troperville

tools

toys


main index

Narrative

Genre

Media

Topical Tropes

Other Categories

TV Tropes Org
random
Cowboy Bebop At His Computer: Music
Who really wants research getting in the way of their rock & roll, after all?

  • The Ottawa Citizen described U2 as "a Brit band". Apparently, the editor of that paper forgot that since 1922, Ireland is no longer part of the United Kingdom.
    • In a very famous outtake, American Top 40 radio presenter Casey Kasem flipped out and ranted about U2; "These guys are from England, and who gives a shit?"
    • Adam Clayton is from England, however (Irish father, English mother, born in Oxfordshire).
    • A recurring problem with Irish musicians (and indeed other celebrities). MTV has referred to Westlife as British (you would think they at least should know better). Though, they did come from a British show.
    • Possible confusion, since Northern Ireland is still part of the UK along with Britain. Still, it's called Google.
  • "The Prince of Denmark's March" by Jeremiah Clarke is incessantly called "Purcell's Trumpet Voluntary". (The prince referred to is not Hamlet, but Queen Anne's husband, Prince George of Denmark (and Norway).)
  • Near the end of October 2010, a French TV show commentator openly criticized Hatsune Miku. The Cowboy Bebop moment comes from the fact that when Tania (the commentator in question) talks about Miku, they broadcast a recording of a live performance, showing Megurine Luka. Afterwards, Tania proceeded to compare PoPiPo (one of Miku's most famous songs) with "Baby Lilly" & "René the Mole" (a pair of French phone ringtones), then proceed to call the former (PoPiPo) "horrific", all while openly mocking Miku. A Facebook group was formed shortly thereafter.
    • CBS News' insulting headline: "Hatsune Miku: The world's fakest (sic) pop star." Fans everywhere were not pleased, decrying the shoddy research and furthering the "creepy Japanese thing'' stereotype.
    • In a less extreme sense, a lot of articles, including the CBS one, have called Miku a "holographic idol" or something along those lines. The concert avatars are definitely not holograms—the glass screen they're projected onto isn't hard to spot in the videos—and Vocaloids were popular for years before any concerts featuring them took place, so it's an overly flat depiction.
    • A Yahoo News article reported about a Hatsune Miku concert in Paris... Except the picture shown was not Hatsune Miku, but IA, a completely different Vocaloid character.
  • Beware the sinister cult of Emo! It refers to self-harm as an "initiation ritual" into the cult of Emo, and says that "The Black Parade" is a mysterious afterlife that Emo people believe they go to when they die — instead of being the name of an album by My Chemical Romance.
    • To be fair, the album title does refer to the afterlife... specifically for the lead character of the Concept Album, as it's based on the idea that the afterlife reflects your strongest memory and said character's strongest memory being when his father took him to see a parade.
    • And it's especially fun since My Chemical Romance hates being called "emo."
      • The common media definitions of Emo itself, along with which bands do and don't fit into the genre, have caused enough online grief (especially for fans of older emo) to be considered a victim of this trope.
  • A song by Local Anxiety, "Forgive Us, We're Canadian" was written when they got a review complaining about "too much Canadian content" in a political show.
  • When Snoop Dogg, then still known as Snoop Doggy Dogg, was on trial for murder, a local newscast referred to him as "Snoopy Doggy Dogg". Granted, the stage name was originally inspired by the Peanuts character, but...
    • A similar newscast insisted he was "Snoopy Dogg Dogg".
    • A broadcast of the Macy's Thanksgiving Day Parade identified Snoopy as "Snoop Doggy Dogg". Figure that one out.
  • As if its actual musical credentials weren't already questionable, Rolling Stone created a bunch of confusion by claiming that Outkast's "Hey Ya" was in 11/4, an almost unheard-of time signature for a mainstream pop song. The more plausible interpretation (endorsed by The Other Wiki and other web sources) is that it's in 4/4 with occasional bars in 2/4. Rolling Stone probably got this wrong by counting the fourths in the verse - giving 22 (4x5+2) and then dividing by two (for no apparent reason).
  • During the controversy over Hasbro's plans to sell a series of Pussycat Dolls dolls, the watchdog group who started the campaign against them claimed in a press release that "Don't Cha" "alludes to group sex." Several media outlets picked up on this and made it sound like the song itself was about group sex. This all came as a surprise to people who'd actually heard the song. As near as anyone can figure, the supposed allusion is an extremely tortured interpretation of the line "I know she ain't gon' wanna share."
  • Kids in the Hall theme song creators "Shadowy Men from a Shadowy Planet" are often referred to as a "surf band". Hence, their song "We Are Not A Surf Band".
  • For high hilarity, check out the US media coverage of the rise of Beatlemania. When the first reports of The Beatles and their massive British success started trickling across the ocean, it was portrayed as some sort of quasi-religious cult centered around a bunch of untalented losers who sing "yeah yeah yeah" over and over. When they hit America, many people struggled to understand what made the music so different. It sounded like rock-and-roll, but everyone knew rock-and-roll was that 50s fad that ended when Elvis went into the Army.
  • The Ambassadors of Funk produced an album titled Super Mario Compact Disco, in which they sang rap-based tunes about the Mario games. Throughout the album, they mistakenly stated that Princess Daisy from Super Mario Land was Mario's love interest, and even worse, their song about Super Mario Land 2 claims that Wario has "got the Princess bound up as captive", despite the fact that neither Daisy nor Peach not any other princess was even in that game.
  • People keep on writing Meat Loaf's name as one word, when it's actually two.
    • His early promotional material flip-flopped on this as well.
  • The artist that appears to suffer from this trope most consistently is "Weird Al" Yankovic. A huge amount of humourous music, especially music available for download on P2P services, is misattributed to him. This is something of a sore spot with the artist. He has gone on record saying that he doesn't mind people sharing his music; but strongly dislikes the misattribution, mainly due to the lyrical content. Although a frequent user of Double Entendre, he still makes an effort to keep his work family-friendly. Interestingly, the majority of the mislabled songs are the work of another, almost as well-known, parody musician, Bob Rivers and his Twisted Radio show. Rivers' work is decidedly less family-friendly than Weird Al's, and often includes profanity and sexual references.
    • There also seem to be a large number of people who believe that Yankovic's work consists of nothing but straight parodies of popular songs. While this does make up a large chunk of his work, he has never been a parodies-only artist, and in fact, even many of his parodies have parodied musical styles or approaches of some artists, rather than songs themselves. For Example "I'll Sue Ya" is a parody of Rage Against the Machine's style but not on one particular RATM song. "Don't Download This Song" is a parody of benefit songs like "We Are The World" and pokes fun at the recent hysteria of people being arrested for even so much as listening to a pirated song. Also, not all the songs he parodies are modern pop. The most prominent example is "Jurassic Park", which is about the popular film, but is set to the tune of "Mac Arthur Park".
      • Also, there are a number of people who believe "You Don't Love Me Anymore" is a parody of Extreme's "More than Words". The video is a parody of the video for said song, but the songs themselves are nothing alike.
  • It's still common to see "The Legend of Zelda" attributed to System of a Down. The song is actually an Overclocked Remix song by Joe Pleiman, and System of a Down have denied having anything to do with the song in interviews.
  • In a similar bit, a great many weird German songs are attributed to Rammstein for no better reason than they are simply in German. Among the most egregious offenders is a song called "Juden Hasst" ("Jew Hate"). They've been slammed as such a great many times, but it just bears repeating: Rammstein is not and has never been a pro-Nazi band.
    • All Germans Are Nazis, don'tcha know?
    • See also Music to Invade Poland to.
    • Dutch Comedian Frank van der Plas, AKA "Ome Henk", did a parody of Aqua's Barbie Girl that appears all over the internet as "Rammstein Barbie Girl Cover". It's not even in German.
      • Neither is the above mentioned "Juden Hasst", which is actually the beautiful song "Mladshaya Sestrenka" by russian band Lube and, guess what, doesn't have anything to do with jews or WW2.
    • This isn't helped by the fact that some enterprising soul set recordings of Adolf Hitler speeches to Rammstein's "Sonne" and uploaded the result to P 2 P networks as "Vampire" or "Sieg Heil." The original song is just pure boxer entrance music.
  • The Brazilian network responsible for the Rock In Rio III broadcasts had some of those "about the band" blurbs. During Oasis' concert, it said "they've grown bigger than the band that influenced them, blur". Not only are the bands contemporary, but they had a rivalry famously called "Battle of Britpop" (with Oasis' guitarist/songwriter Noel Gallagher going as far as wishing Blur's singer and bassist to "catch AIDS and die"). And to top it all off, neither band sounds anything like the other.
  • Thanks to Saturday Night Live's famous "More Cowbell" sketch, there are a lot of people who believe Gene Frenkle was a mamber of Blue Öyster Cult, and that they had an album produced by a legendary rock producer named Bruce Dickinson. Frenkle was completely made up (as should be obvious because Blue Öyster Cult never had a permanent "cowbellist") and there also isn't a legendary rock producer named Bruce Dickinson (and no, he was not supposed to be the Iron Maiden lead singer), but there was a Bruce Dickinson who was a mid-level manager at Columbia Records. However, he didn't produce "(Don't Fear) The Reaper." The song was produced by David Lucas, Sandy Pearlman, and Murray Krugman. Dickinson's name appears on Blue Öyster Cult reissue CDs and a greatest hits compilation as the "reissue producer." Lucas has claimed credit for being the one who suggested the addition of a cowbell to the track.
  • The book Encyclopedia of Indie Rock has several glaring errors in almost every entry, as if the authors had no clue what they were writing about. Among these:
    • Confusing which members of At The Drive-In formed the bands Sparta and The Mars Volta.
    • Including entries on James Blunt and Flyleaf, neither of which could be considered indie rock at all (the book's introduction tries - and fails - to convince readers that these artists are indie rock).
    • A passing mention that the band Camper Van Beethoven had recorded a cover of "Pink Floyd's classic "Stairway to Heaven". The passage refers to the band's "Stairway To Heavan (Sic)", but it seems that the author didn't even listen to or look up the copyright information on that song - its an original instrumental that isn't even a cover of the Led Zeppelin song they incorrectly attribute to the Floyd.
      • In the same entry, the author messes up the release dates and order of release for the albums Camper Van Beethoven, Our Beloved Revolutionary Sweetheart and Key Lime Pie. Key Lime came out in 1989, and the book gets that right, but it believes the self-titled came out in 1993 (it was released in 1986) and Sweetheart in 1995 (it was released in 1988). Baffingly, the book gets the band's 1990 disbanding date correct, which leads one to assume that the author thought the band released two phantom albums after their breakup.
    • Claiming that J Mascis left Dinosaur Jr.. in 1988 (Lou Barlow was the member of the band to leave, and he was fired...by Mascis, who by 1994 was in fact the only original member remaining in the band until the original lineup reunited in 2005).
    • There was a mention that Dischord Records was founded in 1970 (ten years before it actually was) that can be attributed as a typo, but listing Neutral Milk Hotel's In The Aeroplane Over The Sea as being released in 2003 rather than 1998 has no excuse.
    • "Chris Funk of The Decemberists appeared on The Colbert Report, hosted by Stephen Colbert, star of the NBC dramedy The Office." Uh, guys... wrong Steve. The two were on The Daily Show at the same time at one point which, without fact checking, might have been the problem. Also note that the book calls The Office a "dramedy" - the show has no more or less dramatic moments than a regular sitcom.
    • In the Sonic Youth entry, it's mentioned that Kim Gordon and Thurston Moore divorced in the early 2000s (Gordon and Moore split in 2011, but when the book was published, they had been married for over 20 years. The indie rock couple that divorced in the early 2000s was Robert Schneider and Hilarie Sidney of The Apples In Stereo)
    • The sentence "The Nine Inch Nails won a Grammy for their cover of Johnny Cash's classic song 'Hurt'". It was their song to begin with, Cash's version was the cover. Of course, since the release of Cash's cover in 2002, this has been an astonishingly common mistake by media types. Nine Inch Nails never received a Grammy for the song either.
  • A rare example of this being done on purpose, a report about Oasis on British radio station Radio 1 made several factual errors, including referring to the band as "The Oasis" (the band is just called Oasis, no The) persistently throughout. Unlike the other examples on this page, though, this was actually being done deliberately, almost like a public broadcast form of trolling.
  • This was also done on purpose by a DJ on Australia's Triple J during the 1998 Hottest 100 of All Time. Led Zeppelin's "Kashmir" came in at number 63, but he introduced it as "Communication Breakdown", explaining after the song finished that he did it to see how many irate Zeppelin fans would call up to correct him. The answer was many.
  • The Partners in Kryme performed a Theme Tune Rap for the first Teenage Mutant Ninja Turtles movie. Apparently they were not familiar with the franchise, because their song labeled Raphael as the leader of the Turtles, when everyone who's so much as heard the theme song knows that position is actually Leonardo's.
  • On his Theme Time Radio Hour show, Bob Dylan said he was in talks to be one of the celebrity voices for GPS car navigation systems, but it was actually just a deliberately corny segue to introduce Ray Charles' "Lonely Avenue". After the show was broadcast in the UK, The Telegraph reported it as a serious news story, and the BBC, The New Musical Express, The Guardian, The New York Times and The Washington Post all picked it up too. Of course, since this came just a few days after Dylan confirmed that he was releasing a Christmas album, this is an understandable mistake.
  • After they got tired of being asked why they picked the name Toto for their band, the members started claiming that it was in honor of the real name of lead singer Bobby Kimball: Robert Toteaux. Fine, except Kimball's real last name was actually Kimball. That didn't stop many reputable reference books from printing this "fact" for over a decade before it was finally cleared up.
    • Toto seem to have a habit of acting as Trolling Creators with the press; in 1992, they claimed (likely to protect his privacy) that drummer Jeff Porcaro died as part of a "bizarre gardening accident", a Shout-Out to This Is Spinal Tap. In 2003, the band announced, as a joke, that keyboardist/vocalist David Paich would undergo a sex change and would now be referred to as "Davida Paich". Naturally, the media would pick up on both stories as the truth.
  • Sound collage group Negativland pulled off a media stunt, effectively lampshading this trope. The Bay Area band self-released a falsified news article based around the David Brom murders, in which the 16 year old boy was convicted of murdering his family with an axe. Negativland released a report that stated, in essence, "Negativland has been forced to cancel a planned tour because their song 'Christianity Is Stupid' is suspected of being a catalyst in inspiring the David Brom murders." In truth, David Brom had likely never even heard of "Christianity Is Stupid", but within months the story was in newspapers across the country, and was even made into a special report on a Californian news station. They were forced to cancel their tour for external reasons: They simply could not allocate the money necessary to provide for a full tour. This "report" was spread with absolutely no fact-checking or research; The entire debacle can be promptly heard in an odd, documented form on a subsequent Negativland album, Helter Stupid.
  • Check out this amusing article by writer Ingrid Schorr. Who? She was the college girlfriend of REM's Mike Mills, and the inspiration for "(Don't Go Back To) Rockville". As she reports, her relatively minor role in the early years of REM and the Athens, Georgia alternative music scene got more and more distorted over the years because writers and journalists were copying and magnifying each other's mistakes, without bothering to simply ask her what the truth was.
  • Australian newspaper The Sydney Morning Herald did an article that quoted the lead singer of Australian rock band Short Stack, Shaun. Unfortunately, not only did they get his age wrong, the picture accompanying the quote was actually of another band member, Andy. Oops.
  • When the band Journey got a star on the Hollywood Walk of Fame, one newspaper covering the story accompanied it with a photo of a completely different band, Electric Light Orchestra.
  • Lampshaded by Pink Floyd in the song, "Have a Cigar"'. "The band is just fantastic, that is really what I think, oh, by the way, which one's Pink?"
    • According to David Gilmour, this was actually something that producer-types frequently asked.
  • This article about a concert of former Iron Maiden vocalist Paul Di'Anno uses a picture of his sucessor/current singer, Bruce Dickinson.
  • 2 Live Crew's album As Nasty as They Wanna Be raised a big controversy because of their infamous song "Me So Horny" which apparently had a 'graphic description of the destruction of a woman's vagina' in it. The line in question was "I know he'll be disgusted if he sees your pussy busted", i.e., deflowering a girl, not mutilating her privates. However, conservative groups, including Focus on the Family, failed to recognize it as a slang term, even though it's clear in the lyrics that the girl is consenting to all this and is just doing naughty things like many teenagers will do. In the end, this actually helped raise the group's popularity.
  • "We're Not Gonna Take It" by Twisted Sister was also a victim of the Moral Guardians where supposedly a boy was calling his father a 'disgusting slob' who was 'worthless and weak' and then blasting him out of the window. In the video, the FATHER was berating his son (a Shout-Out to the actor's previous role in National Lampoon's Animal House), and his SON blasts the father out by playing a loud note on his guitar. Nothing really violent there unless you think all those old Bugs Bunny or Popeye cartoons were violent. Then the boy spins around and turns into frontman Dee Snider. The rest of the family (besides the parents) turn into the other band members, and what follows is just a bunch of cartoon-ish hijinks where the father tries to get into the house and subdue Twisted Sister, only to either crash or fall out the window. No blood or anything - pretty tame compared to a lot of violent movies. The song itself isn't about violence at all either, but freedom and enjoying life without others dictating every aspect of it without reason. Focus on the Family, The PMRC and these other conservative groups really needed to do more research before protesting something that they deem wrong or evil. While they're at it, they should probably look up the definition of irony.
  • The BBC radio show Woman's Hour once booked Ladysmith Black Mambazo to appear, under the misapprehension that they are an all-female group. In fact they originated in the town of Ladysmith, South Africa, and are all male.
  • The Guardian newspaper once did a feature on rock duets and commented that Clannad & Bono's duet Robin (The Hooded Man) was unsuccesful because fans of both 'did not give a friar tuck'. Robin (The Hooded Man) was a solo hit for Clannad, the duet with Bono was 'In A Lifetime' which was actually Clannad's most succesful hit. Still at least the Guardian got to make a pun which is the main thing.
  • In a review of a Pet Shop Boys concert, the reviewer attempted to sound politically correct, identifying two of the dancers as "African-American". The Pet Shop Boys, and their dancers, are British.
  • Chris Brown has been known for his R&B music and singing. After he had that incident with Rihanna, news reporters kept referring to him as a "rapper".
    • Breaking news: Chris Brown has decided to take a page from Chris-chan and try to regain his fame and attract girls with a special medallion close to his heart. No, it's not an OC, but a Kirby medallion. This is the Daily Mail's article on it. Apparently, Kirby is a cat Pokemon. The confusion is slightly understandable to a layperson: Kirby, for all intents and purposes, looks like he could be a Pokemon and is owned by Nintendo. So a connection was made by the dimwitted writers. But a cat? In the medallion, he's holding up his arms, which to a stupid person glancing at the picture, looks like cat ears. Sort of kinda not really.
  • A Finnish newspaper once reported to have unmasked the members of Lordi, and accompanied the article with a picture of none other than... Children of Bodom. (To be fair, they're both popular Finnish metal quintets.) Nobody still knows who they really are.
    • Former keyboarder Enary did temporarily replace Janne Wirman on a Children of Bodom tour in 1998 under her real name Erna Siikavirta while she was already a member of Lordi.
  • In Pitchfork Media's review of Zola Jesus's Stridulum EP, they constantly refer to Zola Jesus as a band (and saying "they" instead of "she") when it is in fact the solo project of Nika Roza Danilova.
  • Although you can't really blame anyone, Gnarls Barkley is a duo, not an actual person.
  • Something similar happened to Body Count after the "Cop Killer" controversy: Body Count were a Thrash Metal \ Hardcore Punk group (albeit one fronted by rapper Ice-T) but once the song's lyrics caused a furor, the media often referred to the group as "gangsta rap".
  • Timbaland invented dubstep. Well, according to him.
  • Lupe Fiasco planned to retire with LupE.N.D,. However, his contract required that he make 3 more albums before doing so. Fiasco has stated that he plans on releasing three albums, and then LupE.N.D. However...
    • Despite this, to this day, there are people who think that he's retiring after LASERS.
    • Or Food and Liquor II: The Great American Rap.
    • The true Fiasco timeline, if he plans to follow his words, is this: Food and Liquor, The Cool, LASERS, FnLII: The Great American Rap, TBA album, and then, and only then, LupE.N.D.
    • Another thing of Fiasco's fans is that they believe he disses Lil Wayne in nearly every song he writes that's against the mainstream. He's been seen onstage at Drake concerts.
    • The only rapper who Lu has actually dissed is Soulja Boy, by doing a subtle Take That of Crank That! and while at a concert referring to Soulja Boy as "a retarded cousin" while speaking of Hip-Hop like a big family.
  • Many music video stations, such as MTV erroneously credited Minutemen-spinoff punk rock band fIREHOSE as Firehouse, a glam metal band. A somewhat understandable mistake since, excluding the former band's unique capitalization of their name, there's only a one letter difference in the two band names, but still...
  • At one time it wasn't uncommon for Moral Guardians to get Marilyn Manson's gender wrong.
  • One issue of Guitar World had a biography on Chuck Schuldiner from Death. One of the pictures in that biography was labeled "Control Denied at the Dynamo Festival, May 1988" even though Control Denied didn't form until 1996, and that two of the Control Denied members, Tim Aymar and Steve DiGorgio weren't present in the picture.
  • Metallic hardcore band Converge themselves pointed out an example of this in ''Terrorizer'' magazine . The band (who are almost all straight edge) answered the questions with joke answers and were surprised that they were accepted at face value.
  • David Bowie's groundbreaking 'Berlin Trilogy' is often referred to as being produced by Brian Eno. While all parties involved have noted Brian Eno's huge influence on the records, the fact is that the actual production was down to Tony Visconti (one of Bowie's most frequent and acclaimed producers). Tony Visconti himself has complained about how critics can't seem to be bothered to read sleeve notes which quite clearly state 'Produced by Tony Visconti & David Bowie'.
    • David Bowie's NSFW video for "The Next Day" in 2013 warped Catholic imagery to grotesque, ultimately tongue-in-cheek ends. This made headlines in England as Moral Guardians were agog, and a former Archbishop of Canterbury said "I doubt that Bowie would have the courage to use Islamic imagery — I very much doubt it." Actually, Bowie did that in "Loving the Alien", a safe-for-work video for a song specifically about Christianity and Islam and the conflicts therein, in 1985...with not a peep raised in the press.
  • Allmusic's biography for the country band Blackhawk says that their debut single "Goodbye Says It All" went to number one; it actually went to number 11, and the band never had a number-one hit on Billboard. The biography also says that the fourth single was "Wherever You Go" at number 10. While the fourth single did go to number 10, it was titled "Down in Flames", and it's not like there's any Refrain from Assuming issue that could have anyone possibly think that the song was called "Wherever You Go" — apparently the writer somehow got it crossed with Clint Black's "Wherever You Go", released around the same time. Strangely, the biography also fails to mention the album's last single, "That's Just About Right", which peaked at number 7 and is one of their most famous songs.
    • Similarly, their biography for Pirates of the Mississippi says that their debut album tanked, and that their second album was more successful with the hits "Feed Jake" and "Speak of the Devil". These songs were actually the third and fourth singles, respectively, from their most successful first album. They do correctly identify "Fighting for You" as a dud single from the (unsuccessful) second album, but make no mention of the far more successful "Til I'm Holding You Again" (their second biggest chart hit). You'd think they would be able to avoid mistakes like this, particularly since Allmusic also includes track listings and chart positions for most albums in their reviews...
    • They also have a habit of not doing simple checking through BMI and ASCAP databases for different artists of the same name. This Tim James and this Tim James are combined into one listing on Allmusic, but two seconds in the BMI database would show them to be two different people.
  • Allmusic's biography of Da Yoopers claims that Jerry Coffey and Dave "Doc" Bradbury joined as bassist and percussionist, respectively, on Camp Fever. Coffey did make his debut on that album, but he was the percussionist; Joe DeLongchamp (who is not mentioned on Allmusic's article at all) played bass on that and the next album, with Bradbury replacing him around 1990. The article is also nearly 20 years out of date (having originally come from when Allmusic was in book form), making no mention of Bradbury's replacement Reggie Lusardi, nor of "Cowboy" Dan Collins, who spent some time as rhythm guitarist.
    • It also claims that "When One Love Dies" from 1992's Yoopy Do Wah was their first "serious" song. However, two songs on their debut ("My Shoes" and "Critics Tune") are unarguably "serious", and cases could be made for a few more after that.
  • Contrary to popular belief, Barry Manilow does not write the songs that make the whole world sing. That would be the spirit of Music, not Manilow himself. In fact, the very last line of the song is "I am Music, and I write the songs." As Manilow is constantly at great pains to point out, he didn't even write that song; Bruce Johnston did.
    • Todd in the Shadows said that he was well aware that the song is actually sung from the POV of music itself… but that doesn't stop Todd from thinking that the song is incredibly egotistical.
    • And while Manilow did indeed work as a jingle writer for commercials back in the early seventies (he wrote the "Like A Good Neighbor" jingle for State Farm Insurance, among others, and is the Trope Maker for Stuck On Bandaid Brand), he is adamant about the fact that he absolutely did not write the famous "You Deserve A Break Today" McDonald's commercial; he only sang the vocal on it. Journalists who failed to research are constantly claiming otherwise.
  • Jesus Is Savior: This article about Taylor Swift from a Christian website turns this Up to Eleven. For starters:
    • It claims that, in making the video for "Fearless", Swift "[lied] down on the floor, [rolled] around while wearing a negligee for some pervert's camera to film, and then put it on MTV for the world to see" when, in fact, the most suggestive part of the video is a shirtless man that appears for no more than three seconds.
    • It cites a Scripture verse claiming that miniskirts are sinful, despite the fact that Swift has never been seen wearing one.
    • It says that Miley Cyrus is primarily a country musician (again, wrong).
    • It says that "She's only successful because she's young, attractive and willing to strip virtually naked for the camera, period!" Cracked of all people got this right.
    • Indeed, that website has become rather infamous on various message boards for how insane and inaccurate it is. Many of its other articles contain other glaring inaccuracies, over-analyzing minor things, extreme fundamentalism (of the "women's pants are evil!" variety) and Bible-thumping condemnations of almost everything under the sun. There have been some mutterings that the site is actually a Stealth Parody because it's so unbelievable. Because there are so many examples of this trope on that site, we'll leave it at this blanket description instead of listing every little thing.
  • CNN once had a brief report on the video of "Bad Apple!!" - a song with a fairly convoluted history. To those who know the real story (or even a basic outline), it seems CNN gathered all of its facts from simply watching the video shown. As the comments show, it rather enraged Touhou fans.
  • Some sources have claimed that Navin Harris sang backing vocals on Olivia Newton-John's songs "Let Me Be There" and "If You Love Me (Let Me Know)". This "fact" stemmed from a piece of vandalism on Wikipedia that went unnoticed for two years. Mike Sammes was the actual backing vocalist.
  • For several years, the Myspace page for Australian alternative electronic group Midnight Juggernauts sarcastically listed their location as "Afghanistan" (though many on social network sites list "Afghanistan" as their country because it's the first entry in the box and they're too lazy to change it). MTVu promoted airings of their 2008 video for "Shadows" as apart of their "Freshman 5" new videos programs by playing up the fact that the band were supposedly from Afghanistan. You'd think that whoever was in charge of the show would have taken a look at, say, the band's website or Wikipedia page for more information on the band, but alas, they did not.
  • A particularly egregious example happened to Mutya Keisha Siobhan at the Q Awards in October 2012. The group were originally the first lineup of Sugababes, something the interviewers were keen to play up when grilling the group. However, on the webcast, the caption not only referred to MKS as the Sugababes, but they spelt it as Sugarbabes.
    • Another example involving that particular lineup was when Keisha was interviewed for a TV show. The continuity announcer said that Keisha left in 2005, when it was actually Mutya who left in 2005. Keisha left in 2009.
  • A 1967 article about groupies in the early rock magazine Cheetah included a section set at the house of Micky Dolenz of The Monkees describing him practicing ("flailing away") on his drums by playing along with a Beatles album. "Even though it is a fairly slow song, he can't...quite...keep the beat." Disgraceful! Except, the "fairly slow song" was "Lucy In The Sky With Diamonds", which has verse and chorus in different tempos and some sophisticated cymbal work. Not to mention that Ringo Starr had the benefit of multiple takes and overdubbing to perfect his part in the studio.
  • Manchester band The Smiths used an image of actor Joe Dallesandro in a cropped still from the 1968 film Flesh, directed by Paul Morrissey, for the cover of their debut album in 1984. A few months later, on an appearance for kids TV show Data Run by the band's songwriting duo (Steven Patrick) Morrissey and Johnny Marr, singer Morrissey was wrongly credited as 'Paul Morressey', which is even an incorrect spelling of the director's surname.
  • Cracked refers to Richard D. James as "the founder and sole member of alternative rock band Aphex Twin". While they are correct that Aphex Twin one person, he is not considered a "band" and his music is neither alternative rock nor any sort of rock; he makes electronic ambient music.
  • Black Metal musician Varg Vikernes referred to the thrash metal group Venom as "the American Motörhead". Any true metalhead knows well that Venom and Motörhead are both from England. Talk about ignorance towards your own genre's origins...
  • At the release of the documentary about their final concert, a movie website referred to LCD Soundsystem as an English band, even though they had written a song ("North American Scum") specifically about the fact that they're American and not English.
  • When Slayer's Jeff Hanneman passed away, several newspapers wrote an obituary that featured the image of Gary Holt, the band's backup guitarist during Hanneman's recovery.
  • Several sources have said that Blake Shelton's "Sure Be Cool If You Did" was co-written by Nicolle Galyon (a contestant on The Voice, of which Shelton is a judge). It was actually co-written by her husband, Rodney Clawson, who is a prominent Nashville songwriter.
  • Bob Kingsley, formerly of American Country Countdown, has made his share of mistakes on his own show, Bob Kingsley's Country Top 40. Besides the aforementioned Clawson/Galyon gaffe:
    • He sometimes has a tendency to conflate Billboard and Mediabase data (the countdown show uses Mediabase), thus leading to conflicting information on where an older song peaked; notably, this frequently threw off George Strait's tally of #1 hits. Averted the week Strait's "Give It All We Got Tonight" went to #1 on Mediabase, where Kingsley went out of his way to clarify that it was his 60th #1 hit on all country singles charts, past and present (including Billboard, Mediabase, and the defunct Radio & Records and Gavin Report).
    • Somehow, he credited Joe Nichols' "Believers" as being written by Phil Vassar and Craig Wiseman instead of Ashley Gorley, Wade Kirby, and Bill Luther. One wonders how he would even make this mistake, as Vassar has had almost no outside cuts since beginning his own singing career in 1999.
    • On a show in December 2012, he mentioned George Strait's 2002 single "She'll Leave You with a Smile". However, it turns out that George had previously cut an unrelated song of the same title in 1997, which was never a single, and that was the song that Bob played instead. To his credit, Kingsley acknowledged the error on a later show and played the right song.
    • In September 2013, he pointed out that Lee Brice's "Parking Lot Party" had just entered Top 10, and that Brice had made exactly three prior trips to the Top 10, all of which resulted in a #1. Bob forgot about "Love Like Crazy", which came before any of those three trips, and only resulted in a peak of #3.
    • On one show, he referred to Jason Michael Carroll as "John Michael Carroll" three times, clearly unable to get John Michael Montgomery out of his head.
  • While Jay Kay is The Face Of The Band, it doesn't explain why British newspapers often call him "Jamiroquai".
    • It's likely to be because British tabloids think all pop musicians whose names don't indicate they are bands are solo artists. Given that Jamiroquai have been going at it for 21 years now, there is not exactly an excuse.
  • Way back in 1976, a great many newspapers across the globe (but especially in the UK for some reason) came across Rush's breakthrough album, 2112, wherein the entirety of side one was taken up by a 7-movement piece with a runtime of 20 minutes, 33 seconds, about an oppressive dictatorship run by the Priests of the Temples of Syrinx called the Solar Federation well after humankind has left the world destroying the spirits of a young guitar prodigy, with a clear moral about individualism vs. uniformity and totalitarianism. The original pressings featured liner notes with an acknowledgement of Ayn Rand, whose work inspired the story heavily. The tabloids began running with this, calling Rush (and especially drummer/lyricist Neil Peart) everything from right-wing to fascists to Nazis. If they'd just asked the band, they would find that not only is singer/bassist Geddy Lee (birthname Gary Lee Weinrib) Jewish... his parents were both Holocaust survivors. Later vinyl pressings and CD releases removed this credit from the liner notes to avoid stirring up further controversy.
  • When Silva Gonzalez of Hot Banditoz was a contestant on the German version of I'm a Celebrity... Get Me Out of Here! he got the melody of their own latest song wrong. The melody wasn't even new, they had taken it from one of Sash!'s hits.
  • When Franky Gee, then-frontman of Captain Jack, died, it was widely reported that "Captain Jack" had died. Captain Jack is actually a group built around an eponymous character (who isn't even prominent in all of their songs), and Franky had already been the second person to portray him. Not completely surprising as he had been doing so for almost a decade whereas his predecessor had retired after the first hit, but the misinformation had apparently already been in the press release by the record company, who should really have known better.
  • In 2014, Paste magazine reviewed Television's set at the Big Ears festival and claimed that guitarist Jimmy Rip joined the band in 2007 after the death of Richard Lloyd. Lloyd has been pretty active in social media and the press for a dead guy; he actually left the band over personality clashes with Tom Verlaine.
  • Courtney Love is still sometimes referred to as Kurt Cobain's girlfriend despite the fact that the two were together longer as a married couple than unmarried.
  • Nine Inch Nails' "Hurt" isn't the only song that's ever been misattributed to Johnny Cash; in a review of Marilyn Manson's Best Of collection, an Australian newspaper referred to "Personal Jesus" as a cover of a Cash song. It is in fact a a cover of a Depeche Mode song that Cash covered alongside "Hurt" and other songs on American IV two years earlier, giving rise to the same misconception.
  • This question may or may not have been asked in jest, but apparently quite a few Beliebers honestly thought that Queen copied Justin Bieber by having a song called "Somebody to Love". Forget that Queen has been around longer than Justin Bieber's entire life and that the song is from the 70's and therefore if anyone copied anyone it's Bieber, and forget that, despite sharing a title, the two songs are nothing alike.
    • This sort of thing is common; one Wikipedia page was written on the erroneous assumption that Sting's Englishman in New York and Godley And Creme's An Englishman in New York are the same song, despite not even having the (exact) same title.
  • During the Revolver Golden Gods Awards, a Heavy Metal awards show, Zakk Wylde played his song "In This River" while a montage dedicated to deceased musicians was projected onstage... Except strangely, the late Warrant vocalist Jani Lane was listed as being a member of Motörhead. The flub was apparently a case of bad graphic editing, not bad research - Würzel, who actually was a Motörhead member, was also included in the montage, so presumably someone was working off a default template and forgot to replace "Motörhead" with "Warrant".
  • When Ronnie Hazlehurst died in October 2007, part (if not most) of the "research" done by media into his life was to check his Wikipedia article — which had been vandalised a few days earlier by someone inserting a claim that he had co-written "Reach" by S Club 7; and this hoax formed a prominent part of most published obituaries. See the article talk page for discussion.
  • At least one recording of the Third Brandenburg Concerto claims to be of the "First and Second" movements. As just about any Baroque fan knows, even if their knowledge consists mainly of reading the sleeve-notes to Switched-On Bach, when Bach wrote the Third Brandenburg he only wrote First and Third movements (and a placeholder cadenza to stand in for the Second, the idea being that the musicians were supposed to improvise, or otherwise interpolate, something). Needless to say, the so-called "Second" movement in that recording is actually the Third, which is very clearly in the style of a third movement, not a second.
  • One chain-letter on the theme of "God is not mocked" had as its first example John Lennon's notorious interview in which he is misquoted as claiming that The Beatles were "bigger" or "better" than Jesus; his "subsequent" assassination was supposedly "the wrath of God". There are several things wrong with this that anyone with the slightest knowledge of the incident can spot:
    • What Lennon actually said was that the Beatles were more popular than Jesus. The Vatican later agreed with this.
    • Lennon's statement was sarcastic; what he was having a go at was not God, Jesus or even Christianity as such, but the kind of idiot who takes things far too seriously.
    • Lennon's assassination occurred nearly 15 years after that episode; if it were God's vengeance, one would expect it to be rather more prompt than that.
    • Lennon publicly apologised for the remark shortly after making it; so its inclusion on this list said far more about the list author's prejudices than it did about Lennon. (Evidently the author believed in "God is not mocked" but not in "repent and be forgiven"; yet another case of a Bible-basher being very selective about which parts of the Bible they choose to bash.)
  • In 2002, there was released as a supposed "tribute to George Harrison", Big Beat Box which was a compilation DVD of various news clips of The Beatles, plus a CD of Beatles cover versions by tribute group The Overtures. Track 1 of the CD was "In Spite of All the Danger", claimed to be a "re-creation of a lost John Lennon composition". There were several things wrong with this:
    • The supposed "lost" track had been released on Anthology 1 seven years earlier.
    • It sounded nothing like the supposed "re-creation".
    • The actual Beatles track was McCartney/Harrison, not Lennon.

Live-Action TVCowboy Bebop at His ComputerMyth And Religion

random
TV Tropes by TV Tropes Foundation, LLC is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Permissions beyond the scope of this license may be available from thestaff@tvtropes.org.
Privacy Policy
79209
23