website with their videos hosted on their YouTube channel, and now the website is mostly defunct and content is split between two YouTube channels ExtraCredits and Extra Play.
  • Rooster Teeth actually predated streaming, but has since been on a lot of providers, such as Blip, Youtube, and their current preference (as the Adpocalypse is making Youtube less viable), VRV.
  • Discussed in the Script Fic Calvin and Hobbes: The Series:
    Jack: Faster than the speed of light, eh? When did this show move to the Sci-Fi Channel?
  • Jimquisition started out on Destructoid before being syndicated by The Escapist. Eventually, Jim Sterling left The Escapist as well to make his show completely ad-free by funding it through Patreon.
  • Seasons 1 through 5 of Epic Rap Battles of History were produced by Maker Studios, but after Maker got fully absorbed into Disney (getting rebranded as the Disney Digital Network), ERB opted to go independent from Season 6 onwards.
  • Fuse TV's Insane Clown Posse Theater was intended as a web series but caught on and became part of the regular network lineup.
  • Joni Mitchell started her recording career on Reprise Records before moving to Asylum for her most popular work. She was one of Geffen Records' first signings in the '80s, before moving back to Reprise, then finally to Starbucks' Hear Music before her retirement. 1991's ''Night Ride Home' 'would be the first time her work was on a label not distributed by Warner (Bros.) Records after Geffen changed its distribution to MCA in 1990.
  • Seth In The Pokecity originally published new episodes on Poké Town, the same website that The Pokémon Squad and The Looney Scientists Show are published on. As of the episode "Don't Trust the J in Apartment 23", it was moved over to DeviantArt. The first four episodes are still readily available on Poké Town, though.

    Pinball Examples 

    Radio Examples 
  • In the late 1940s, CBS head William S. Paley conducted a famous "talent raid" of rival NBC, snatching away such popular shows as The Jack Benny Program, Amos 'n' Andy, The Burns and Allen Show, The Edgar Bergen and Charlie McCarthy Show, and The Red Skelton Show. The move led to CBS becoming the ratings leader in 1949, establishing a position of dominance that the network would enjoy into the television era and wouldn't relinquish until the late '70s.

    Toy Examples 
  • Arthur: has saw this happen to its toy license. The license originally belonged to Playskool, but then passed on to Eden Toys after just a short stint. When Eden Toys went defunct, it passed on to a little-known company called Crocodile Creek and has remained since.
  • Care Bears: Originally started out on Kenner. Executive Meddling involving forcing the Green Aesop down people's throat among other things note  caused the toys to lose popularity in the late 90s, and the license was sold to Play-Along Toys in 1999, who managed to salvage the franchise and bring it back to profitability. Then Hasbro managed to pry the license out of Play-Along's hands in late 2007. Hasbro proceeded to treat the franchise poorly note . When the show wasn't renewed for a second season in 2013, it displeased American Greetings, who then revoked Hasbro's license and sold it to a company called Just Play Inc.
  • Strawberry Shortcake: Originally started out on Kenner like Care Bears, but then eventually lost steam due to neglect of the franchise. The license was sold to Bandai in the early 2000s, who like Play-Along managed to bring the series back to profitability. Then executive meddling happened and the license went from Bandai to Playmates toys, then an upstart with poor distribution. The decision by Playmates to revamp the franchise note  had a negative effect on the fanbase. Coupled with the poor availability of the toys due to the abovementioned distribution issues, the franchise started to collapse. The rights was then revoked and sold to Hasbro (which happened at the same time as Play-Along losing the rights to Care Bears to also Hasbro), who while initially gave the series excellent treatment, started to slide because the toys weren't moving note . This had a net result of the rights being revoked at around the same time as the Care Bears'. The rights was then given to another upstart called Bridge Direct, a company with an even worse distribution coverage than Playmates.
    • And on a higher level, American Greetings finally relinquished the rights of Strawberry Shortcake to Iconix Brands in April 2015. This is noticeable since all pictures posted to social networks since has the copyright of "SBSC" (Strawberry Shortcake Holdings, an Iconix company) instead of "TCFC" (Those Characters From Cleveland, an American Greetings company).
  • Sesame Workshop, then the Children's Television Workshop, historically licensed the production of toys based on Sesame Street and their other franchises to Fisher-Price. However, in the 90s, they change their mind and switched to Playskool. Then in the mid-2000s, somehow decided to switch back to Fisher-Price for a while, before switching back to Playskool again.
  • Popples were first made by Mattel in the 1980's. In 2001, Toymax got the rights to make them. Six years later, Playmates made their own line of Popples. In 2015, Spin Master made Popples plush dolls and figurines to tie in with the 2015 TV series.
  • Teddy Ruxpin was first made by Worlds of Wonder from 1985-1988. When they went bankrupt, Hasbro made their own version. Yes! Entertainment made a version of toy in 1998, followed by Backpack Toys and Wicked Cool Toys, who currently owns the rights.
  • Cabbage Patch Kids were first made by Coleco, then by Mattel in the late 80's until 2000. It went into the hands of Play Along Toys during the 2000's, before being taken by Wicked Cool Toys.
  • Sailor Moon toys were first made by Bandai in North America, which then switched hands with Irwin in 1997.
  • Marvel Legends was originated by the now-defunct ToyBiz, before Hasbro took over the license in 2007.
  • Power Rangers toys are currently made by Bandai, but Hasbro took over the license (and the rights to the franchise overall) effective 2019.
  • Toys based on the Disney Princess and Frozen franchises were held by Mattel for several years, before Disney sold the licenses to Hasbro, with their starting in 2016. This article actually goes quite in depth on how they got their hands on the license, as well as some history involving the franchise.
  • Jurassic Park toys went over to Mattel after the contract with Hasbro expired. They first released a set of toys for Jurassic World: Fallen Kingdom.
  • American Girl dolls were initially made by Germany-based Götz using existing molds from the company, but has since been owned and manufactured by Mattel when series creator Pleasant Rowland sold the line to the toy giant in 1998.

    Video Game Examples 
  • Bayonetta is a Sega-owned franchise, but Nintendo owns the publishing rights for Bayonetta 2 onwards, as part of their agreement to fund the development of those titles.
  • Rareware used to be partially owned by Nintendo, but the British developer found themselves bought wholesale by Microsoft in the early 2000s. Rare retained ownership of all games and characters not made specifically for the Donkey Kong franchise in the transition.
  • Monolith Soft was formed by former Square Enix employees who had worked on Xenogears, and was first owned by Bandai Namco. Under Namco, Monolist soft produced the Xenosaga trilogy, but the low sales of the game left Namco more restrictive of the Monolith Soft's future endeavors, while the developers were in a state of low morale. Enter Nintendo, who advised Namco to allow Monolith Soft more creative freedom, influencing Monolith Soft to separate from Namco and instead become a subsidiary of Nintendo, now developing games exclusively to their platforms, most notably the Xenoblade Chronicles games.
  • Crash Bandicoot and Spyro the Dragon jumped from Sony Computer Entertainment to Vivendi Universal, who later merged with Sierra. The rights then went to Activision after the fall of Sierra.
  • Valve Software's (retail) games used to be distributed by Sierra, until the release of The Orange Box, in which they are now distributed by EA Games. Valve handles their own digital distribution, though, and EA later became a competitor in that regard.
  • Leisure Suit Larry began as a Sierra franchise, until it was sold to Codemasters (who picked up and released Box Office Bust) after Sierra's fall. The other Sierra franchises are retained by Activision.
  • Sierra also dropped Ghostbusters: The Video Game in the process, only for Atari to acquire that game a few months later.
  • Command & Conquer went from Westwood Studios to EA Games, and some were not too happy about it. It is questionable if this one counts, however, since EA bought over Westwood and proceeded to screw with it, and when Command and Conquer 4 tanked, EA shut down Westwood, but was reluctant to let the franchise go.
  • The WWE game franchise went from THQ to 2K Sports following THQ's bankruptcy.
  • Interesting example with the Far Cry series. The series started off with the first installment being made by Crytek Studios and Ubisoft with Crytek's proprietary CryEngine. However, after the first game, Crytek parted ways with Ubisoft, took their engine with them and went on to make the Crysis series. Ubisoft kept the Far Cry trademark and continued the franchise, producing Far Cry 2 and the very popular Far Cry 3. The non-Crytek installments of the Far Cry series, as well as the Classic remake of the first game, are rendered in the Unreal Engine.
  • Insomniac Games were Sony-exclusive for 18 years, before hopping to Microsoft for Sunset Overdrive.
  • Halo began development as an in-house Bungie property before the company was purchased by Microsoft, and remained in the hands of Microsoft's 343 Industries after Bungie parted ways with them.
  • Monster Hunter spent five years exclusive to Sony platforms before the development team chose to release Monster Hunter Tri on the Wii, due to the high cost of developing games for the PlayStation 3 at the time. While Monster Hunter Portable 3rd would be released on the PlayStation Portable, the next five years of main series games were primarily released on the Nintendo 3DSnote . The official logline is that they simply wanted to reach a wider audience over the PlayStation Vita, with fans assuming it actually concerned them butting heads with Sony over Portable 3rdnote . As of Monster Hunter: World the series has gone Multiplatform.
  • The video game rights to SpongeBob SquarePants and various other Nickelodeon properties went from THQ to Activision after THQ's bankruptcy. When Activision's contract expired in 2017, THQ IP holder Nordic Games (at that point rebranded as THQ Nordic) took over publishing rights.
  • The current Atari company controls the pre-crash arcade game library from the original company, as well as all first-party games made for their consoles. The post-crash arcade library, which formed the nuclei of the spun-off arcade division of Atari, Inc. called Atari Games (which includes games such as Paperboy, Gauntlet and Primal Rage), was owned by Atari's former parent Warner Communications until they sold a majority interest in the company to Namco in 1984, who later sold their shares to a group of former employees the following year. Warner (who later merged with Time Inc. to form Time Warner, and is now known as WarnerMedia) retained a minority interest in the company until Midway Games purchased it wholesale in 1996. Midway continued to use the Atari Games brand name for their games until retiring it in favor of their own brand in 1999, with San Francisco Rush 2049 being the last-ever arcade game published to use the Atari name. As of 2009, all of the post-crash arcade games are back to WarnerMedia via Warner Bros. as a result of the studio purchasing Midway's assets. Speaking of...
  • Midway's in-house franchises, which include Mortal Kombat, Rampage and Spy Hunter, were transferred to Warner Bros. Interactive Entertainment as part of the aforementioned sale, in addition to the also-aforementioned post-crash Atari arcade library. The sale came with two of Midway's studios, their flagship Chicago studio and their Seattle studio (formerly Surreal Software). The former was reincorporated as Netherrealm Studios, while the latter was absorbed into Monolith Productions.
  • Williams Electronics' video game division (Defender, Robotron: 2084 and Joust, among others) was traded to their then-subsidiary Midway Games in 1996 in exchange for Midway's pinball assets (which Williams specialized more on than video games) before spinning Midway off entirely two years later. Warner Bros. now owns Williams' video games as part of the Midway library.
  • The TNA video games went from Midway Games to SouthPeak Games after Midway's bankruptcy.
  • Ready 2 Rumble Boxing and Ready 2 Rumble Boxing: Round 2 were published by Midway, but Ready 2 Rumble: Revolution was published by Atari due to Midway's bankruptcy. Unlike the first two games, Revolution is a Continuity Reboot and therefore doesn't feature any of the franchise's original characters as Atari doesn't own them.
  • The Ultimate Fighting Championship video games were first published by Crave Entertainment, then picked up by TDK Mediactive, then Take-Two Interactive, then THQ and finally EA.
  • Wolfenstein was originally created by Muse Software, who developed Castle Wolfenstein and Beyond Castle Wolfenstein. After Muse Software was shut down in 1987, the rights to the series were purchased by id Software, who developed Wolfenstein 3D. Later games in the series were developed by Gray Matter Interactive and Raven Software, but still published by id. After id was acquired by ZeniMax Media in 2009, Bethesda Softworks took over as publisher and MachineGames as developer.
  • The Cruis'n series was a Midway/Nintendo co-developed franchise for most of its history. After Midway's bankruptcy, however, the rights reverted to Nintendo wholesale (though Cruis'n Exotica is co-owned by Nintendo and Midway successor Warner Bros., due to featuring original characters created by Midway).
  • The NBA Jam (along with its related spin-offs) was developed by Midway until Acclaim acquired the rights to the franchise, with Midway continuing to release NBA games under different names. After Acclaim's bankruptcy in 2004, the franchise reverted back to the NBA, who waited six years before licensing the property to EA.
  • NFL Blitz was always a Midway franchise, but Blitz: The League got published without the National Football League banner due to EA's exclusive licensing agreement for their Madden NFL series. When Midway went bankrupt in 2009, EA bought the NFL Blitz franchise as well. Unlike the NBA Jam example above, though, Midway retained their NFL Blitz games already published and are thus now owned by Warner Bros.
  • The rights to Technos Japan's former IPs (Kunio-kun, Double Dragon and The Combatribes) went to a small company named Million after Technos went out of business. They mostly acted as a licensing farm for their IPs, having their games developed and published by various companies (most notably Atlus during the early 2000's for the GBA versions of River City Ransom and Double Dragon 1) until they eventually settled on Arc System Works as their main publisher, who would go on to absorb Million in 2015.
  • LucasArts published Sam & Max Hit the Road, but after a long-awaited sequel was unceremoniously canceled, Telltale Games (itself formed by former LucasArts alumni) took over the license for their own series, Sam & Max: Freelance Police.
  • Zig-zagged with three other LucasArts properties, Grim Fandango, Day of the Tentacle and Full Throttle. Although the remasters were developed and published by Double Fine, Lucasfilm still owns the IP and directly oversaw all remasters.
  • Hydro Thunder was developed and released by Midway. After Midway's bankruptcy, its sequel, Hydro Thunder Hurricane, went to indie studio Vector Unit and was an Xbox Live exclusive published by Microsoft Game Studios.
  • The Sakura Wars series was originally co-developed by Sega and Red Entertainment. In 2017, Sega gained ownership of every Sakura Wars project co-produced with Red shortly after Sakura Wars (2019) began development.

Alternative Title(s): Studio Hop

Top

How well does it match the trope?

Example of:

/

Media sources:

/

Report