Useful Notes / State Broadcaster

What happens when the government gets involved in television; or indeed how many of the biggest networks got started.

State broadcasters are the "official" government-created TV station, typically the first created for a country (as the governments have the cash to set up the transmitter networks) and operating under varying degrees of governmental control. Typically funded by a License Fee and/or commercials (sometimes exclusively the former), these organisations have a strong public service ethos - being obliged to represent parts of a country that commercial networks would not bother with or demographic groups that might be ignored entirely.

There is always the danger of a state broadcaster turning into a Propaganda network (although many state broadcasters have legal requirements to retain impartiality) - indeed many active broadcasters originate from periods where their countries were not democracies and have dark pasts in which they aided autocracy.
Real Life Examples:
  • The BBC — the originator of them all
  • The ABC — Australia's equivalent to the above
  • SBS — Australia's multilingual public broadcaster to service migrant communities. It is partially commercial, with some ads between shows.
  • DR (Denmark)
  • SVT (Sweden)
  • Yle (Finland)
  • Eesti Televisioon (Estonia), which actually goes back to the days of the Estonian SSR.
  • Channel One and Rossiya-1 (Russia), which became notorious Propaganda Machines under President Vladimir Putin. Russia Today, which airs in the U.S. but is owned by (and parrots) the government, also qualifies.
  • RTS (Serbia)
  • The NHK (Japan)
  • CBC (Canada)
  • TVNZ (New Zealand) - although Network Decay has made it more a broadcaster owned by the state than an actual state broadcaster.
  • PBS — the closest thing the United States has to a public broadcaster, though stations are largely independent and are heavily reliant on grants and the donations of Viewers Like You.
  • TVE in Spain, as well as several smaller ones in the individual Communities, under the global name of Forta Network.
  • IRIB (Iran), is the only official governmental news agency in the country, and supplies channels such as PressTV (which broadcasts internationally). The chairman is selected personally by the Ayatollah, and as such, IRIB has not much in the way of impartiality.
  • CCTV, CNR and CRI (People's Republic of China) are the nation's three main broadcasters, the former and latter being aimed at the international market as well as domestic. The staff is appointed by the state, and the news are subject to rather rigorous censorship.

Fictional Examples
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/UsefulNotes/StateBroadcaster?from=Main.StateBroadcaster