troperville

tools

toys


main index

Narrative

Genre

Media

Topical Tropes

Other Categories

TV Tropes Org
random
24-Hour News Networks
"We won't be signing off until the world ends. We'll be on, and we will cover the end of the world, live, and that will be our last event... and when the end of the world comes, we'll play 'Nearer, My God, to Thee' before we sign off."
Ted Turner, upon the launch of CNN

Networks dedicated to news and which run 24/7. They will not always focus on headline news, sometimes showing special reports and having programmes on specific subjects such as new movies. The origin of Missing White Woman Syndrome, since the networks have to fill their 24 hours of news coverage with something, and intelligent, serious content supposedly doesn't get ratings.

See also Alphabet News Network for news networks in fiction.

Examples

    open/close all folders 

     United States  

  • General news networks:
    • CNN, the first 24-hour news network. Is typically viewed as the more centrist/moderate of the major American news networks, although naturally, both sides have accused it of bias. Has several spinoff networks, which are listed on its page.
    • Fox News Channel, the more conservative-leaning of the American news networks.
    • MSNBC, until recently a collaboration between Microsoft and NBC, now 100% NBC. The more liberal-leaning of the American news networks.
    • HLN, formerly known as CNN Headline News and, before that, CNN2. Its main draw was originally a 30-minute newscast that's repeated all day. Network Decay pushed the newscast out of Prime Time to make way for live discussion programs, and increasing its focus on celebrity news and missing white women.
    • Current TV, formerly known as INdTV, is a news network targeted at younger, college-aged viewers and specialized in viewer-generated content. It has spinoffs in the UK and Ireland, Italy, and Canada. It is partially owned by Al Gore and Joel Hyatt. It has a decidedly left-wing perspective, often going well beyond MSNBC's liberal slant. In 2009, two of their journalists were briefly detained by the North Korean government. They snagged Keith Olbermann as Chief News Officer following his departure from MSNBC — then unsnagged him 13 months later after a series of contractual and other disputes. Recently acquired by Al Jazeera and will be retooled as "Al Jazeera America."
    • CBN, the Christian Broadcasting Network, is a conservative Christian network which is kinda sorta not really a network anymore, having long ago decayed into ABC Family after being bought out by Fox and later Disney; what's left of CBN is a syndication service that creates programs for other Christian networks (and ABC Family, which is still contractually required to air CBN's flagship program, The 700 Club, although they generally treat it as their red-headed stepchild).
      • CBN News, the actual news broadcaster for CBN, continues to exist as both a sub-program within the 700 Club and their own half-hour broadcast. However, it is editorially separate from the 700 Club, has their own website, and runs a separate televised news broadcast on TBN on Saturdays. Obviously, it takes a conservative Christian stance, though it has a reputation for being impartial when covering current affairs... unless said current affairs involve Muslims, abortion, gays, Harry Potter books or other hot-button social issues, at which point they go nuclear.
    • The defunct Newsworld International, which was owned by the CBC for the first few years of its life (it took its name from CBC Newsworld) and later by the USA Network (which at the time was owned by Vivendi Universal). It broadcasted a mix of Canadian and international newscasts. Was bought by Al Gore and Joel Hyatt in 2004, and turned into Current TV the following year; the sale coincided with the sale of Vivendi Universal Entertainment to NBC.
  • Financial news networks:
    • CNBC, the Consumer News and Business Channel. Business news during trading hours (9AM-4PM New York time), business analysis and punditry in the evening, and money-related documentaries (and, of course, infomercials) by night. Most famous for Jim Cramer, the host of Mad Money, who got into a feud with Jon Stewart. Despite sharing a parent with MSNBC, CNBC is (as one might expect given its subject matter) home to several conservative pundits; some have complained that they spend too much time moaning about liberals and not enough time actually reporting business news.
    • Fox Business Network, News Corp's answer to CNBC. Like its competition, it indulges in the occasional bit of punditry. Don Imus also appears to have landed here.
    • Bloomberg Television. Was founded by, and named for, billionaire Michael Bloomberg, who was also the mayor of New York City for several terms. Noted for its almost excessively technical focus on business and the utter lack of political commentary in either direction.
  • Other news networks:
  • Regional news networks:
    • Chicagoland Television better known as CLTV is a 24-hour regional cable news television channel based in Chicago.
    • NY1, New York City's own 24-hour news network. Robin Scherbatsky works here. Owned by Time Warner Cable
    • Time Warner Cable News, which covers the remainder of New York State, as well as areas in Texas, North Carolina and Florida (Florida's channels are separately named; they are owned by a joint venture of Time Warner and Advance-Newhouse called Bright House Networks). (They were previously named Your News Now; before that they all had individual names.)
    • News 12, a series of cable news channels owned by Cablevision, a New York City-based cable provider. Seven of the channels are general news networks covering parts of the New York metropolitan area note , and five of the channels cover traffic and weather for different parts of the region note .
    • New England Cable News, based in Boston and covering news in Massachusetts, New Hampshire, and Rhode Island.
    • Northwest Cable News, a Seattle-based network which covers Washington State, Oregon and Idaho. Owned by King Broadcasting; then Belo Corp acquired them, and as of 2014, they are now owned by Gannett (having acquired Belo in the last few months of 2013).
    • Texas Cable News, a Dallas-based network owned by Belo (and now by Gannett, using their statewide chain of TV stations (flagship WFAA in Dallas, KHOU in Houston, KENS in San Antonio and KVUE in Austin); didn't do well (mainly because of their split with Time Warner Cable over joint stations launched in Houston and San Antonio which shut down quickly), as well as budget problems; they stopped original production in 2005, and they now air mainly repackaged stuff from the Belo/Gannett stations.

    Canada 

  • CBC News Network (CBC NN), formerly known as CBC Newsworld. Canada's first 24-hour news network, and the third oldest in the world.
  • Réseau de l'information (RDI), the French-language version of the above.
  • Le Canal des Nouvelles (LCN), another French-language network operating in Quebec as a sister channel to regional network TVA, owned by Quebecor.
  • Sun News Channel, Quebecor's English-language channel, branded after the Sun newspaper chain, and modelled after Fox News. (In fact, critics of the network actually call it "Fox News North".)
  • CTV News Channel, formerly known as CTV News1 and CTV Newsnet.
  • CP24, a regional cable news channel serving Toronto and Southern Ontario,
  • CityNews Channel, a regional cable news channel serving Toronto,
  • Global News BC 1, a regional cable news channel serving British Columbia.

     Latin America  

  • Foro TV, a news network by Televisa, which used to be exclusively for Mexico City, but it changed its focus on international news over time, and the blind spot of their news editing section, as many news that aren't even mentioned on their prime-time news on its main channels appear here. It also shows movies on Sunday noon for some reason.
  • Milenio Televisión, a Mexican news channel that appeared in Monterrey, Nuevo León. It's the television offshoot of the Milenio newspaper, and it has the same news format as CNN.
  • Telesur, a channel sponsored by various Latin American governments not allied with the United States, lead by Venezuela and Cuba, top U.S. publicity targets. Has Danny Glover on its advisory board, due apparently to his friendship with Hugo Chavez of Venezuela.

     United Kingdom  

  • BBC News Channel, formerly known as BBC News 24. Features a Red Button Interactive service similar to the original CNN Headline News.
    • BBC World News, intended for foreign consumption. The most watched news channel on the globe.
  • Sky News, the first British 24-hour news network.
  • Sky Sports News, a 24-hour sports news network.
  • ITV News, until it closed down in 2006.
  • There are also British versions of American networks such as CNN and Bloomberg (usually marketed as European or International versions), and an English language version of Euronews aimed squarely at the UK and Ireland.

    Europe 

  • Euronews, a pan-European news network. It broadcasts the same reports simultaneously in several languages (differing by location and satellite system).It basically just runs bulletin-type stories, and given that it has to run in several languages simultaneously, there are no presenters and reports take the form of "footage + voiceover" with occasional quotes from whoever the story is about.
  • France 24, an external service news channel that broadcasts in native French, in addition to English and Arabic.
  • Canal 24 Horas, Spain's 24-hour news network.
  • Deutsche Welle, a German 24-hour news network.
  • RT (or Russia Today) is Russia's external service, available in English, Arabic, Spanish, and Russian. Distinctively shares the Putin perspective on US foreign policy, and is known for its coverage and interviews of fringe figures within American politics. During the 2008 Russian invasion of Georgia, the anchors repeatedly mocked the Georgian President on-air.
  • TV2 Nyhetskanalen a Norwegian 24-hour news network.
  • TV2 News, a Danish 24-hour news network.
  • Journaal 24, Dutch public 24 news-channel, will patch through Al-Jazeera if they have better coverage. The rest of the time they tend rerun the news-bulletin a lot.

    Japan 

  • NHK World, the official world version of the state-owned NHK channel; usually a best-of of NHK's news output and documentary programming, has essentially gone 24/7 due to coverage of the March 2011 earthquake/tsunami/nuclear plant crisis.
  • All-Nippon News Network, a Japanese news network owned by TV Asahi.
  • Japan News Network, a Japanese news network owned by Mainichi Broadcasting System.

    China 

  • CCTV News Channel, the 24-hour news channel of the state-owned China Central Television, and the official mouthpiece of the Chinese government.
  • Phoenix InfoNews Channel, a privately-owned news channel.
  • CCTV-9, an English-language news network. In addition to news, the network airs cultural programs, Chinese-language lessons, and travel documentaries.
  • CNC World, a channel owned by the state-run Xinhua News Agency.

    Korea 

  • YTN, South Korea's largest news network. Often called "Korea's CNN."

    India 

  • New Delhi Television (NDTV) operates the following three news channels:
    • NDTV 24x7, widely considered India's most respected English-language news network.
    • NDTV India, a Hindi-language news network.
    • NDTV Profit, a financial news network.
  • Aaj Tak, a Hindi-language news network. Its name translates as "Till Today" or "Up to the Minute". A 2006 poll voted it the most trusted source of news in India.
  • India TV, a Hindi-language news network. Most of its time is spent defending its journalistic integrity against accusations of sensationalism and lack of ethics. For example, during the 2008 Mumbai attacks, it interviewed two of the terrorists.
  • Times Now, India's largest English-language news network, having recently outpaced NDTV 24x7. Owned by The Times of India.
  • Zee News, a Hindi-language news network.
  • CNN-IBN', an English-language channel licensing the CNN brand but featuring an original lineup of programming.

    Pakistan 

  • ARY News, an English and Urdu-language news network based overseas in Dubai. It was shut down for a brief period in November 2007, and only returned after the network promised to provide no coverage critical of Musharraf's government.
  • Dawn News, an English-language news network launched by then-President Pervez Musharraf in 2007.
  • Express News, an Urdu-language news network.
  • GEO News, an Urdu-language news network based in Karachi. Like ARY News, GEO was taken off the air for a time in November 2007. It was banned again for a period in March 2009 and again for supporting anti-government protests by lawyers. It is currently the most popular news network in Pakistan.

     Middle East  

  • Al Jazeera: A pan-Arabic news network (with both Arabic and English versions) based in Qatar. Criticized by both Western leaders for its supposedly anti-Western stance (it's often the first channel to broadcast video tapes released by al-Qaeda and other terrorist groups), and by governments within the Middle East for coverage that is critical of them. Nevertheless fairly well-regarded, with Arabic-speaking independent media critics mostly taking offense to their occasional sensationalism and their tendency to softpedal what little news comes out of Qatar. Their English version recently snagged legendary British television journalist Sir David Frost as an on-air personality. The name's literal translation is "The Island," and is understood as "The [Arabian] Peninsula."
  • Al Arabiya: A pan-Arabic news network based in Dubai and funded by the Saudis; despite this, its reporting is considered reasonably objective (with a slight tendency to softpedal Saudi news). It was launched as a direct competitor to Al Jazeera, and is more openly critical of Islamic radicalism and the Iraqi insurgency. The Iraqi and Iranian governments have cracked down on it for its critical reporting. Its name just means "The Arab/Arabic One."
  • Press TV: An English-language news network backed by the Iranian government. It takes a stridently anti-Israeli position and has openly promoted Holocaust denial. Current TV home of British MP George Galloway. This news station is only respected by people who love to wear Tinfoil Hat. Banned from British carriers due to content violations.
  • IRIB News: Persian-language state-owned Iranian news outlet that runs news on how Islamic Republic doesn't totally suck. As expected of Islamic Republic, you can expect some cringe while viewing the channel, that is, if you understand the Indo-European language of Persian.
  • Most Middle Eastern countries have state-owned 24-hour news networks. Many just run the news bulletin over and over again, but some run original programming. Inevitably follows the government line.
    • Al Ekhbariya: Saudi Arabia's state-owned, Arabic-language news station. Naturally follows the official Saudi line on everything. Its name means (more or less) "The One With The News/Information."
    • An-Nil: "The Nile", which is just like the above except for Egypt. Since the Revolution of 2011, it's been rather confused, as they seem to be the last to know who's actually in charge of the country at any given moment.
  • Foreign stations in Middle Eastern languages also deserve a mention, as they're often just as widely-viewed as others:
    • There are also Arabic- and Persian-language versions of BBC News. Both are very well-respected for hard-hitting, no-nonsense journalism and excellent discussion programs, except by Conspiracy Theorists who see them as creeping Western influence/the return of The British Empire.
    • The Arabic version of Russia Today (see above) is popular with anti-West viewers. However, its interviews tend to be slightly better-regarded than the English version. (It helps that their interviewers, while Russian, speak Arabic quite well.)
    • The Arabic version of France 24 is most popular in the former French colonies of the Maghreb (Tunisia, Algeria, and Morocco). It's considered fairly inoffensive, except to the conspiracy theorists (who see it as the return of The French Colonial Empire).
    • Al-Hurra ("The Freenote  One") is sponsored by the Voice of America. Launched in the wake of the invasion of Iraq, it's never quite shaken the image of being an American propaganda mouthpiece. Nevertheless mildly popular in Iraq on account of a slight bias towards focusing on Iraqi news and issues.

    Africa 

  • A24, a pan-African news network headquartered in Nairobi, Kenya.
  • SABC News, the official news network of the state-owned South African Broadcasting Corporation.

    Australia 

  • Sky News Australia,
  • ABC News 24,

    Philippines 

  • ANC, the Philippines’ only 24-hour English news channel on cable
  • Aksyon TV, the same as ANC, but now upped to eleven in being a 24 hour free TV news channel.
  • GMA News TV, ditto, but started a bit later. Parent company the bitter rival of those of the other two mentioned above.


This Just InNews TropesVoice of the Resistance

alternative title(s): Cable News
random
TV Tropes by TV Tropes Foundation, LLC is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Permissions beyond the scope of this license may be available from thestaff@tvtropes.org.
Privacy Policy
32407
0