troperville

tools

toys


main index

Narrative

Genre

Media

Topical Tropes

Other Categories

TV Tropes Org
random
Network Decay: Total Abandonment

The channel, with the exception of perhaps a few shows, has long abandoned its original concept.

    open/close all folders 

    MTV Networks / Viacom Examples 
"Wow, that was a real moment. That's weird for MTV."
Joel McHale: Hey, ya know what else is weird for MTV? Showing a music video.

  • If a Trope Codifier could be named for this, that dubious honor would most likely belong to MTV, which began in 1981 as an all-Music Video station. Now it might play a video at 3:00 AM if you're lucky — the rest of the time is devoted to reality shows that have nothing to do with music (or often, for that matter, reality). Or programs from other Viacom-owned networks, such as American Gladiators and even Sponge Bob Square Pants.

    The decay arguably began in the early 1990s with The Real World and Beavis And Butthead (the latter of which featured music videos, albeit with MST3K-style commentary by the title characters), two of the most popular programs in the network's history. The MTV executives saw this, and started commissioning more non-music shows, until music had been pushed into late night/early morning and the after-school Total Request Live (TRL) block. At one point, they even ran commercials with the tagline "MTV: We Don't Play Music." Since the cancellation of TRL in 2008, it's still trying to pay lip service to its roots with the "FNMTV" and "AMTV" blocks of videos. In 2010, MTV's logo was changed to omit the words "Music Television"
    • Beavis and Butthead could be an indicator of how it decayed. It started off as about two minutes of animation and the rest was music videos. Then, the animations got longer. This would be because the videos became much more expensive to license. Then for a while, during the bottom of the decay they had nothing in between animations. A short-lived relaunch in 2011 was closer to the original, albeit with MTV shows as well as videos.
    • In some European countries, MTV still primarily shows music videos. American reality TV isn't nearly as popular outside America. That also used to be true for Latin American MTV, but now it devotes about 70% of its schedule to non-music shows.
    • In the United Kingdom, MTV UK was re-branded as MTV One (now just plain MTV) and shows nothing but reality shows, animation, and live-action scripted shows such as Pretty Little Liars and Blue Mountain State. note  MTV UK's genre channels (MTV Base plays Urban, MTV Rocks plays indie rock and alternative, to give two examples) have their own programming related to the music they play, such as interviews. These have been cut back in favour of playing more music videos, leading to perhaps the first known instance of MTV being criticised for playing too many music videos. In 2011, MTV UK more or less stopped pretending to be a music channel, moving alongside the entertainment channels on Sky's EPG and launching a new channel called MTV Music to fill in the missing gap.
    • The French and Walloon (southern Belgium) MTV used to be an English-language channel (weirdly enough). They added subtitles and later dubbing to some of their shows (mostly animated shows and live broadcasts) before adding original French-language shows. This only made sense, considering the market, and they still aired plenty of music videos. However, like its foreign equivalents, it drifted toward reality shows (both original French shows and imported ones). It still airs some music (predominantly hip hop), but late at night.
    • At one time, there were three music channels in the Netherlands — MTV, The Music Factory (TMF), and The Box. MTV followed the all too familiar pattern with programming first shifting into the mainly R&B/Hip Hop/Rap genre, eventually phasing out to "reality" TV (although nothing Dutch; just stuff from the U.S.). TMF, the first true Dutch music channel, was soon bought out by MTV's parent company and changed from a channel with VJ's and life shows to a SMS-your-thoughts channel in addition to a radical music style change.
    • The Italian MTV is also taking this route. Until the late 1990s/early 2000s, most of the schedule was composed of blocks of music videos and the occasional anime or South Park episode. Now it airs at least five or six episodes of American reality shows every day, and only two blocks of music — one early in the morning and one late at night. There still is the occasional horror movie or anime, but those can be found only after midnight and change timeslots frequently.
    • In Australia, pay TV company Foxtel, who has channel numbers ordered by categories, acknowledged this in November 2009, when they moved MTV from channel 808 (8xx being Music Channels) to 124 (1xx being General Entertainment Channels).
    • New Zealand had C4, which was essentially MTV, up until the first quarter of 2011 when the channel as it was being renamed to 'Four' and another channel being set up to play music videos full-on (now called C4 in the old channel's stead). It remains to be seen whether the cycle will repeat.
    • This trope is enforced by law for MTV Canada, whose broadcast license heavilly restricts the amount of music-oriented programming it can air. This abnormality is, ironically, a consequence of its own Total Abandonment: it used to be known as talktv, which pretty much aired just talk shows (mostly re-ran from CTV), and Canadian content obligations during certain dayparts. Since the license was not changed, MTV Canada slipped right out of the gate.
      • Ironically, MTV2 Canada can air some music programming: it was actually the original MTV Canada as owned by Craig Media; when it was bought by CHUM, Viacom pulled the plug, and it became Razer. Once CTV, owners of the new MTV Canada, bought CHUM, they re-launched Razer as MTV 2.
    • In the 90s and early 2000s, MTV Brazil started moving towards variety shows (some had relation to music, such as a soccer tournament between musicians and a movie show that showed videos for songs popularized in soundtracks). Then in 2006 they decided to pull the plug on their TRL equivalent, marking the point where the decay became irreversible - even if music countdowns and such are still featured (though not as popular\proeminent as the comedy and tween-focused shows). Then the "original" MTV, with broadcast signal and owned by a media conglomerate under the license of Viacom, was closed and the new cable channel under Viacom command is still barely about music.
  • MTV2 US started out as an actual music channel and, for a while after buying out the competing Box music network, became a true haven for music fans with its innovative and bizarre themed video blocks. But its drift, especially since changing its logo to the "two-headed dog", can best be described as, well, MTV, too. (One of its few music-related shows, the indie rock-centric Subterranean, is pushed into the unsatisfactory timeslot of 1:00 AM on Friday mornings.)
    • MTV2 Europe didn't stop playing music videos, but Totally Abandoned its mission to play obscure music (especially 120 Minutes). It was an unpredictable channel that could play any genre the other channels weren't playing, commercial-free all day, starting out as "M2" in 1998. Then commercial interests came calling, and the alternative music ended: Zane Lowe stopped hosting Gonzo for good, MTV2 became MTV Two and focused on playing well-known guitar pop bands. The name was mercifully changed to "MTV Rocks" in 2010. Now a typical (predictable) evening schedule consists of two hours of "Kasabian vs. The Killers vs. Kings Of Leon", bands that were all promoted in 2002-04 by MTV2 before they were famous — but crucially they weren't the only thing it played.
    • The original MTV2 Canada was operated by Craig Media as a sister to what is now MTV2 Canada (it used to be the old MTV Canada, confused yet?). After CHUM bought Craig Media in 2005 and Viacom ended its licensing agreement, CHUM decided get on the "Interactive TV! Now give us all your money" bandwagon by replacing it with PunchMuch, a MuchMusic spin-off which aired non-stop music videos as decided by viewers via text messages. In 2011, CTV abandoned PunchMuch and replaced it with Juicebox, which airs "music for kids" (in simpler terms, its basically Radio Disney without the Disney, i.e. teen idols and other pop songs the kids can safely listen to)
  • Tr3s, is a Spanish MTV channel is just MTV's regular schedule with Gratuitous Spanish, subtitles, and some more music videos, though not a lot. It doesn't even have MTV's name on it anymore!
  • MTV's subscription channels have followed a similar pattern, with the metal-centric MTVX being replaced by the rap-centric MTV Jams. MTV Hits, another channel which is still pretty good about music videos, is still going...for now, although it adopted a "playlistism" gimmick in 2006-07. Ditto VH-1 Soul, CMT Pure, and the aforementioned MTV Jams.
  • MTV's sister channel, VH-1, was launched to stave off competition from Ted Turner's Cable Music Channel (it worked) and originally targeted the demographic that had grown out of MTV with videos by "adult contemporary" artists (Phil Collins, et al.). From there it added shows themed around music from the 1960s and '70s, plus some stand-up comedy programs to vary the lineup, and by the end of The Nineties it found a niche in music-related films (Footloose, The Wall, etc.) and documentary and trivia shows like Behind the Music and Pop-Up Video, essentially becoming "MTV Classic".

    Starting at the Turn of the Millennium, however, it turned into a channel celebrating pop culture in general by getting D-list celebrities to comment on it. From there it moved to D-list celebrity reality shows, and currently shows music videos only for a few hours on weekday mornings.
  • VH-1 Classic may have anticipated this, launching as a station devoted purely to music and 1970s-'90s music videos and occasional music movies. It briefly decayed when it started airing VH-1 D-list shows in the off-hours, but reversed it by airing music festivals like Download and creating well-received talk shows like That Metal Show. In 2013, they air comedy series reruns in the off-hours (though only Married... with Children has lasted) and some of their movies have tenuous music connections (Gremlins?). Still, it continues to feature long video blocks and lots of vintage concerts, and has found a niche in Hard Rock and Heavy Metal-related programs, keeping it in much better shape than the original VH-1. In fact, they were the only MTV channel to acknowledge the original's 30th anniversary in 2011, via a whole weekend of classic segments and promos!
  • The Nashville Network, a country music and culture-oriented channel, morphed into the genreless TNN (The National Network) and ultimately Spike TV. (In a case of decay following decay however, Spike TV: "Television for Guys" all but morphed into the CSI: Crime Scene Investigation repeat network...at least until it lost the licenses to other channels. Now it's mostly tattoo shows, Auction Hunters, Cops, MMA and ''Impact Wrestling.
    • That is...until 2012, when a completely separate company bought the trademarks of "The Nashville Network" and relaunched the channel with its original format. The following year, the new TNN was renamed "Heartland" to focus on a broader range of country music (as in, beyond Nashville). But hey, they are still keeping the same theme.
    • This is somewhat understandable — Viacom owned both TNN and CMT, forcing one of the networks to be retooled to avoid redundancy. However, for three years before Viacom bought CBS, the latter company owned both TNN and CMT, and didn't seem concerned about redundancy. In fact...
  • CMT, or Country Music Television, drifted towards programming with little if any connection to country music. In something of a double decay, CMT in 2007 began drifting away from that, showing reruns of shows such as Hogan Knows Best and Nanny 911 along with movies like The Negotiator. Even Time Warner Cable noticed, suing Viacom for not airing a network consisting of mainly country programming. Viacom responded with corporate buzzspeak about how country fans prefer "a greater variety of programming" with "the same types of values and stories embodied by country music". They've since slid back though — in addition to still showing more videos than any other basic-cable music channel (which basically means "more videos than any other Viacom channel"), they found something of a niche with Deep South-flavored programming — The Dukes of Hazzard reruns, a country-specific reboot of The Singing Bee, etc. Meanwhile, sister channel CMT Pure Country (originally VH-1 Country) is almost entirely video-focused, even showing videos from the '80's and '90's.
    • Which doesn't in the least bit explain the reruns of Hell's Kitchen, a cooking competition based around fine dining in Los Angeles starring a chef from Europe.

    Disney Examples 
  • Pat Robertson launched the CBN Satellite Service, a cable arm of his ministry, the Christian Broadcasting Network, in 1977. It gradually began to add more and more sitcom reruns, general entertainment, game shows, and other non-religious programming to its lineup throughout The Eighties in a bid to make it onto basic cable lineups outside of the Bible Belt. As the ratio of religious to non-religious programming shifted, it became the CBN Family Channel, then the Family Channel, before being bought out by Fox. Fox Family floundered and was sold to Disney, which wanted to rename the channel to "XYZ" to remarket it to a different audience by repurposing ABC shows. But the contracts with the cable companies required that the word "Family" stay in the channel name, making this impossible.note 

    Its name may not have changed, but as evidenced by shows like Greek, Make It Or Break It, Kyle XY, and The Secret Life of the American Teenager, the station now known as ABC Family isn't really that family-oriented anymore. Aside from its weekend movie blocks, it's now a basic cable version of the former WB network.note  The ultimate irony is that Pat Robertson is one of the Moral Guardians who objects to the Harry Potter series, yet ABC Family owns the US broadcasting rights to the Harry Potter films and airs Potter marathons constantly. The 700 Club (required in the original contract with Pat Robertson) and a Sunday morning/late night Infomercial block filled with megachurch pastors are the only things left hinting at ABC Family's roots as a religious channel, and even then they're buried at 11:00 PM with a content warning containing an unequivocal "does not reflect the views of ABC Family" due to Robertson's laundry list of controversial statements and positions.note  They aren't even mentioned at all on the channel's website.
  • Disney Channel originally had a lineup of Walt-era Disney movies, cartoons, and TV shows, combined with original documentaries about the company's various projects, a lot of interesting imported shows (especially from Canada), and such programming for adults as A Prairie Home Companion. But as it lost ground to Nickelodeon in The Nineties, and as Disney itself began to expand from a studio into a multimedia company, it started to focus more and more on kids. It shoved most of the vintage programs aside, interspersing about three hours of cartoons at 1:00 AM with hours and hours of tween-centered programs and... Boy Band concerts... on Disney Channel? note  It abandoned Vault Disney, The Ink and Paint Club, and most other broadcasts of classic Disney cartoons and shows in order to focus on the teenage demographic, with most of their shows featuring an actor/(idol) singer/songwriter/dancer.

    Disney Channel's tween pop focus, which began with the then-popular Hannah Montana and High School Musical franchises, seemed to have overrun The Walt Disney Company as a whole throughout the mid-to-late 2000s, and the future of the company's reputation was in doubt, despite their acquisition of Pixar in 2006. Luckily, starting with Disney's (although short-lived) return to traditionally-animated film with the release of The Princess and the Frog in 2009, (almost) everything in the company is going back to its studio roots. Though the Disney Channel is unlikely to return to its former glory now that they have two channels that are (despite using the Disney name) only catering to tween girls and/or boys. As of 2012, Disney Junior is the only Disney-owned television network that actually lives up to its name.
    • It's worth noting, as far as The Nineties Kids are concerned, after Disney Channels shift from premium to basic cable and their shift towards the teen demographic, their shows had a large sports and outdoor activity theme with The Famous Jett Jackson, The Jersey, various sports themed movies, etc. under the programming block Zoog Disney. Then the aforementioned Idol Singer phase started in the mid 2000's with the success of Hannah Montana and High School Musical, and well just look above. The change was jarring in that sudden and drastic shift in focus.
    • The Southeast Asian feed is a bit worse... The channel was free of any Malaysian-made shows until the mid-2000's... but it got worse when the feed was overtaken by Malaysians and Singaporeans and at that point, the Southeast Asian feed doesn't care about the rest of the region as the channel, aside from the usual Disney fare and imports, aired Malaysian animation. Even the show Waktu Rehat (Which by the way was made by Disney originally for the Malaysian feed) doesn't air dubbed but subbed in English (WTH?). And not to mention some Disney sitcoms have missing scenes that got censored for no reason (maybe this has something to do with the feed using the Disney Channel UK edits of the shows. Or maybe because of the different religions that lay in the Southern Asian feed.). At this point, the feed is beyond hopes of being like the old feed, to the point where you can actually call it Disney Channel Malaysia 2 (since there's an existing Disney Channel Malaysia feed), so yeah.
  • Toon Disney started out as the Alternate Company Equivalent to Cartoon Network, airing animated shows from the Disney archive (and some that they had acquired, mostly from DiC Entertainment). Then, they started airing a growing number of non-Disney cartoons (including some from their arch-rival, Warner Bros.), and the Jetix block, which featured shows like Power Rangers, Digimon, The Tick, and Jackie Chan Adventures, started eating up a growing chunk of the channel's airtime. Live-action shows and movies started appearing on the network, mirroring Cartoon Network's decay. Finally, in 2009, Toon Disney was renamed Disney XD (which means "eXtreme Disney") and turned into a network aimed at young boys — the Spear Counterpart to the increasingly female-focused Disney Channel. In other words, it finally became Jetix in all but name — in the process, dropping a significant portion of its remaining animated content to cram in episodes of The Suite Life of Zack and Cody, Even Stevens, and Zeke and Luther.

    All of this could had been avoided if Fox hadn't sold their successful "Fox Kids" lineup (which aired Power Rangers, Spider-Man: The Animated Series, Digimon, and others) to Disney/ABC via the Fox Family network. Fox then retooled their Saturday-morning lineup into the "Fox Box", which consisted almost entirely of 4Kids shows. Naturally, they lampshaded this by changing the lineup's name to "4Kids TV"... then, of course, replacing Saturday-morning kids' shows with infomercials.
    • In some other countries, Jetix is (or was) its own channel. For whatever reason, Disney decided that it would be better to append it as a programming block onto a network it has nothing to do with, and then let it swallow the network whole.
    • In Latin America, the local version of Fox Kids was rebranded Jetix as well in 2004. Although at the beginning most of Fox Kids' programming (which included popular anime series ) was mantained, they were soon dropped and Jetix became a channel dependant on The Fairly OddParents reruns (the series was initially acquired for the region by Disney, who retains the rights for the first 69 episodes, whereas episodes 70 and beyond are aired on Nickelodeon), various Power Rangers shows of the Disney-produced era (who were on Fox Kids to begin with), Pucca, Dinosaur King and the "Super Hora" block of Marvel Comics cartoons (The Incredible Hulk, X-Men, and Spider-Man Unlimited). By 2009, before it was rebranded as Disney XD, The Fairly Odd Parents aired up to 15 times a day, while Pucca and Dinosaur King aired an additional 8 times a day each. Fortunately, after the change to Disney XD, it has presented more variety of programming instead of just endless reruns of a few series.
    • In Eastern Europe, Fox Kids became Jetix, dumping most of the Fox Original cartoons, but retaining Disney originals and anime adaptations, like Shaman King, eventually airing a few original shows, such as Galactik Football and Ōban Star-Racers. By late 2009, it mutated again into a straight-up Disney Channel, dumping the old Jetix shows and replacing them with regular Disney Channel broadcast.
    • Australia had the Jetix programming block on the Seven Network for a short time, vanishing just as quietly as it emerged. The same happened in Canada on Family, essentially Canada's version of the Disney Channel.
  • ESPNEWS was created specifically so you could get scores and highlights in a half-hour (or much less if you just looked at the much more detailed ticker) without any SportsCenter gimmickry and annoying segments like "Play of the Day" or (Sliver-Canned National Light Beer Manufactured in the Rocky Mountain Region of Colorado) Cold Hard Factsnote  which pretty much existed to give short shrift to lower-tier teams who didn't have any highlights in their games, at least according to those in Bristol, Connecticut. Now that the ticker was replaced with the glacial regular flavor ESPN "bottom line" ticker and the regular SportsCenter gimmicks have moved over to ESPNEWS, not to mention that SportsCenter is now being used as the network's primetime branding, it's pretty much SportsCenter 24/7 but with the network's F-team anchors. Eventually, the only true ESPNEWS programming left was the Highlight Express deep in late night, with the rest of the day filled with ESPN/ESPN2 talking head show repeats, ESPN Radio simulcasts, and overflow sports like softball and the NASCAR Nationwide Series. And then in June 2013, ''Highlight Express'' was canceled, leaving an overnight show about soccer (ESPN FC Press Pass) the only program produced solely for the network. And then ESPN decided to replace the soccer show with a new one on ESPN 2, leaving ESPNEWS to be the home for endless repeats of talking head shows, SportsCenter when ESPN and ESPN 2 aren't showing it, occasional ESPN Radio simulcasts, and as the designated overflow channel when events on other ESPN networks run long.
  • You have to give it to Disney — they're at least honest about knowing when an entire genre is decaying, and have announced that because of both the fading influence of Soap Operas and the fact you can now click over to a network website or flip on your cable on demand service to catch up on a soap anytime rather than waiting to record it Sunday morning at 4:00 AM, SOAPNet was replaced with Disney Junior, the new name for Disney's preschool shows (now Playhouse Disney) in March 2012. Better that they announce the decay now and get everyone prepared than just letting it wither on the vine.

    Unfortunately however, it led to the shocking cancellation of both All My Children and One Life to Live under the Brian Frons excuse that without SOAPNet airings, the shows would be too expensive to produce without a cable channel component, a theory which quickly held no water with the soap community (surely it would have cost absolutely nothing to grab two hours of ABC Family's late-night informercial time to air the shows) and just sounded like a way of saying 'airing talk shows is cheaper than running a year-long soap'. In April 2013 both shows came back online, but under a much-reduced and No Budget effort produced on the same Connecticut tax subsidies that attracted Maury Povich and Jerry Springer, which eventually fell apart due to infighting between the new owners and ABC over characters shuffled over to General Hospital to prevent their re-use by the new owners.

    Admittedly, though, the network was always a tenuous project, as anything except Being Erica that wasn't soap or Gilmore Girls-marathon related never did well at all for the channel, since outside of soap hours it was treated as the Island of Misfit Reality Programs that both ABC and ABC Family rejected and only picked up to make existing producers happy or stop a format that might do well in another iteration from escaping to another network, or in the case of Greg Berendt, provided a firewall to burn off an ABC primetime show that was ordered before the massive failure of his 2006 daytime talk show; it didn't air until 2009. Also, it was proven over time that there's only a limited amount of interest in old soap episodes from canceled programs — nobody's willing to catch up on Ryan's Hope episodes from April 1975, except for unexpected Period Piece curiosity.

    Despite the discontinuation announcement and Disney Junior launching in March 2012 however, SOAPNet continued to run on many cable systems which really didn't want to deal with subscriber complaints if they pulled it off (especially from Beverly Hills 90210 and One Tree Hill fans who depended on it for their daily fix of those shows), with only a few national systems currently carrying Disney Junior because of some factors, including cost for the channel, forced HD carriage, and systems like Dish and Direc TV objecting to carrying a channel which won't have much of an audience past 10pm (Unlike Nick Jr., Disney Junior has few programs with Periphery Demographic appeal, and there's no way Disney takes the [adult swim] direction with one of their networks for late night). SOAPNet then was programming from that point by ABC Family and retained much of its programming, along with ABC Family content like Make It Or Break It and and the first ever run in syndication of Veronica Mars (for awhile it was carrying viewership taunting weekend marathons of The Chew early in the winter until Brian Frons finally got his desk cleaned out), so it remained in vindication for two years after it was to have ended.

    Eventually though, SOAPNet melted away. During the Viacom/DirecTV dispute where the Viacom children's networks were pulled, by mere coincidence, the satellite provider suddenly became interested in carrying Disney Junior and made a deal to launch it on a Saturday morning out of thin air, so SOAPNet's days on DirecTV became numbered. Other providers eventually made deals as tots teased by Sofia the First specials on Disney Channel made their parents plead for the network it aired on, and the rebranded TVGN under CBS ownership took the rights for same-day Young and the Restless and Bold and the Beautiful repeats over to their network, assuring a happy ending for those two shows at least. Disney eventually announced that it would bury SOAPNet's hatchet at the end of 2013, for real this time, and it ended quietly at the stroke of midnight on New Year's Eve 2013. The final Disney Junior holdout, Dish Network (which was involved in an epically long negotiation with Disney over a myriad of issues) added the network in the spring of 2014.

     21st Century Fox Examples 
A major restructuring of Fox's cable division in Fall 2013 lead to the decay and re-branding of Speed, Fuel TV, and FOX Soccer into FOX Sports 1, FOX Sports 2, and FXX, respectively:

  • Speed was formerly known as Speedvision, and aired a much wider variety of programming back in the day, including documentaries and series about classic cars, automakers and racing teams, occasional Barret-Jackson auctions, coverage of various professional racing leagues (including Formula One, along with the SCCA World Challenge, which it even sponsored for a period), and others. In 2001, Fox bought a majority stake in Speedvision. Under Fox ownership, it was re-launched as Speed, but in reality, it had slowly morphed into what was effectively the NASCAR Network (Fox had recently acquired the association's new unified television contract for the first half of the season in the Winston Cup and Busch Series, and then bought out ESPN's rights to the Truck Series). By the late 2000's, it had wiped out all of its good automotive programming in favor of endless tuner reality competitions, reality shows involving a towing business and repair shop, reruns of Pimp My Ride, a show that is essentially America's Funniest Home Videos WITH VEHICLES and a Game Show which involved guessing quarter-mile times. By 2011, about 75% of Speed's lineup was devoted to NASCAR-related programming, including qualifying, practice sessions, and the full Truck Series season. They still aired other series (most notably the Rolex Sports Car Series and American Le Mans Series, which merged in 2014 to form the Tudor United SportsCar Championship), but they were often punted into obscure time slots, or as counter-programming for NASCAR broadcasts on other networks. They even aired luge and bobsled events as filler over the winter months, but there was some NASCAR Character Overlap thanks to Geoff Bodine (who also builds bobsleds), so it at least made sense (plus, it is still "speed"-y)

    In late 2012, signs began pointing towards total abandonment: they lost Formula One to NBC Sports Network, and rumors began swirling that Fox was planning to re-launch Speed as a mainstream sports network, which was something that Fox, surprisingly, didn't have yet (they had FX, niche channels such as Fuel TV and Fox Soccer, and the regional networks); on the final day of the EPL season in 2012, they aired a soccer game in a nine-network event due to a rare end of the season where the championship clinching and relegation did occur at the end of the season (usually it's all well and done by the end of April). On March 5, 2013, Fox officially unveiled Fox Sports 1, set for a launch on August 17 2013, but not before Speed signed off at 6 A.M. with a sobering farewell speech...which was followed immediately with a happy welcome to Fox Sports 1. The rebranded network continues to air NASCAR programming (which includes pretty much everything but the races, except for the Camping World Truck Series and tape-delayed regional series events, all of which was broadcast by Speed), and be expanded with the inclusion of live Sprint Cup races beginning in the 2015 season (prior to this, all Sprint Cup races were on Fox; only the All-Star Race and Budweiser Duels were on Speed; FX had aired races under the 2001-06 TV deal)
    • And for extra Total Abandonment points, Fox Sports 1 cancelled Speed Center and the long-running Wind Tunnel with Dave Despain, both of which still contained some coverage of non-NASCAR racing series. And, just to throw in some irony, NASCAR Race Hub is being moved from 6pm to either 4:30 or noon depending on the day of the week (and sometimes a third separate timeslot - better set your DVRs, folks) and shrunk to a half-hour.note  NASCAR Raceday, the pre-pre-race show that dates all the way back to 2001 and is now on its second Channel Hop (the first being to Speed from Fox Sports Net), was also cut in half, to one hour - but still kept in its traditional 10am Sunday start time (excluding night races), to the confusion of many.
    • Subverted in Canada and several other "international" North American markets, where Speed remains active as an automated zombie loop of reruns with no actual commercials at all (only generic ads for its shows and Big Ten Network), but with live and repeat airings of FS 1's motorsports programming too.
  • Fuel TV was known as one of the lowest-viewed channels on cable television because of their heavy reliance on Extreme Sports like surfing and skateboarding, which are usually best experienced outside. They stuck to their mission even with the low ratings, and even their few original comedy shows were based around extreme sports.
    • In 2012 the network became the official cable home of the Ultimate Fighting Championship, though in this case as MMA is still considered in that "extreme" area of sports, it still worked and the programs are designed to draw Fuel out of the Nielsen basement, so they can only help (though in mid-August 2013 many shows on the network still registered as being watched only by 1,000 homes). Eventually though the UFC and Speed reality shows took over as contracts with Fuel TV's program providers ran out, and after months where TV analysts said that the strategy of leaving the extreme sports in late night would lead up to Fuel TV's inevitable re-branding as Fox Sports 2, it happened to little fanfare the same day and time as Speed's transition, only announced a week before the rebranding. The UFC moved to Fox Sports 1, and Fox Sports 2 is expected to air the oddball sports that don't quite fit on FS 1 like rugby, Australian rules football and, ironically enough, some of the remaining non-NASCAR racing series from Speed, such as Lucas Oil Off-Road and the Rolex Sports Car Series. Interestingly, Fox Sports decided to re-up for a five year deal with the United Sports Car Championship, a merger between the Rolex cars and the American Le Mans Series set to launch in 2014.
  • But wait, there's more! Fox Soccer started as Fox Sports World, which aired a variety of sports from around the world, including motorsports (remember, this was before they bought Speed), rugby, cricket, etc. Then, it eroded into just soccer. In 2012, they lost the English Premier League to NBC. In March 2013, Fox announced that it would be forming a new spinoff of FX known as FXX. Without a doubt, it replaced Fox Soccer, while the remaining soccer programming moved to Fox Sports 1 & 2 depending on prominence. Its sub-channel, FOX Soccer Plus remains in the air though, airing soccer that isn't prominent to air on the new Fox Sports channels. Fox Soccer News, the soccer news show that the Canadian channel Sportsnet produced for the network, got replaced with an in-house soccer show on FS1 after its launch which few of FSC's viewers believed would last a few months (while Sportsnet re-launched the program as Soccer Central with its own branding); they were proven right as it went on a 'never to return' hiatus once the NFL playoffs began and when FS1 and FS2 got the rights to the video simulcast of Mike Francesa's afternoon radio show (formerly on the nationally-limited YES Network).

    FXX's launch featured a final Fox Sports 1 promo, followed by footage of a soccer game being interrupted by that scene from It's Always Sunny in Philadelphia where a couch gives birth to Frank Reynolds. It Makes Sense in Context.

    NBC Universal / Comcast Examples 
  • Bravo originally focused on independent cinema and the arts; for example, it was the U.S. outlet for Cirque du Soleil specials/shows for years. They also featured what they termed "TV too good for TV": reruns of past artsy cult-favorite shows like Twin Peaks and Max Headroom shown unedited and free of commercial interruption. Original owners Rainbow Media (also the owner of AMC and IFC, which is a spin-off of Bravo) sold the channel to minority partner NBC in 2002, who originally intended to retool it into a no-genre entertainment channel not unlike TBS, TNT, and eventual corporate sibling USA Network. Around 2004, it began a switch over to a pop-culture/occupational reality show format in the wake of hits like Queer Eye for the Straight Guynote , with occasional stragglers like Inside the Actors' Studio still inexplicably present. They've also shown Law & Order: Criminal Intent and House reruns, which are contrary to both their arts and reality programming, and in The New Tens has a whole franchise of trashy Real Housewives of... shows.
  • E! Entertainment Television originally showed movie previews, soap opera and talk show recap programs, and many making-of documentaries and specials that covered everything from theater to animation, serving as a sort of MTV for movie and TV buffs. It eventually became all about celebrity news (i.e. gossip) and True Hollywood Stories. Then it started airing all sorts of non-celebrity-related reality programs. With shows like The Girls Next Door, Keeping Up With the Kardashians (and its many spinoffs) and two shows by bawdy comic Chelsea Handlernote , it comes as no surprise that in some commercials (and on The Soup) E! openly acknowledges itself as a guilty pleasure channel.
  • E!'s sister network, Style, launched as a network which stuck on two popular things in E!'s late-1990s scheduling — their fashion and design coverage — and when it launched it showed mostly runway shows and interior design programs designed to show off the current "styles" of a time period. This decayed into very generic reality programming in order to not outshine sister network Oxygen, Sex and the City reruns, and an inexplicable need for us to know about the private life of E!'s main female news anchor. In the Fall of 2013, it was abruptly re-launched it as the Metrosexual-themed Esquire Network, a fate that was supposed to fall on G4.
  • G4TV, a struggling video game network, bought out Tech TV, a popular computer enthusiast network with good ratings, merged them into one channel, and basically turned into a geekier version of Spike TV. G4's lineup picked up reality shows like Totally Outrageous Behavior and COPS, Japanese game shows such as Ninja Warrior and Unbeatable Banzuke, and reruns of Star Trek, LOST, and Heroes. Eventually, the only shows left on the network that were relevant to either channel's former demographics were X-Play and Attack of the Show!. To put in perspective how little anyone thinks of G4 since the decay, the premiere of Proving Ground got 31,000 viewers, less than the population of Juneau, Alaska, while the UFC passed by the opportunity to own G4 for their own network for a deal with Fox. DirecTV even found so little to value in the network that they dropped it, and DirecTV almost never drops networks in comparison with Dish Network. And with the departure of network veterans and hosts of the few remaining Gaming/Technology shows Adam Sessler (co-host of X-Play) and Kevin Pierera (host of Attack of the Show!), and G4 ending both X-Play and Attack Of The Show by the end of 2012, the channel's death was set in stone. with plans to re-launch it as Esquire Network on April 22, 2013... we mean, Summer 2013... no, September 23, 2013! Then on September 9, 2013, NBC changed their minds and announced it would re-brand Style Network (which is carried on more cable systems than G4, most critically DirecTV) as Esquire Network instead. G4, meanwhile, was be pulled from the Comcast cable lineup in January 2014. Pretty much every other major provider has removed it on the same timeframe or earlier, and it will remain a shambling zombie feed of Airwolf, Campus PD and WebSoup reruns until the final cable contract with some mom and pop operation in Central Nebraska runs out; going by the usual three-year carriage contract cycle, this probably means it could run as late as the end of 2015.
    • G4's Canadian counterpart, G4 Canada, went under a similar network decay as G4, to the point that the CRTC pressured that G4 Canada was competing against sister channel OLN and deviating too heavily from its purpose, which was to air technology-related programming (and not [adult swim] comedies). They also stated that the channel's "programming is not in compliance with its nature of service definition" and that it detail measures "to ensure that the service is in compliance with its nature of service." Even worse is the network hasn't produced new truly tech-centric content since 2006; thanks to the loss of X-Play and Attack of the Show, the only new original programs aired by G4 right now are EP Daily and its Spin-Off Reviews on the Run (two long-running, Canadian-produced video game shows that channel hopped to Citytv and G4 from A-Channel and Space; they too have drifted to covering films and comic books once in a while too), and it's still re-running episodes of Call for Help and The Lab with Leo Laporte that talk about Windows XP and the original iPod as "current technology", with most tips and calls being only pertinent to a grandmother that refuses to switch out the Dell Dimension they bought in 2003. Aside from those, the channel no longer airs any programs from its dying corpse south of the border, and fulfils its technology mandate by airing old History Channel shows about military technology (Tactical to Practical and Man, Moment, Machine), and the British series Bang Goes The Theory and Rude Tube.
  • The NBC Sports Network, formerly Versus and originally the Outdoor Life Network (licensed from a magazine of the same name), originally focused on outdoorsy stuff like hunting and fishing. Then their annual coverage of the Tour de France became popular, due to Lance Armstrong's utter dominance at the Tour. They then acquired the rights to the NHL, a sport which is not played outdoors. Around the same time, they started to focus on extreme sports and college sports (although stuck with only covering lower-tier games from conferences in the western half of the country despite being based out of Philadelphia {because the Worldwide Leader got almost everything else}, and out of New England prior to that), resulting in a name change to Versus. In 2012, following a merger with NBC and Comcast, Versus was rebranded as the NBC Sports Network to become a 24 hour cable extension of NBC Sports, and perhaps to directly compete with ESPN. Low-brow programming such as Groin Attack clip shows and Sports Soup was abandoned the moment NBC took over.

    The rebranding does have positive aspects. Once neglected and obscure sports like the NHL and the UFC have received much better exposure and viewership since they aired on the network, with the latter being able to get a lucrative deal with Fox as a result. Soccer fans are hoping NBC can do the same thing with their sport with the network receiving the rights to MLS, and EPL matches, and even the CFL and the Formula One have both even found a good broadcasting partner in NBC after being abandoned by the previous networks. In addition, NBC plans to use the network for their Olympic coverage to present more live events. Considering NBC's previous tendencies to broadcast events Live But Delayed, fans had approval for the decision. It may even be a case of NBC's sports coverage Growing the Beard as a whole. Back when the main network was the only place NBC put its sports broadcasts, they were infamous for giving little to no promotion for sports that weren't the Olympics or the NFL - in other words, they wouldn't promote the sports that really needed it - and overloading those broadcasts with too many commercial breaks (Don't talk to a NASCAR fan about when NBC carried races,note  though thankfully their Formula One coverage has kept the best of Speed's coverage including the announcers, while reducing the worst parts. Hopefully, they'll pull that again when NASCAR returns to the NBC fold in 2015). As the increased exposure detailed above indicates, they appear to finally be learning how to get people hyped for lesser known events via this newly re-branded station. And furthermore, unlike sister networks G4 and Syfy, the network still devotes a good portion of it's channel space for outdoor programing, and even though it’s for the most part been relegated to the morning hours, they still makes up much of the network's highest rated shows, though it comes at the risk of offending some; a couple of NBCSN's outdoors shows left when they ran into some kind of political buzzsaw or another, mainly involving gun rights, but since other outdoors networks now exist with much better quality controls than they had even five years ago, the only issue is re-finding the show in the channel grid.
    • Much of the outdoor programming on weekdays is only there because of lingering contractural commitments, which snarls the channel's attempts to get studio programming off the ground; it may have been a big culprit in the demise of the network's attempt at an early-morning highlight show, "The 'Lights".
  • Oxygen was once the anti-Lifetime, airing shows revolving around making women better, Xena: Warrior Princess and Roseanne reruns, and programming about yoga and improving yourself, along with women's sports. By the time NBC bought the channel in 2007 the original partners had long left, and the new management decided programming which exploited women such as the Bad Girls Club (which itself has long abandoned any attempts at reforming their subjects), Snapped (profiles about women killers which edge uncomfortably close to idolization) and multiple shows revolving around Tori Spelling's love life would do better. Some argue that the decay began as early as 2004, which, for around a year, devoted late nights to the next rung below softcore porn (and actual Bowdlerised Canadian softcore porn) and a QVC-like block devoted to sex toys.
  • Cloo supposedly should be devoted fully to crime drama reruns from the deep reservoir of Universal's vaults, but as of 2014, may as well be called "USA Network Annex" as all of its programming consists of programs already rerunning or original series from USA Network, with the only Universal shows seen being the ubiquitous Law and Order series SVU and Criminal Intent; those Universal crime drama reruns are seen on Cozi TV these days.
  • Syfy UK shows some heavily-promoted proper science fiction series, but mostly they construct their schedule from a mix of documentaries on the supernatural/occult/alien abduction, kung fu movies, MMA, action series (such as Human Target), frequent Buffy the Vampire Slayer reruns, disaster movies, monster movies, sword-and-sandal flicks, medieval adventure movies (First Knight and Robin Hood: Prince of Thieves? Seriously?), all kinds of fantasy, and quirky dramas like Eli Stone. It's rare to see a genuinely science fiction movie on there. Syfy UK seems to following the American network's trend with the announcement that they will be showing the MMA promotion BAMMA.
  • When U.S. television changed over to digital broadcasting, several NBC affiliates used a subchannel for NBC's "Nonstop" (e.g., "NBC Philadelphia Nonstop") brand. The programming consisted of news, public affairs, lifestyle and entertainment shows, much of it locally produced. No more. As of December 20 2012, it's been rebranded "Cozi TV" and features such moldy oldies as The Lone Ranger, Racket Squad and Petticoat Junction, all of which are sourced from the NBC Universal Television Distribution library. (Some stations do produce a "(Insert city/region name here) Nightly News" broadcast at 7pm, and were kept from Nonstop to Cozi.)
  • The Weather Channel, of all channels! Beginning in the mid-2000s, they did start adding original programming, however, these programs actually were weather-related, mostly documentary series that looked into significant severe weather events (hurricanes, tornado outbreaks, among other things), as well as series that looked into what kind of extreme weather that could possibly happen in the future, taking into account things such as global warming and climate change. In recent years, their afternoon and evening schedule consists of nothing but reality shows that have nothing to do with weather whatsoever, such as lifeguarding and truck driving. Only their morning and early afternoon lineup is actually reserved for forecasting the weather... though, it's clear they're desperate to retain an audience for that by bringing in some really attractive and rather volupuous weatherladies dressed in really tight, figure-hugging dresses.

    Animax Internatonal Distributors 
  • Animax (supposed to be a 24-hour anime channel), in its Latin American side, both Brazilian and Spanish-speaking versions, it became this:
    • The first slip and the most egregious example — its cycle of movies appropriately named "Reciclo", since it recycled all the action flicks already worn by repetition in other channels of the Sony Group, like AXN. The only remotely anime-related movie shown there was Tokyo Godfathers...and they had repeated Hellboy and The Fifth Element each six weeks or so since its inception. Then they added series such as LOST, Blood Ties, and The Middle Man (with the Brazilian side also having infomercials at odd hours), canned a slew of top-rated series, such as Death Note and Neon Genesis Evangelion, and inserted a concert block for Latin American performers. Then in May 2010, the channel announced that it would shift its focus to an overall youth programming, thus warranting its place in Total Abandonment. After that they were still broadcasting 12 hours of anime (13 during weekends). Five months later, anime was only 5 hours, starting at 2 AM. And just five months later (March 2011) they announced a name change that occured in May - the channel became known as "Sony Spin". Animax RIP 2005-11.
    • Before Animax LA was owned by Sony, it had other name, Locomotion. Originally a children oriented channel, but later became a youth oriented channel a year later to avoid competition with Cartoon Network and Nickelodeon, and shortly after an adult oriented animation channel (it showed things like Æon Flux, The Maxx, The Head, the Prince Valiant movies and Wallace & Gromit shorts, among others), eventually it evolved into an anime channel (showing more than 10 anime series a day), so it started calling itself "the anime channel". The problem is that after a while it stopped showing animes at all, crowded with other programs (of quality) like Duckman, South Park or The Critic. Eventually, it created an advertisement that said "The good anime, takes time. Anime-station". Did this mean they were going to add more anime in the future? Watchers were really confused by this.note  Eventually this lead to the channel being rebranded to Animax, and later to Sony Spin.
    • As Sony Spin, the channel still aired anime at early morning hours, even airing new series like Nodame Cantabile, Fullmetal Alchemist Brotherhood and new episodes of Bleach. This changed in March 2012, when the slot was replaced by live action shows, thus abandoning its renmants of anime programming completely. The new channel got so lousy ratings that their exclusive live-action series were moved to sister channel Sony Entertainment, and Sony Spin became just a rerun loop of series such as That '70s Show, Joan of Arcadia, Beverly Hills 90210, old movies and even a Latin American soap opera. This effectively meant Sony Spin itself entered into a drift status. In 2014, many cable systems began retiring the channel, in some places being replaced by History 2 and in others with the newly-launched Latin version of Lifetime. The channel's official shutdown took place in July 1 of the same year, ending nearly 18 years of broadcast (since it was launched as Locomotion).
  • Animax South Africa followed the same disastrous way as Latin America's and Spain's. Japanese animation is now almost in the minority and are few and far between, as reality shows have taken over the schedule, and was soon closed down to make way for a new channel, Sony Max, which basically airs the same reality shows that aired on Animax South Africa.
  • Animax Spain is following the same disastrous way as Latin American's and South Africa's. Japanese animation is now almost in the minority (they only broadcast either very old series like Kochikame or Lupin III, or commercial successes like Inuyasha or Naruto). 90% of Animax Spain consists now of low-budget live-action series like Primeval, Samurai Girl, Torchwood and Reaper, or bland, soulless "young adult" TV shows like In The Qbe and Insert Coin. They even have earned the moniker of "Yankeemax" amongst Spanish otakus (similarly, the LA version has been called "Gringomax" by Mexicans and other South American folk).
  • Hungary's Animax has also gone down this route. It launched in 2004 under the name A+, and focused almost entirely on Japanese animation with some American cartoons thrown into the mix. Though the ratings weren't bad, and the RTL Group kept the channel alive by supplying their anime dubs, the network's real owners (Chello Central Europe) ignored it. Sony Pictures took ownership of the channel in 2007, and A+ attempted to keep itself up by airing subtitled anime releases, an act which had the effect of drastically lowering their ratings. After Sony rebraned it as Animax, dubbed productions came back and all seemed good. However in 2009, they decided to turn the channel into a general youth entertainment network, and started airing all sorts of American talent shows, scripted live-action series and movies (mostly taken from AXN's showcase), as well as some Japanese ones — at least a few new anime shows still premiered regularly, although the channel lost its Multiple Demographic Appeal as it replaced the bulk of its programming with popular Shonen series. Around 2012, Animax began going bankrupt — the rights to its anime series slowly expired, they broke up their advertising deal, and as Sony considered anime to be the cause of its problems (as opposed to their terrible coverage, mishandled marketing, careless decision-making and often sub-par dubbing work), they've only focused on adding more and more live-action shows and movies to Animax's showcase, and even canceled the long-awaited premieres of several anime series. Essentially, it became AXN's wastebasket, and the handful of Japanese shows that they still held broadcasting rights to were just tired reruns practically begging to be taken off the air. The fact that Animax only aired from 8 p.m. to 2 a.m., and about half of that airtime was just reruns anyway, made the situation seem much worse. As expected, the ratings dropped like a rock, and from mid-'12 to early '14, Animax lingered on in rerun-limbo.

    The Animax staff vanished from the 'net in October 2012, and their website was taken down a year thereafter. Animax was replaced with a non-anime channel called C8 (also owned by Chello Central Europe) in April 2014, whose bare function is to fill out the late-night timeslot with content lazily taken from Chello's other networks. In some of the neighboring regions, Animax turned into Sony Spin, an all-round entertainment network whose only notable anime program is Dragon Ball Kai.

Other "Total Abandonment" examples:

Australia

  • Australian examples are rare because there are so few networks, most of them are owned by the same companies, and the ratings are too small to quibble about (if the most watched programme in Australian pay TV history got 419,000 viewers, how's the How To Channel supposed to gain any?). The only notable example is Fox Kids, which adopted a programming block called Fox Classics (not entirely unlike Nick At Nite) before the Fox Kids block moved to Fox8, leaving Fox Classics to absorb the entire network.
    • Imparja was created to service indigenous Australians in Central Australia, but, thanks to network aggregation, it is now essentially Channel Nine from Sydney with a couple of breakaway programmes.
    • Australia used to have a handful of independent broadcasters (regional/rural broadcasters such as GWN in WA and STW 9 in Perth) but now all are owned by and have exactly the same programming as the five nation-wide metropolitan networks, albeit with local advertising. Only three of the five (4 out of 7 if you include GWN and WIN) networks broadcasting in Western Australia still maintain a Perth newsroom.

Canada

  • Lone Star was a cable channel that showed nothing but westerns (movies and old TV shows) when it first started in 2001. After several years, it added non-western action movies to its lineup, until they dominated the schedule. In 2008, the station rebranded itself as MovieTime. The American equivalent, Encore Westerns on the other hand hasn't decayed by design, since it's part of the Starz premium package that you pay extra for to get a channel devoted to westerns.
  • There was once a cable channel known as Canadian Learning Television (CLT), essentially a Canuck version of TLC back when TLC had actual educational content (combined with some syndicated U.S. programming; as it was modeled off Alberta's Access network, which became CTV Two Alberta in 2012). When its owner, CHUM Limited, was sold to CTVglobemedia in 2007, they decided to sell it to Corus Entertainment in 2008. Corus then rebranded it as Viva, a female oriented lifestyle channel aimed at Baby Boomers, which tried to comply with its educational requirements by having university teachers introduce educational context to the shows in connection to a course they taught.
    • Further change happened in March 2011, when Corus announced it had rebranded the channel as the Canadian version of the Oprah Winfrey Network (OWN). This has recently even caught the attention of the CRTC, which held hearings in December 2012 concerning OWN Canada's failure to follow its mandate to air educational programming, which was originally stipulated in the former CLT's licence, and continues to be a condition to this day.
  • The cable channel Prime was licensed as a channel aimed at baby boomers, although it downplayed this on-air by acting like a superstation, airing a mixture of classic series (mostly from the 80's and older), home improvement shows, and repeats from Global and CH. Prime began slipping in 2006 when it re-branded as TVTropolis; at the time, Prime had focused more on classic 80's programming since in 2001, Canwest launched a "proper" classic TV channel known as DejaView, which took on much of Prime's 60's and 70's output. TVTropolis was focused on "hit TV" and pretty much only aired 90's sitcoms and cheap "pop culture" shows for CanCon, and began slipping further to air reality shows which had almost nothing to do with ... wait, is it possible to slip if you don't even have a general theme?
    • In August 2013, the channel's new full owner Shaw (Rogers previously owned a stake) abandoned TVTropolis entirely in favor of DTour, which is a reality-oriented trav-*ahem* ....... "new perspectives" channel. Actually, it's pretty much Travel Channel with the Serial Numbers Filed Off . Shaw does run a number of Scripps Networks Interactive-branded channels under license, but not Travel Channel. Why they're being careful not to mention the T-word is the same reason why MTV Canada can't air music (specifically, a competing channel, oddly enough called Travel + Escape, and formerly owned by rival CTV until it got sold to Blue Ant, has exclusivity for the "travel" niche). But thenagain, does much of what Travel Channel airs nowadays even constitute 'travel' anymore? After the re-launch, the aforementioned DejaView picked up some of the 90's series that had aired on TVTropolis.
      • To lead up to Christmas, it did the 12 Days of Bond, and it's also been airing Police Academy movies. What kind of channel is this supposed to be again?
  • The horror channel Scream was owned by a joint venture between Canwest and Corus, and later Shaw and Corus (note that Corus was originally a spin-out of Shaw, but the voting majority is still held by the Shaw family. This oddity becomes important in just a few moments). In 2009, it re-branded as Dusk, and slipped to focus more on suspense-driven programming such as Supernatural, rather than blood and guts horror. This re-branding would be short-lived; on March 22, 2012; all that remained was its Ghost, which lingered for about a day before vanishing for good (or in other words, it stunted by airing an all-day marathon of Ghost as its last day of programming before shutting down on March 23, 2012).
    • The next day, in a bout of heavy Mood Whiplash, Dusk was replaced by ABC Spark, which is pretty much the CBN-free ABC Family. Much like the transition from Discovery Kids to Nickelodeon, ABC Spark is legally considered a new channel, but it replaced Dusk on most of its former channel allotments. Apparently, the replacement was intentional: CRTC rules dictate that if a company "related" to a television provider owns television services of its own, the provider must carry three services owned by "unrelated", third-party companies for each first-party service it carries. Because the Shaw family effectively controls both, Corus is considered to be "related" to Shaw, and for whatever reason, Shaw did not want to have to add three more third-party networks so it could have Dusk alongside ABC Spark, so it just sacrificed Dusk instead.
  • Here's another one involving Canwest/Shaw; there used to be a Canadian version of Discovery Health. But then OWN happened (which Shaw's ahem relative Corus would turn The Network Formerly Known As Canadian Learning Television into, as mentioned earlier), and CTV acquired exclusive Canadian rights to Discovery's program library and brands. This meant that the channel was pretty much forced to abandon its previous format; in its place came Twist TV, which promised "everyday people facing extraordinary situations". Shaw threw a curveball, and defined that as reality shows mostly regurgitated from its other lifestyle networks (mostly Slice and HGTV) with a few other "exclusive" shows (a pattern which seems to be the modus operandi of the Canadian multichannel universe).
    • In June 2014, Shaw announced that the Twist TV would finally strike out, and be re-branded as a Canadian version of the aforementioned FYI. Note that Shaw now has a similar relationship with A&E Networks as Bell has with Discovery, but the Canadian version of what will be replaced in the U.S. by FYI (Biography Channel) is owned by Rogers. Could this, ironically, result in a repeat of the same tablecloth pulling escapade that led to Twist TV in the first place? Or will Rogers try to re-animate the dead like they're doing with G4?

France

  • Another French music channel, MCM, began with music related programs, then started adding "cult" anime at night, then mainstream anime in the middle of the day, then MTV-original reality shows, and finally, airing made-for-TV horror movies in their primetime block.

Hungary

  • Zone Club used to be a TV station geared exclusively towards women. Beginning from 1999 all the way up to Spring 2011, this remained the sole "purpose" of the channel, which is when they began airing Megamax, an afternoon cartoon block aimed at the 8-14 age range, pushing the regular shows back into a forenoon timeslot. December 2011 marked the date when Megamax completely took over, forming a triumvirate together with young children's Minimax and older teens' (now defunct) Animax.
    • This same is recently happening in Romania, as Megamax started airing in 19th November 2012 on Sport1 (a Romanian sports channel owned by Chellomedia). It was an afternoon cartoon block, but on 4th January 2013 it extended its airtime by 3 hours and on 1st April 2013 it completely took over the daytime schedule of Sport1. As of time of writing nothing has been anounced about Sport1's future.
  • M2, from its official debut in 1973 all the way to December 2012, functioned as the sister channel or more correctly "supplementary channel" to M1, the country's dominant public service television network. It aired mostly the same programs, often as reruns, but there was very little to really set it apart from M1. Then came the decision to transform it into a youth entertainment network, and now M2 devotes its entire 6:00 AM to 8:00 PM airtime to kid-friendly programming, airing classic Hungarian cartoons and various other animated series (most of which would sadly feel right at home in the Animation Age Ghetto), as well as some live-action kids/teens shows and a few educational programs. The evening programming still retains its news section and has more teenager and adult-oriented content, but the main focus of the channel is to be this insanely family-friendly day-long cartoon block.

New Zealand

  • Television New Zealand (TVNZ) since the late 1980s (specifically TV1 and TV2) has gone from a BBC-style public broadcaster funded from a mixture of television licence fees and advertising to a government-owned commercial broadcaster funded mainly from advertising (as of 2011, 90% of TVNZ's revenue was from advertising). As a result, it shifted visibly towards the Lowest Common Denominator, and whether it's a good or a bad thing depends on one's political and economic viewpoint.
    • Some of the shift was caused by changes in the television industry since the late 1980's. Television New Zealand's TV1 and TV2 were the only two television channels in New Zealand until TV3 came along in November 1989.
    • Inverted with TVNZ-6 and TVNZ-7, which were spun off from TVNZ as part of New Zealand's Freeview digital TV platform in 2008. These 2 channels were explicitly public broadcasting-oriented, in comparison with the heavily commercialised TV1 and TV2. However, a change of government and subsequent non-renewal of funding meant that TVNZ-6 was turned into the commercial youth channel TVNZ-U (since closed down), and TVNZ-7 went off the air for good in 2012.
    • You can watch decent TVNZ channels like Kidzone24 and Heartland. The catch? They're not available free-to-air, you can only watch them if you have a subscription to pay TV operator SKY.
    • TVNZ still has some public broadcasting obilgations such in the event of a national emergency - it must continue broadcasting at the fullest extent possible, even if it is at the cost of advertising. Following the Christchurch earthquake of 22 February 2011, TV1 spent a few days broadcasting news about the earthquake without advertising, although as the event died down, they reintroduced some advertisements because it was costing them too much to be ad-less.

United Kingdom

  • In the UK, similar fates to G4's decay befell Game Network (which drifted towards soft pornography, phone-in quizzes and psychic hotlines, to the point of mercifully dropping the GN brand) and later XLEAGUE.TV (from eSports, to general games, to games-with-some-odd-niche-US-sports, to not broadcasting at all in the space of about 18 months).
  • The British satellite station Bravo (unrelated to the American Bravo mentioned above or the Canadian Bravo! in the "Slipped" section) began as a channel showing black and white TV from the 1960s (mostly Lew Grade action shows), dropped this in favour of Speculative Fiction and horror, dumped that for True Crime shows and "adult programming", and in the end of its run showed an eclectic mix of programmes that could best be described as "lad's mag/men's magazine television". In other words, the British version of Spike TV, right down to them both showing TNA Wrestling and UFC as the big draws. It also ran sci-fi repeats (mainly Star Trek: Voyager, Deep Space Nine and Enterprise), in what was possibly the same effect as mentioned elsewhere when it was noticed that the demographics were similar to their other programmes.
  • In a related case to both Bravo UK and ABC Family, the UK version of the Family Channel eventually reduced itself within four years into constant "Family Challenge" game show marathons before giving up the pretence and rebranding itself as Challenge TV, the British equivalent of the Game Show Network. As further decay on that genre, it then later starting showing poker tournament blocks and, along with it, films like Casino, but the block has since been dropped. The sale of both Challenge and Bravo to Sky in 2010 and Bravo's subsequent closure in 2011 meant that Challenge is now the home of TNA Wrestling. Not to mention that as the years go on, Challenge's library of programs seems to get smaller. As of current, it looks like they are not showing any program older than 1990. Makes it rather annoying if you are a fan of a show such as Bullseye and wish to see any episodes from the early 80s through to 1989.
  • UK Gold went from a mix of the BBC and Thames archives, to suffering the same "six months ago is classic" syndrome the US "classic" TV channels seem to have suffered, with a sprinkling of fairly recent Hollywood films and repeats of Prison Break. It's now been split into the backronymed G.O.L.D. ("Go On, Laugh Daily"), a comedy channel mostly recycling all the same old shows that are always repeated... and Watch, which takes the rest of the "classic" output of UK Gold (as well as showing such well-known archive series as No Ordinary Family, Grimm and Alcatraz).

United States

  • MuchUSA was originally a simulcast of the Canadian network MuchMusic. In 2001, CHUM Limited sold their share of MuchUSA to the network's co-owner, the American cable company Cablevision, who promptly gutted all the Canadian programming and replaced it with original American shows. The network's name was changed to MMUSA, and later Fuse TV. For Fuse TV's own past experience with Network Decay, see "Temporary Shifts".

Multiple Nations

  • The entirety of cable TV, in a sense. Its original purpose was to make it easier for viewers in rural or mountainous areas to watch television. Systems were originally known as "CATV" for "Community Antenna Television". (Cable TV in the UK, however, started with commercial-free TV only, because that was all that was available; when the more recognisable 1960s model started the provider - Rediffusion - also owned an independent TV channel, and showed adverts on its rebroadcast ITA broadcasts.) There originally wasn't anything on a U.S. cable TV system other than network stations, a few independents and public stations and maybe a channel that showed local weather conditions or an electronic news ticker. In the mid-1970s, HBO transitioned from a microwave pay-TV service to cable TV (originally only broadcasting from about 5 p.m. to midnight). Then Ted Turner put the signal of his WTBS independent station on satellite. Eventually, a network called "MSG", which showed mostly New York Rangers games, began to carry other forms of programming. You know that channel today as USA (in the 1980s, USA was more like TNT in that it also showed more movies and sports such as Major League Baseball, the NBA and NHL, than it does today).
    • Cable TV of the 1960s most likely was entirely over-the-air TV stations in the immediate market and perhaps a few from outside markets. Two Denver stations, KWGN, then an independent station, and KRMA, a PBS station, found themselves on cable TV systems from western Kansas to southern Idaho because the programming they offered wasn't available from any other source (Western Kansas wouldn't have its own PBS station until 1988).
  • Much of The History Channel's (now called "History") programming now consists of docu-soaps (Ice Road Truckers, Ax Men) and semi-documentaries with some (rather lowbrow) historical content (Pawn Stars and its spinoffs, as well American Pickers) focused on roughnecks or conspiracy theory "documentaries" about aliens, the Bible Code, ghosts, Atlantis, Nostradamus, and the end of the world, earning the network the derisive nickname "The Hysterical Channel". Regarding actual history programming, they air, at best, specials on a few major holidays, and only when their big ratings grabbers like Pawn Stars are on season hiatus. It makes many older fans long for the "Hitler Channel" days when all of their programming seemed to be about World War II and the Nazis — at least that was actual history.

    One big reason for the network's decay is that the Smithsonian Institution, which was one of the go-to organizations for the History Channel in their early days, is now under an exclusive deal with Showtime where they produce programming around Smithsonian exhibits and properties for their exclusive Smithsonian Channel, which is not allowed to decay by design, while Showtime and CBS maintain rights to the institution's film library. Showtime, of course, isn't about to do anything to help its competitor, thus History has to look for other ideas to fill their broadcast day. Perhaps the only reason History didn't start calling themselves "THC" was because of that initialism's drug connotations.
    • History International went from a channel focused on world (as opposed to US) history to a vault channel for old History Channel documentaries. It changed its name to H2, with the slogan "More to History", coinciding with a shift to placing many of History's remaining serious programming, like The Universe, on the channel... along with blocks of History's conspiracy and paranormal fare.
    • Realising its sheer number of military programmes, including a documentary series on modern-day Canadian fighter pilots, the UK now has a Military History channel spun off from its History Channel. And now it's started Network Slippage as well, with a regular "Demilitarised Zone" slot where it can repeat the rest of the documentaries that used to be on History back when it wasn't showing Ice Road Truckers. The little known US version of Military History is so far committed to showing all military-themed shows...whether they be WWII, Samurai-themed or biblical figures fighting across Canaan (modern-day Israel).
  • The US also had a completely different network named the Military Channel... which also happened to fit this Trope perfectly, because it used to be Discovery Wings, a network dedicated exclusively to aviation. Until the execs caught onto the fact that their most popular shows were about military aviation. Interestingly, this channel then drifted from documentaries on current military life and technology to showing nonstop World War II documentaries, perhaps in a bid to capture disgruntled former viewers of the History Channel. They later let in some of the same kinds of questionable documentaries that have spread across The History Channel (one of the more popular ones espouses the discredited chemtrail conspiracy theory), and in March 2014 changed their name to The American Heroes Channel.
  • A&E ("Arts & Entertainment") used to show artsy films, documentaries (most notably their flagship series Biography), and British mystery and period dramas aimed at a highbrow (or at least high-middlebrow) adult audience, like a basic-cable version of PBS. However, a regime change in 2002 caused much of that programming to be moved over to the History Channel (see above) and the Biography Channel (see below), while A&E itself switched its target audience to the opposite end of the spectrum virtually overnight. Today, it runs reality shows like Storage Wars, Hoarders, and Duck Dynasty, True Crime shows, and reruns and marathons of CSI: Miami. An executive for the channel even joked at one point that it experienced the fastest drop in average demographic age ever, and Cracked did an entire article comparing the post-decay network to Walmart.
    • Its Biography Channel spin-off — now known as "Bio" to deliberately muddle the channel's mission — didn't fare much better once the bio-show craze Biography (which is still on the channel today) spearheaded in the late 1990s fizzled out. At one point, they showed reruns of Night Court and NewsRadio in an attempt to be to A&E what Boomerang was to Cartoon Network, these shows having been rerun on A&E in the past. In The New Tens, about two-thirds of the lineup consists of sensational True Crime documentaries and paranormal or crime-related reality shows picked up from the parent network, with some of the paranormal titles having titles such as The Family Who Slays Together, Killer Kids, and Celebrity Ghost Stories. A&E finally gave up keeping up the facade, and in the summer of 2014 it will be rebranded as the purposefully muddled FYI, which is sadly not a 24-hours a day reboot of Murphy Brown.
    • The Latin American feed of A&E, which suffered the exact same decay as their master network (and then some), now claims on their bumps that "A&E" stands for "Acción y Emoción" ("Action and Emotion"). Retronym justification of the decay?

Other/Unsorted

  • TLC, originally focusing around science and nature documentaries in the style of the Discovery Channel, drifted toward almost nothing but "home makeover"-style reality shows. In a somewhat confusing (in these days of internet porn) play at grabbing the all-important 18-30 male demographic, TLC acquired the rights to air the Miss America pageant. After sufficient decay consisting of more shows about toddler beauty pageants, pastry chefs, tattoo artists, strange families and Body Horror, one would never guess that TLC used to be called The Learning Channel and was once co-owned by NASA. This just about sums it all up... and this too.
  • Court TV. Originally, the channel aired only actual courtroom trials, which included the proceedings along with anchor's analysis. Then the channel began carrying original and acquired shows surrounding crime and mysteries. It was then revamped as TruTV (which focuses on "actuality"; a.k.a. Reality TV and "Oh look, you did something dumb on camera" shows), and reduced its courtroom coverage to a short afternoon show known as In Session (which is now produced by HLN as of 2009; a network which then decided to be Court TV and air live wall-to-wall coverage of the Casey Anthony and Jodi Arias trials, and then pick up some former Court TV programs for their filler block "Saturday Night Mysteries") And now TruTV has started showing college basketball during March Madness — which has nothing to do with crime whatsoever...well, other than it's played on a court.note 

    Then again, many channels or programming blocks that focus on actual courtroom proceedings tend to fall victim to decay because, let's face it, real courtroom drama is about as dramatic as watching paint dry, and the ones that actually are dramatic get wall-to-wall coverage on the major media outlets anyway.
    • Its Canadian equivalent, which retained the CourtTV name until 2010, became a Canadian version of Investigation Discovery, through a wider licensing agreement between Discovery Networks and parent company CTVglobemedia.
  • Over the years, the networks have gradually dumped their traditional Saturday morning cartoon blocks for more dramas, reality shows, soaps, and news. Back in the 1980s and 1990s, all of the broadcast networks except UPN had the entire 6:00 AM to Noon block of Saturdays set aside just for animated programs and other programs appealing to people of all ages, with Fox and the WB even going so far as to add in an extra two to three hours every weekday morning and afternoon, as well. But in the late 1990s, increased cable competition (Nickelodeon, Cartoon Network, etc.) and FCC mandates requiring a minimum three hours of educational kids' programming on broadcast networks each week proved crippling — since most kids bar preschoolers don't/won't watch strictly educational shows, there was little incentive for producers to make them. Entertainment shows like The Weird Al Show wound up getting compromised by Executive Meddling to fit the mandates.

    At the same time, FCC regulations, voluntary guidelines, and pressure from parents' and teachers' groups rebuilt the wall between advertising and children's entertainment. This killed lucrative Merchandise-Driven cartoons and hamstrung the traditional Saturday morning advertisers (cereal, snack food, and toy companies) so much that it's too expensive for them to advertise on television without disclaiming everything or trying to somehow impart that their cereal is healthy or their toy is educational in some way. It's much cheaper for them to put up a website for their product, or to do what Hasbro did and create their own cable networks (which have much fewer restrictions) and go after them that way. As a result...
    • Only The CW (successor to The WB and UPN) currently maintains a full-length Saturday morning block, Vortexx, made by Saban Brands.
    • NBC formerly carried programming from qubo from 2006 until 2011, when the Comcast deal brought PBS Kids Sprout in as a sister network. The irony of PBS programming on NBC is lost on few. In fact, NBC was arguably the first of the networks to go into Saturday morning decay, when in 1992, due to the falling ratings of the cartoons (including the disastrous Yo Yogi!, a Totally Radical spin on Yogi Bear) and the success of Saved by the Bell, the network turned half of the traditional block over to clones of SBTB and live-action reality shows geared towards kids, while giving the other half over to a Saturday version of Today.
    • ABC abandoned their block in favor of "Litton's Weekend Adventure", a syndicated programming block meeting the aforementioned federal mandates (the block is broadcast by mostly ABC stations, though it is part of a syndication deal).
    • CBS aired Nickelodeon and Nick Jr. programming from 2000 until 2005, after the CBS/Viacom breakup. It aired programming from various companies such as DiC eventually soaked up into the Cookie Jar Group, then in 2013 followed ABC's lead and gave up their time to Litton, which now brands the three hours under the oddly Excited Show Title! "'The CBS Dream Team...It's Epic!".
    • Fox was able to avoid the federal mandates by exploiting loopholes, but subsequently abandoned their Saturday-morning animation block altogether and now their programming consists of infomercials (though a few affiliates, and even some O&Os, don't bother to take it since the money goes to Fox).
    • The FCC regulations prohibited the host of a kids' show from endorsing a toy or a cereal, resulting in the extinction of locally-produced, live-action kids' shows, as it no longer made economic sense to pay someone to host a show instead of just showing all cartoons. The longest holdout was probably the original Bozo Show on WGN in Chicago, which ended in 2001; the last four years had Bozo wedging boring tours of Chicago landmarks and factories into the show to fill the station's E/I quota.
  • Centric used to be called BET Jazz and focused on, believe it or not, jazz. Concerts, videos, wonderful old Panoram films, occasional spoken-word programs, and pretty much nothing else, 24/7. The revamped version is mostly talk shows and general-interest programming aimed at a relatively mature African-American audience; the little music they play is Caribbean or soul. Part of the reason for the revamp is so that BET could itself continue its own decay (see Major Shifts That Fit) and focus more on the youth audience.
  • In Latin America, Infinito was a cable channel that used to show documentaries about conspiracy theories, UFOs, Atlantis, Global Warming (before it became relatively mainstream), alternative medicine, and related stuff. Suddenly, in the mid-2000s, the channel started to mutate into a really bad Travel Channel wannabe, showcasing documentaries about New Age society, alternative lifestyles, Feng Shui, and spas which no one cares about. By 2009, it had completely ditched its original concept revolving around alternative sciences, and marketed itself as a serious documentary channel about crimes, the human mind, and historical tidbits. Then it started to decay again in mid-2009, when it started to showcase movies based on Real Life stories and events. As of January 2012, it rarely showcases documentaries, and most of its programming consists on films based on Real Life events and shows from Spike TV. A year later, there are no documentaries at all, and the channel is more about crime dramas and films, and Cheaters reruns, with the Latin American feed for History Channel (and also the Latin American feeds for SyFy and Biography Channel) picking up on the paranormal documentaries gap left by them.
  • AXN was originally meant to be an all-action channel, but now they run movies and TV series in general. Most of their shows are not even action-oriented. Their signature shows include all three CSI: Crime Scene Investigation shows, House, The Amazing Race, and now So You Think You Can Dance. Strangely enough, not a bad thing as the action genre and syndicated action series have decayed since AXN's launch, necessitating a strategy change.
  • The Spanish cable channel Buzz was once focused on anime, and one of the few, if not the only place in Spain to ever show Seinens and subbed anime. Then they started showing more unrelated stuff (Western animated shows? Sure. Extreme sports? Uh...), and for a while the only anime-related thing they aired was (according to the cable provider's TV Guide) Hentai movies on weekends...and then, eventually, even those were removed.
  • The TV Guide Channel, formerly the Preview Guide or Prevue Channel. Originally, it was a nice little channel that gave the local TV listings and the weather, along with unobtrusive text ads, using Teletext-style graphics set to music from a local radio station. About a year later, it added Muzak and dedicated half of the screen to trailers with the rare show (or whatever the cable company wanted to advertise). It was later bought by TV Guide, which mutated it into the channel it is today. When TV Guide took over, the listings were pushed down to the bottom half of the screen so as to make more room to show talking heads blab about reality shows, awards ceremonies, and whatever Britney did. When Lionsgate acquired the network in 2009, the listings were removed altogether, prompting a few cable companies to drop the channel; although this has since been reversed. Eventually the tabloid shows went away due to budget cuts, and it became a Lionsgate TV rerun farm. In 2013, CBS bought the channel and the network rebranded as "TVGN", which seems to be a temporary branding until CBS can get it a better brand ("TVG", a horse racing network, was formerly TV Guide Network's sister network, so there's good reason for it to get a better ID to avert confusion). The network moved Big Brother After Dark to the network from Showtime 2 at the start of the 2013 season to give TVGN a boost, and it also grabbed same-day The Young and the Restless episodes from the dying SoapNet, and later also added The Bold And The Beautiful too. It could be argued that this change was made to compete with Internet channel listings and the electronic program guide features available with satellite and digital cable packages (which allow viewers to scroll through the listings at will and select channels from the menu).
  • Fine Living Network, a sibling to Food Network and HGTV, was revamped into Cooking Channel on May 31, 2010 (though Fine Living already showed some food-related programming). By the time of the overhaul, "Fine Living" didn't really fit its name, as much of its programming consisted of shows that used to/should be on Food Network or HGTV, things which made the "fine" in the name seem superfluous (if you take it to mean "of high quality", though the word has myriad meanings).

    To clarify, Scripps Networks (parent of Food Network, HGTV, and DIY among others) launched Fine Living as an upscale lifestyle-oriented network, with emphasis on the upscale (thus the "fine"). It was basically a classier version of Food Network, HGTV and Travel Channel rolled into one. There were a lot of shows about wine, entertaining guests, and travel to exotic locales, and the home decor/gardening shows definitely didn't have low budgets in mind. Somewhere along the line it fell victim to the usual problems, and became a dumping ground for shows from the other Scripps networks. Its decay can probably be traced right back to Food Network and HGTV's decay, but it was also a victim of bad timing more than anything, with the economy tanking (though the slide began before then). When people's McMansions are being foreclosed on, they probably don't give a crap about hosting parties in them, and showing a program literally called I Want That! in a recession is probably not a good idea. Not to mention, given how Food Network itself has decayed (they're listed in Major Shifts That Fit), though, the retool of this network might be a blessing in disguise.

    That said, someone still seems to think there's a market for the original concept, but don't remind anyone with HD cable service of that fact. Along with MavTV and any outdoor channel producing content for pennies, Wealth TV is a major Berserk Button channel since it takes a slot that could air actual programming more than 21 people in a service area would watch... and instead airs inane programming that appeals to a very select few. It rebranded in 2013 as AWE, which stands for "A Wealth of Entertainment" to try to cool down those viewers.
  • Planet Green replaced Discovery Home as a channel which was intended to jump on the trend of "going green" in 2008 by airing a schedule of programming solely involving green and environmental programming. However, a combination of the economic meltdown and former Discovery Home viewers angry because Discovery threw off all the Home programming without placing it anywherenote , pretty much made programming a network about a lifestyle that required lots of that other kind of "green" to maintain untenable for the long run.

    A couple of non-green programs snuck on the schedule in 2009, and because of the incredible viewer apathy the network received even among environmentalists, it was pretty well on the road to ruin only a few years after its launch. Their original shows after the first year bore little to no relation to the environment at all, and included: a show about Canadian restaurants run by prisoners on work release and ex-cons, a show about two business executives learning how to run a farm from the internet, a show about oil drilling in North Dakota and the people lucky enough to make money from it (no, that's not green at all), programs about UFOs (little "green" men landing on a "planet"? Does that count?), ghost stories, and reruns of stuff Discovery has aired to death on their other networks, but can't air after other network conversions (historical documentaries that used to air on Discovery Times, which is now Investigation Discovery, for instance). Meanwhile, the actual "green" programming was stuck in the middle of the night and completely ignored, while the network's logo was recolored red. Even Discovery's CEO said the channel was on life support.

    In 2012, they began to devote their Wednesday nights to shows airing police chase shows regurgitated from shows that aired years ago, and a horrible Parking Wars clone involving hit-and-run wrecks, about as far as you can get from environmentally conscious. The only thing "green" about these programs is the recycling of old footage and the remains of said salvaged felony wrecks. The reason for these odd programming choices was to give the channel any ratings life ahead of Memorial Day 2012, when the channel relaunched as Destination America, which turns up the Patriotic Fervor to 11, features nothing but Eagleland programs, and is pretty much Discovery admitting they shouldn't have sold the Travel Channel (which carried much of this programming until it was sold off) and that they had the worst timing ever in launching Planet Green.

    Among the programming in Destination America's first few days: marathons of David Blaine specials, Destroyed In Seconds, and A Haunting, and LA Ink. Does it count as decay if you're doing it in the very first block of programming?
  • A rare case of premium channel decay occurred in December 2013 when Encore Love, a channel of nothing but romance films was refocused into Encore Classic and began to carry broadcast sitcoms from the 70s and 80s. It at least allows new viewers to discover those shows, but having to pay $15 as part of the Starz/Encore suite to do so feels odd in an age where Netflix and Hulu combined give you so many more classic shows for near the same price.
  • DIY Network started out as a channel which had wonderful programming which laid out projects step by step in such diverse genres as knitting, scrapbooking, car care, basic home maintenance, and larger projects. However as the years have gone by the instructional programming has been pushed off to accommodate the shows on HGTV's schedule which didn't fit the "Buy, buy, buy! Remodel, remodel, remodel! Redecorate all you want, the fun times never end!" programming model that was at its worst at the height of the housing bubble. Currently it's a mix of those older shows, along with shallow and inaccessible programming designed to appeal to the "king of the castle" guy like Cool Tools, and programs consisting entirely of outdated tips spewed out by rent-a-spokesmen on the Today Show. And as of late 2012 unfortunately, much of the DIY archive, along with older HGTV programs such as Paul James' gardening shows and Room by Room has now been repurposed into I Love the 80s-esque snarkfests with D-list celebrities and comedians making fun of the designs in vogue at the start of HGTV (and yes, the hosts) and hosted by Joey Lawrence called That's So 80s/90s!. That Carol Duvall and the guys of Hands On have no recourse against their educational content being turned into comedic material is a bit infuriating to fans who remember DIY in the old days.
    • DIY can perhaps be summarized best right now as: "If it isn't one of the 'Crashers'note  shows, it's a clone of a 'Crashers' shownote .
  • Discovery Kids, an outgrowth of the Discovery Channel which showed mostly educational programming similar to the fields of the parent channel, was replaced by The Hub, a channel backed by Hasbro which focuses on the company's Merchandise-Driven franchises (Transformers, G.I. Joe, My Little Pony, etc.), though many of these have attracted considerable acclaim. Out of international versions, only the Latin American remains: the UK version was replaced with Discovery Turbo (cars, bikes, boats, and planes), and the Canadian version was replaced on most providers by Nickelodeon (it is legally a separate channel, but the channel allotments were re-used on most providers).
  • Romance Classics, a rather specific Spin-Off of AMC that was geared towards women, was launched in January 1997 and aired nothing but old and cheesy romance films and Doris Day movies. By late 2000 it was decided that the channel was going nowhere, so it was blown up and overhauled into WE: Women's Entertainment, intended to be a "contemporary" counterpoint to Lifetime. It has since changed its name to WEtv and is better known for Bridezillas and other wedding-related fare (enough to fill a Spin-Off, Wedding Central, which died in July 2011 both because the wedding craze died and their parent company couldn't get anyone to carry a weddings-only channel) than anything else. In the fall of 2014, WEtv will become a vague-nitialization as they will try to air programming meant for both women and men, decaying further from serving their original audience.
  • There used to be an awesome cable/satellite TV channel called Newsworld International that was owned by the Canadian Broadcasting Corporation (Canada's answer to The BBC), aired in the U.S. and showed all sorts of foreign TV news broadcasts, from Britain's ITV News at Ten to evening news broadcasts from Japan's NHK, Germany's Deutsche Welle, its very own CBC, etc. Then it was sold to an investment group largely owned by Al Gore and it transformed itself into the Current TV. It purports to be a 24-hour news channel for young adults (the 18-30 set), but eventually degraded into the same old mish-mash of reality shows and snark about the news you see on other general channels because of the usual problem with channels that start with a higher purpose, but have to downmarket to get ratings. And now with Keith Olbermann coming into the channel the signal is clear that Current is going after young adults of a certain political ideal above all others.
    • Keith Olbermann has since been fired due to Creative Differences. In spite of his firing, the idea of a news channel for young audiences was probably a case of Tropes Are Not Bad. The three big news networks (Fox News, CNN and MSNBC) were aimed towards older audiences and the one aimed towards liberal audiences (MSNBC) doesn't do 24-hour news. A news channel for young liberals could actually work in the right hands.
    • Al Gore purchased NWI with the intent to create a liberal alternative to Fox News (before MSNBC fully embraced Keith Olbermann's popularity and populated its schedule with other liberal hosts), but Current initially didn't launch with that format because he found that it would be difficult to get cable companies to carry such a channel or advertisers to advertise on it. Instead, Current launched mostly with documentaries. Oddly, Keith Olbermann's arrival may have caused Current to "re-cay" to a format it was originally intended to have but never actually had in the first place. As for the Canadian CBC Newsworld (the "Newsworld" name effectively became an Artifact Title), it was later re-launched as CBC News Network, and re-focused on a more CNN-like lineup of rolling news and talking heads.
    • And now it seems to have come full circle; after the failure of the all-liberal-talk-all-the-time format (somehow failed-on-CNN hosts Elliot Spitzer and Joy Behar didn't attract many eyeballs post-Olbermann), Al Gore sold off the channel to the Qatar-based news organization Al Jazeera, who started an American-centric news channel (Al Jazeera America) using Current's channel space after years of exhaustion trying to get cable companies to pick up their world English news channel.
  • Animal Planet. Very rarely do they air any kind of show about pets, or wild animals, or animals in general, it's pretty much jumped on the same kind of reality TV bandwagon that the likes of MTV, A&E, and TLC have. In fact, Animal Planet itself even lampshades this with it's new slogan: "Surprisingly Human". No, really.
  • TV Land started out as a off-shoot of the Nickelodeon programming block, Nick@Nite, which preserved classic sitcoms and westerns from The Fifties, The Sixties, The Seventies, and even some from The Eighties and introduced them to younger generations. This worked very well, but by the mid-2000s, TV Land felt the need to add some of their own productions, so they added a few of their own reality shows - while some of them could arguably be considered appropriate for the channel, since they featured celebrities from their prime time period (for example, Farrah Fawcett of Charlie's Angels had a reality show), most them had nothing to do with classic TV in any way or form whatsoever. During this time, TV Land also produced some documentary series that showcased older shows and movies, such as Tickled Pink (a program that looked at Homoerotic Subtext in classic shows) and Myths & Legends (which explored urban legends that surrounded old shows and movies for years). By the late 2000s, TV Land began adding more and more reruns of modern sitcoms to their lineup, phasing out more and more classic sitcoms, and also producing their own original sitcoms starring has-been TV stars, including, Hot In Cleveland, The Exes, Retired At 35, The Soul Man, Happily Divorced, and Series/Kirstie. Since then, TV Land has received outcry from its viewers over this shift in their priorties, however, TV Land has flat-out dismissed said outcry, on the grounds that their original sitcoms are helping their revenue as well blantanly admitting they no longer have interest in preserving classic TV, feeling it only caters to older audiences, and they would rather reel in that coveted 18-30 demographic.
  • The majority of South American over-the-air television networks have been plunging into this for some time, catering only to lower-class viewers. While unoriginal only-six-plots soaps are still their chief-products and released periodically, there's been a spike of cheap Reality Shows, "newscasts" solely devoted to (often-sensationalized) crime and soccer, and programs focused on celebrity gossip, butt exhibits, cashing in on the newest musical/memetic fad and crude uninspired humour. Sports other than soccer and Formula One rarely get broadcast - notable exceptions (depending on the country) include tennis, rugby, volleyball (though only important games) and UFC. And if you're not interested in any of the locally produced stuff, bad luck. It's been for some years that the major networks pretty much abandoned importing stateside-produced series (Middle- and lower-class South Americans have a strong anti-imperialist sentiment note , even in regards to media note  to the point most attempts to do localized versions of American shows being victims of negative reception). In regards to movies, the typical modus-operandi of the networks was to buy 2-3 years old blockbusters (still not so good a deal) and announce them at the start of the year, them slowly air them until the purchase of the next batch. But nowadays, most of them just don't seem to care anymore, announcing fewer (if any) new movies, while infinitely recycling yesteryears batches (with titles like Tim Burton's Charlie and the Chocolate Factory, the earlier movies of The Fast and the Furious franchise and other big things of 5-10 years ago being aired every 3 weeks or so). Also, in the series department, there is rarely any new syndication as of this entry, not so many to begin with, and with long running comercially successful shows like House, the CSI: Crime Scene Investigation franchise and Two and a Half Men getting very delayed new seasons, resulting in them re-airing old episodes ad nauseum (putting these kinds of +/-24 episodes-per-year series in daily time-slots definitely doesn't help), usually airing late into the night. Well, as long as there's someone to still sit through all this and see the ads...
    • Regarding local production, in Argentina there are independent stations carrying programs from the Buenos Aires networks. Meanwhile Brazil's main networks have studios in most states note , but the local programming might be restricted to a newscast and a few local ads. A similar case happens in Chile with state broadcaster TVN having news and advertising divisions in regional capital as private network Channel 13 does in Valparaiso and Concepcion.
    • Also, as of mid-2012, Brazil's Globo decided to kill off its weekday-morning cartoon block, which existed for more than a decade, was very popular with kids and teenagers alike, airing hits like Sponge Bob Square Pants almost religiously, to give way to a generic variety show. Fans weren't pleased.
    • Oner of the saddest examples was Venezuela's Televen. Originally the third channel on national ratings, during the 1990's and the Turn of the Millennium positioned itself a classier alternative to the popular RCTV and Venevision networks by a programming based in American series, the most experimental soaps imports from Colombia and Brazil, and a big block of Anime, with shows showing always at the announced time (a rarity in Venezuelan TV, where the shows often creep on the others' timeslots). However, on the mid 2000's they hired a Programming director who has been fired of RCTV, and soon there began to appear anomalies that were a trademark of the latter network, like repackaged programming (i.e. playing as "premiering movies" series episodes stitched together and old movies under a new title), getting rid of weekdays animated shows, creeping timeslots... Then, when RCTV was closed in 2007, Televen absorbed what they could of their talent and somehow decided to become a replacement for them. Nowdays this network is not different to its remaining competition Venevision, having even the same kind of programming (raunchy gossip shows in the morning, Mexican soaps all the afternoon, cartoons quarantined to weekend's early mornings).
  • Filipino Free-to-air channel TV5 started out as a youth-oriented channel with less news, thanks to the Animega block. But when they got so popular with the public, this went over their head and deleted the block, put a variety show in the evening, and put in horrible Filipino dubs of Cartoon Network and Disney Channel shows (try to imagine Hannah Montana speaking Tagalog... horrible right?), and even dubbed the movies that air in the channel's movie block and made it an all-masa (masses) station. Many youths are pissed off with the changes and the deletion of the block, that many of them are asking the channel to bring it back to the way it was, but the higher-ups in the channel didn't care at all... Until they reaired Mobile Suit Gundam 00 recently at 9:30 am. There might be hope someday...
  • PAX Television was founded by Christian home-shopping mogul Lowell "Bud" Paxson as a family-friendly alternative to the major broadcast networks, with wholesome original programming, game shows and reruns of Touched by an Angel. The format wasn't working and Pax was rebranded "i" with the intention to lease airtime to independent producers. Those leased programs wound up being terrible and unwatched, consisting of mainly Canadian content dramas or the infamous Palmetto Pointe, a low-budget One Tree Hill ripoff set in Charleston, South Carolina which wasn't even 'mocking' bad, and the network soon resorted to filling 2/3 of their broadcast day with Infomercials to keep the lights on, giving it the infamous industry joke that "i stands for infomercials' and nearly losing most of its coverage from Comcast and DirecTV because of it. Paxson left his company in 2007 and "i" became "Ion Television." Since then, its schedule now largely consists of Crime Drama reruns, James Bond films and even the WWE's third-string weekly show (effectively making it a broadcast version of USA Network), with the kind of violent content that Paxson most likely abhors, but at least gets ratings and advertisers. As of late 2013, Ion's sixth subchannel now carries another Bud Paxson creation, the Home Shopping Network, under a channel lease agreement.
  • German cable network "Das Vierte" started as a classic movie channel owned by NBC; its name translates to "The Fourth [Channel]", a name clearly trying ride off the identities of the major public television outlets "Das Erste" (ARD, The First), "Das Zweite" (ZDF, "The Second"), and Die Dritten ("The Thirds", a collection of public regional channels that make up ARD), aspiring to be the most prominent private channel. Unfortunately, their aspirations haven't worked out that well, and it ended up aspiring to be a German version of, well, the channel right above this one (Ion): it began losing advertisers (and in turn, money), forcing it to give up most of its program day to home shopping, infomercials, and Phone In Game Shows. What little primetime programming it had left was usually just a movie followed by an hour of Ghost Hunters. Even funnier was the fact that TV listings magazines still gave this channel full listings. Think about it: your favourite channel only gets primetime listings, yet you can still learn exactly which type of infomercials will air on Das Vierte.
    • It ultimately went through several owners before being acquired by Disney in 2012. They ultimately announced that it would re-launch Disney Channel Germany as a basic cable network using Das Vierte's channel allotment, finally putting this trainwreck out of its misery.
Temporary ShiftsNetwork DecayUnique Situations

random
TV Tropes by TV Tropes Foundation, LLC is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Permissions beyond the scope of this license may be available from thestaff@tvtropes.org.
Privacy Policy
201757
35